Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1067 ggr
jbe
0

Hur få katten hårdare i magen

Nu vill jag nämna först och främst att det är inget diarré det handlar om…

Min yngre katt har alltid varit mjuk i magen. Absolut ingen diarré, men betydligt mjukare/lösare än min andra katt, nästan på gränsen till löst. Ibland så blir det typ koblaja i konsistensen istället för en kattbajskorv och ibland bara lösa korvar.

Dessutom stinker det rejält emellanåt. Detta kan ju iofs bero på att hon är dålig på att krafsa över sanden. Ska nosa och betrakta det som kommit ur baken innan hon krafsar över lite sand. Sen kommer den två månader äldre katten och gräver över mycket sand.

Den mindre som är lite lösare är sex månader nu och jag börjar fundera ifall det kommer bli hårdare med tiden eller om hon kommer dras med det i hela sitt liv? De båda äter samma mat.

Jag skulle önska att hon var lite hårdare i amgen, lättare att plocka och det går mindre sand. Finns det något jag kan göra?

MonicaLagerquist
0

Vad äter katten för mat.

Stolt ägare till tre La permer

jbe
0

De får Applaws. Även kycklingvigar, kycklinghjärtan, köttfärs flera gånger i veckan. Möjligen att hon är lite hårdare när hon äter ben, men inte någon jätteskillnad.

annzoo
1

Har du uteslutit giardia, tritrichomona och andra parasiter? De 2 första jag nämde försvinner inte med en enkel avmaskning

jbe
0

Borde inte den nadra också ha liknande avföringsmönster i så fall? Jag menar, de går på samma låda och tvättar varandra… Borde smitta varandra med både det ena och det andra…

Innekatter, har varit ute endast i koppel.

annzoo
0

#4 inte säkert då de kan finnas symtomfria smitbärare.

[Annamaja27]
0

Har du provat att utesluta Applaws?

jbe
0

Har inte provat att utesluta Applaws. Har precis bytt till det fodret. Eller för någon vecka sedan. Men hon var lika mjuk i magen innan med så det är ingen skillnad mot då hon(de) åt RC och råfoder.

Finns det inget man kan ge som är stoppande?

19Mikaela93
1

Jag hade samma problem med en av mina katter men efter att jag började ge henne Taste Of The Wild Rocky Mountain Feline Formula så blev hon bättre men det tog några dagar, jag började utfodra henne helt med detta foder på en gång för fodret jag redan hade funkade inte till henne.

Lycka till!!!

///Mickan

jbe
0

#3 och #5 annzoo

Äntligen fick jag tid att googla på och läsa om tritrichomonas. En del av symtomen stämmer ju dessvärre in på min yngre katt :(

Det lät inte ett dugg kul när jag kom fram till stycket som berättade att i Sverige inte finns någon godkänd behandlig för parasiten :(

Jag får nog ta en vända till vet snarast så jag får veta ved det är.