Rejäl ögonskada
Vi hittade en av katterna för en stund sedan med ett öga som ser helt åt skogen ut.
Svullet som bara den och varar jättemycket. Blinkhinnan ligger dock över så jag kan inte avgöra hur pass illa skadan är, men jag tippar på att det är en klo som har gjort denna skada.
Veterinären sa att det behöver inte vara så illa som det ser ut, så vi får väl se hur pass illa det är ikväll när vi ska dit.
Men är det någon som har erfarenhet av detta? Hur har man behandlat och hur bra har skadan läkt?
Har du bild på det?
Kan försöka ta en bild får se om det går.
Det var riktigt illa. Så illa att jag hade två val, avliva eller operera.
Nu är jag några kronor fattigare med en katt som ska anpassa sig till ett nytt liv som halvblind.
Är det något speciellt man bör tänka på? Har aldrig haft en halvblind katt förut.
Oj, så illa..min kisse har ju självläkt, med antibiotika…hua:( Katter anpassar sig. De känner ju av sin omgivning med känsel och hörsel oxå. Jag tror att katten kommer att kompensera:) Viktigast är ju ändå att se till hur han själv trivs och fungerar i sin miljö när han väll har läkt.
Tydligen var ögongloben (heter det så?) "helt demolerad" för att citera veterinären. Jag var dock för kräsmagad för att se på ögat själv när det var urplockat så jag har inte sett själv hur "demolerat" det var.
Fattar bara inte när det ska ha hänt? Igår kväll såh hon som vanligt ut vad jag såg, och på förmiddagen idag märkte sambon att nåt var knas med henne. Har inte hört nåt bråk etc heller.
nä fyyyyy vad äckligt <:-O
Ja det såg riktigt äckligt ut, men jag hoppas det läker bra nu utan komplikationer.
Men jag tänker mest på den hemska smärtan hon måste ha haft. Men trots det lät hon sig bli hanterad utan protester, vilket gjorde att jag inte trodde skadan var så illa som den var, men ack så fel jag hade.
Hur har det gått med din katt Imasy?
Har själv en ung katthona som fick sitt öga borttaget idag hos veterinären så nu är jag nyfiken på hur det har gått med din vän.
Det har gått finfint.
Den första tiden märktes det att hon hade lite problem med synen, hon var lite klumpig eller vad man ska säga, men det var väl kanske inte så konstigt.
Nu, 10 månader senare är hon precis som innan, man märker inte av hennes handikapp alls.
Vad hände med din katt? Blev hon sjuk eller skadad?
Gött att höra :)
Vi har ju fler katter och en hund, men vi gissar på att hunden har busat lite för hårt med henne.
Vi hittade henne med ett stort uppspärrat öga fullt med blod, åkte såklart till veterinären som gjorde så att hon iallafall kunde stänga ögat, sen var det medicin och annat för att se om ögat gick att rädda…
Men det gick till slut inte längre, ögat blev mindre och mindre så igår var det alltså dags att ta bort det.
Hon har ju inte sett på det ögat nu på nästan en månad så hon är ju van sas, men gissar på att detta tar ännu en tid nu att vänja sig för henne.
Usch då :(
Ja jag vet inte hur länge det tog innan min katt blev "normal" igen, men jag tycker att hon anpassade sig ganska snabbt.
Dock gick hon runt och strök sidan av ansiktet där ögat är borta mot olika saker, soffan, mina ben etc. Vet inte om hon försökte "gnugga tillbaka" ögat eller vad hon höll på med, men nu är hon precis som hon var innan skadan.
Just nu är hon väldigt skygg, inte framme alls, vi tar fram henne när det är dags för smärstillande och antibiotika, annars så låter vi henne vara så mkt det går.