vaccination och dräktig katt
Jag vet att man inte ska vaccinera dräktiga katter (skulle aldrig falla mig in) men om övriga katter umgås med en ev dräktig katt och de behöver vaccineras.. kan de vara tillsammans eller utger de en risk för den dräktiga honans ev foster?
Är den dräktiga honan vaccinerad sedan tidigare?
Jepp hon är vaccinerad tidigare, dock endast grundvaccinerad. Fick sista sprutan i sutet av september,.. Jag visste att någon katt skulle vaccineras nu men hennes hade jag helt "glömt" bort…insåg först nu att jag borde ha förnyat hennes vaccination innan parningen… menmen…
Jag brukar vaccinera årligen (då jag ställer en hel del) fast vissa säger att man kan vänta lite längre upp till 3 år beroende på fabrikat.. Men jag har kört med säkra kort=)
Hon är ju nyparad men i veckan borde man se om de tagit sig eller ej så jag borde kanske ha is i magen ett tag till… att de ovaccinerade får vänta lite extra borde ju inte göra något…?
Om du vaccinerar dig mot influensa smittar du någon annan genom den vaccinationen då? Nej naturligtvis inte.
#3 Om en katt/människa reagerar på sprutan och blir sjuk(man sprutar ju in ett
försvagat virus?) så bör väll katten/människan kunna smitta andra?
Nej, en katt som umgås med nyvaccinderade riskerar inte att smittas pga. att katterna har vaccinerats. Om någon av de vaccinerade katterna drabbas av en vaccinationsbiverkning är den i sig inte smittsam. Om en katt däremot bär på tex. herpes latent och vaccinationen (veterinärbesöket) orsakar en stressreaktioner som aktiverar herpesviruset och katten därför får ett herpesutbrott kan herpesen smitta alla andra katter i omgivningen.