Nyfiken på BARF
Hittade en sida här inne om BARF, blev ju såklart nyfiken.
Vad ska jag ge och hur mycket ska man ge?
Har 3 katter.
Thekla 14,5 år
Tiger 8 mån
Ferrarie 10 mån.
Skulle gärna prova detta med rå mat och se vad de tycker om det.
Har läst allt på sidan, men tyckte mig inte hitta ngt om vad man ska ge dem.
Tacksam för all info ni kan ge :)
Finns ju http://barf.ifokus.se/ :)
Tror det finns några här inne som kör med barf som säkert kan ge bra råd också.
Hittade sidan efter jag hade skrivit här :)
Men hoppas fortfarande att ngn vill svara :D
Här finns massor av info http://www.barfmycat.com/index.html
Har läst den sidan, men hittar inget om VAD jag ska ge katterna.
Om jag ska börja med detta vill jag ju veta vad jag ska köpa för ngt till dem.
exakt vad du ska köpa kan jag nog inte svara på men lite tips kan du få!
Kycklingvingar är bra källa till ben, min misse får även kycklingben. det är lagomt stora ben för katter att tugga på.
kycklinhjärtan får min med oftast när han får hjärta, det är billigt och lättast att få tag på. likaså med levern, den är oftast med från kyckling.
sist men inte minst kommer det rena köttet, mina får mycket gris men även andra djurslag som är i min prisklass när jag hittar. vilken sort spelar inte så stor roll det sak vara rått och obehandlat, alltså inte saltat eller så. finns en tråd inne på barf iFokus med en excel dokument där man bara matar in kattens vikt så räknar den ut hur mycket du ska ge av vad per en 7-dagars period. jättesmidigt!
Lycka till!
Tack för ditt svar :)
Jag köpte kycklingvingar nu när jag handlade, som nu står framme så det inte ska vara så kallt. Kronfågeln är det, det funkar att ge eller?

Kycklingvingar från frysdisken funkar hur bra som helst. Dela dem så att de inte blir så stora.
En del katter har svårt att tugga igenom benen och det slutar med att de äter köttet och inte benen alls.
Det gör ju ingenting om man samtidigt ger annan mat, men vill man att de ska få i sig ben så kan man försöka få tag i kycklingsskrov.
Har man en slaktare i närheten så brukar det gå att köpa, eller någon saluhall som säljer färskt kött.
Där är benen mjukare och lättare att tugga.
En del katter är kinkiga med kött och kan behöva "fasas" in lite. Då kan man börja med köttfärs, brukar gå hem. Funkar inte det så kan man blanda ut det med äggula eller lite laktosfri grädde.
Sen brukar kycklinghjärta och kycklingmage gå hem hos de flesta. De hittar du i kycklingdisken i de flesta matvaruaffärer, en del har också fryst.
Bara att testa sig fram och se vad de gillar:)
Tack Ulrika :)
Testade ju vingarna förut, Olga åt men inte katterna, gav fläskifile och det älskade ena katten och Olga, får försöak med ngt annat så även de andra katterna kan tänka sig att äta lite av detta.
Kan ändå förstå att min gamling på 14,5 år kan ha svårt att vänja sig vid detta, de andra 2 katterna är ju fortfarande väldigt unga.

Jag har bara haft barf här hemma de senaste tre-fyra åren och min gammelkatt som är 16 nu äter lite då och då. Men det tog kanske ett år innan hon åt någonting annat än just hjärta och mage.
Men i och med att det stod framme till illrarna och de de andra katterna hela tiden så blev det till slut att hon testade med.
Hade en till tjej som var lika gammal som dog förra året. Även för henne tog det lång tid att vänja sig.
Till skillnad från de kattungar som fötts här och blivit kvar, de har ju blivit barfade från start och äter ju mest kött.
Jag ska prova, kanske inte att de bara äter det utan kommer ge då och då, vänja dem under en lång tid :)
Men det var kul att se Olga när hon fick kämpa med maten och hon tyckte verkligen om det :D
Det kan vara svårt att vänja katterna men helt klart värt det då de ofta mår mycket bättre av det. Om du ska prova kycklingvingar så klipp sönder och ge små bitar i taget. Ge lite fläskfilé, fläskfärs, kalvfärs, lammfärs och äggula. Se till att variera olika djurslag. Undvik fisk och nöt då det är högallergent. Ger du torrfoder så sluta med det och övergå till blötmat (mjau och bozita är de bästa). Ge rått kött då och då, läs på och övergå till barf på heltid sen. Var dock försiktig vid övergången då de kan bli dåliga i magen. Lever ska komma ifrån ungdjur och ges i små mängder. De blir dåliga i magen och sen är det b-vitamin i (har jag för mig) som de inte behöver i några större mängder. Hjärta ifrån många djur brukar vara populärt. Värt att prova i början. Läs allt du kan komma över. :-)
Tack, har testat vingar och kycklinghjärta, hunden giillade både och, katterna ratade det helt!
Jag kommer ge lite försiktigt nu ett tag, kanske ngt litet varje dag, har alldeles för mkt torrfoder kvar för att bara slänga det, så de får äta upp det som finns först.
Kommer ge lite rått och även ge lite burkmat, har både Mjau och Bozita hemma nu, Bozita både till katt och hund.
De har ju Nordic nere i affären, funderar på om det kan räcka till hunden att bara ge det?
De man inte får glömma är att de är viktigt att inte ge för mycket av något slag…
För mkt ben kan ge förstoppning, för mkt lever kan ge diarre…sen måste man ju hålla procentsatsen…
Jag har gett så väldigt lite, mest för att se om de gillar det, idag fick hon 2 st kycklinghjärtan, dagen innan fick hon en vinge.
Om jag ser går över till detta helt, vilket är min plan så kommer jag självklart räkna mer på hur mkt osv de ska ha ;)
Men vet ngn om Nordic är ngt som räcker att ge hunden tex och det finns väl annat att ge katterna oxå? Jag menar om jag inte vill hålla på att springa i köttdisken där det finns så lite att välja på.
Nordic är ju ett färskfodermärke, altså rått kött(och vissa märken har spannmål och/eller grönsaker) som är malt och blandat, så det kan du absolut ge till hunden. Ge då även något rått köttben i veckan för tändernas skull.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
Tack ;)