Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1326 ggr
woopwoop
0

Diarré, hjälp!

Behöver veta lite om diarré på katt… Vår katt har nämligen diarré idag, och har förmodligen festat på kvarglömd gräddsås hela natten. 
Hon vill inte äta men är pigg och leker och springer runt. Ska jag bli orolig och ringa vet. eller ska jag avvakta tills i morgon? 
Finns det något som är bra för katter med diarré? Har hört laktosfri fil, men vad säger ni?

Änglakatten
0

Ge kokt fisk, det hjälper emot dierre och håll koll på henne så att hon åtminståne dricker och får i sig vätska. Börjar hon bli slö så ring veterinären. Lycka till, det kommer nog gå bra :)

Vi har ragdoll kattungar!

www.fjarilflickans.se
SE*Fjärilflickans uppfödning av Ragdoll och Norsk Skogkatt
Professionell kattfotograf - www.kattfotograf.se

vinteralvan
0

Lammfärs tycker jag är bättre än kokt fisk eftersom många katter är allergiska mot fisk, men som #1 skriver håll koll så att hon dricker i värsta fall kan du ta lite blod från ett köttpaket och hälla i vattnet så kanske hon blir mer intresserad.

Hawknestgrove
0

Eftersom det bara rör sig om ofarlig diarrè så räcker det nog med ett dygns  fasta. Ge gäran svagt, kallt vanligt svart  te att dricka med lite druvsocker i. OBS! detta råd  gälelr ju bara när du vet, att magen är i olag av ofarliga orsaker.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

EddaM
1

Ge katten blåbär/blåbärssylt om ni har det hemma. Ett utmärkt gammalt medel mot diaree. Håller det i sig så skulle jag trots allt kolla upp det hos vet.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

[sakring]
0

Fasta ifall det är pga av såsen. Annars finns det en rad produkter som du kan få stopp på diarrrén med ex diarsanyl.

Hawknestgrove
0

Blåbären måste vara kokta. Blåbär har en fantstisk förmåga, är de okokta, så verkar de laxerande, är de kokta så verkar de förstoppande. MEn morotspure har samma effekt och är ofta lättare att få i kisse

ElinaPersson
0

Hills d/d foder samt diarsanyl har funkat här hemma :)

S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo

Hawknestgrove
0

ja diarsanyl är bra, men jag har märkt att fasta, morotspure och rå älgfärs har funkat precis lika bra och är billigare och lättare att få tag i. Nu behöver det ju inte vara älgfärs, nötfärs eller lammfärs går precis lika bra

woopwoop
1

Tack för alla svaren, läste men kunde inte svara för jag var inne via mobilen när jag läste! Jag lät henne fasta en dag men såg till så hon fick i sig vatten, och det funkade bra, dagen efter var det bra igen! :]

Hawknestgrove
1

haha, hon fick straff för sina lustar!!! Så går det om man hänger sig till frosseri!