Foderallergi?
Var med hos vet med min kompis å hans katt (min förra jourkatt), för den årliga vacc. Vet kolla öron å sånt me å vi frågade hur det såg ut för han har kliat sig mer än andra katter, kändes inte normalt, tänkte att öronskabben kommit tillbaka på nått vis kanske men han hade fina öron sa vet o hon sa även att katten kanske va överkänslig mot nått men han har ju inte kliat några sår så det va inte så allvarligt ännu.
När vi kom hem började ja fundera på att det kanske e foderallergi han har? Han äter Royal canin torrfoder å mjau blötmat (alla sorter). Nu till min fråga; ska man börja med att utesluta allt me fisk? Eller hur börjar man utreda? Hur länge bör man testa detta osv. Om torrfodret innehåller lax olja bör det oxå uteslutas eller e det okej eftersom det e olja?
Gör man en utredning hos veterinären brukar man göra så att man ger katten ett foder som består utav en proteinkälla som innehåller något som katten absolut inte ätit innan. Den får inte heller äta godis eller sånt som innehåller proteinkällor den ätit av innan. Detta ger man i några veckor. Efter detta (om symptom försvunnit) övergår man till att ge samma mat som förut. Kommer symptomten tillbaka så vet du att det är något i det fodret du gett innan som kan vara orsaken till allergin. Att sedan reda ut exakt vad det kan vara är en krångligare process, men enligt mig självklart nödvändigt att göra.
Det kan vara dyrt att göra allergiutredningar hos vet, men ändå något jag rekomenderar då du då får den hjälp som kan behövas, och du får veta exakt hur du ska göra för att katten ska må bättre!