Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 4524 ggr
viciouscircle
0

Tratt kastrering

Vad jag har förstått av många här så tycker ni att det är en självklarhet att katten ska bära tratt eller någon annan form utav grejs som förhindrar att katten kan komma åt stygnen efter en kastrering (honkatt).

Har läst skräckhistorier där ägaren hittat katten med halva magen utanför eftersom den inte haft tratt på sig..

Däremot så har jag även hört från många andra håll (många FLER håll) att katterna inte brytt sig och låtit stygnen vara.

Min veterinär talade om att det är otroligt ovanligt att katten tuggar på stygnen.. Han hade bara varit med om det 1 gång och då har han kastrerat över 2000 honkatter. Just därför låter han bli att skicka med tratt.. eftersom den oftast bara ställer till med mer problem än nytta. Jag litar på min veterinär när det kommer till allt annat så jag gjorde det även denna gång såklart.

Dock visade det sig att min katt skulle bli nr 2. Fick åka in efter 2 dagar då hon lyckats knyta upp och dra ur ett stygn. Dom knöt ihop det igen (som tur var behövdes det inte sys om) och nu har hon fått bli parabolkatt med tratt. Måttligt nöjd.

Vad har ni för erfarenheter? Vad säger era veterinär och hur har era katter reagerat? (Inget "jag har höööört" nu alltså). :)

Själv kommer jag från och med nu KRÄVA tratt :P

ElmerKrudd
0

Mina katter har aldrig gjort något sådant och har bara låtit det vara. Visst har dom tvättat sig och så men aldrig gnagat på dom :P Inte min mammas katt heller.

Däremot hade en utav mina förra katter problem med kliande så hon hade tratt ett tag men brydde sig inte alls.

Jag tycker att ägaren ska bli tillfrågade om de vill ha med en tratt eller ej. Man kan ju alltid övervaka katten och se till så att hon/han inte stör sig på den och att allt går bra :)

¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤

nathlund
0

min honkatt lät bli sina stygn, inga problem här.

MonicaLagerquist
0

Jag har haft tratt ett tag på en av mina honor i samband med kastration.Men i 99 av fallen har katterna varit utan tratt.

Sen tillhör jag ju dem som ytycker att ett par trattar i olika storlekar tillhör det som man bör ha hemma när man har katt.

Ibland kan man behöva sätta på det innan man far in med katten om den tex har gjort sig illa.

Stolt ägare till tre La permer

viciouscircle
0

#3 Håller med där. Kommer absolut att spara den här tratten som vi fick hos veterinären. Kan vara bra att ha ifall något händer i framtiden.

Har man ingen tratt så kan man dock använda sig utav papptallrik som man klipper till :) Det fick vi göra den lilla stund det tog för oss att åka in till vet från det att vi upptäckt att hon bitit. Fungerade väldigt bra att ha tillfälligt :)

Sunset_luna
0

Min Vet använder nån form av ståltråd när hon syr ihop hon sa att då kan katten bita bäst den vill det går inte upp iaf å bra va väl det eftersom att hon va rätt skygg då katten å även rymde innan det var läkt… men när vi hittade henne igen va såret jättefint inget hade gått upp lr så Glad

-Cissi-
0

Jag har nyligen fått min ena katt kastrerad och hadde samma tråd som #5 alltså nån typ av ståltråd vetten sa även att katterna ogillar att slicka på tråden eftersom den är obehaglig.

hon gick utan tratt och det har inte varigt några problem :)

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Scorpio97
0

Vi har fyra kastrerade katter härhemma. Två honor, två hanar. Det är två syskon par (hona och hane, 11år samt hona och hane 3år). Är ganska säker på att när vi kastrerade dom två äldsta så fick båda tratt, men jag var ganska liten när det hände så jag kommer inte riktigt ihåg.

Nu när småkatterna kastrerades, så fick enbart honan tratt. Hanen var precis som vanligt och i princip pigg redan när vi hämtade dom. Han verkade knappt märka att att det var något annorlunda (fast första gången han skulle tvätta sig där nere såg han lite förvånad ut). Gick hur bra som helst.

Honan däremot fick tratt. Första timmarna var hon så trött så hon somnade i mitt knä och slapp därför tratten. Men sen när hon vaknade så tvättade hon väldigt maniskt på såret, så resten av veckan så fick hon ha den på, precis som veterinären rekommenderat. Under uppsikt av mig fick hon tvätta sig flera gånger om dagen, men så fort hon tvättade maniskt på magen igen så fick hon på sig tratten. I slutet av veckan hade hon lärt sig det och kunde vara utan tratten i flera timmar med mig i sängen när jag tittade tv eller läste. Höll naturligtvis koll, men hon förstod att det var bättre för henne att låta bli att tvätta där - annars skulle tratten åka på igen.

Tror det är väldigt olika på katterna också, vissa blir oroliga och ska genast tvätta medans andra är lugnare.

//Jessie

Annso_
0

Min honkatt hade tratten hela tiden för att hon försökte bita upp sina stygn

jbe
0

Mina två honor syddes med samma som #5 skriver, någon variant av ståltråd. Funkade skitbra. Visst var de där och slickade och försökte bita då och då, men tråden stacks väl så de lät det vara. Det har fungerat fint utan tratt. De fick bara var sitt stygn så det var inte mycket sytt heller :)

mitzerl
0

Min veterinär sade samma till mig när min katt kastrerades, att många katter inte bryr sig om stygnen och att man kan testa utan tratt först. Så jag köpte aldrig någon tratt och det gick bra. Hon brydde sig inte ett dugg om stygnen.

carlas
0

Är förvånad över svaren här, alltså metoden - många tycks ha stygn av ståltråd. Trodde knappast att det förekom längre??

Mitt svar hjälper nog heller inte TS. Men ändå.

Katt 1. Hon syddes med självupplösande inre stygn samt limning i yttre lagret. "Levererades" med plasttratt och regel att bära denna. Så skedde. Väldigt piggelin och rörlig. Efter ett dygn sprack operationssåret upp, MED KRAGE - alltså inte som i TS "skräckhistorier …. eftersom den inte haft tratt på sig". Ilfärd till veterinär. Överlevde med knapp nöd. Hon fick sys om, andra gången med stålstygn i yttre lagret. Tratt båda gångerna, avtagen endast under strikt uppsyn. (Mår prima idag, vill jag tala om, min prinsessa!)

Katt 2. Då vägrade jag anlita vet med "limningsmetod". Ringde runt. Var inte lätt att hitta en vet som inte endast limmade yttre lagret, snarare än att sy. Detta är 2 år sedan. Det blev självupplösande stygn i två lager, även i det yttre. Stålstygn var det aldrig tal om. Katten å sin sida vägrade krage av alla slag. Krånglade sig ur allting. Dödsfara att försöka. Vakade i 3-4 dygn istället. Hon slickade el bet obetydligt. Allt gick bra. (Och mår prima idag, min prinsessa!)

Men igen, undrar verkligen, är det så vanligt med stålstygn i yttre lagret (det inre måste ju iaf vara självupplösande), inte "limning"? Förstår att det är mindre frestande för katten, och föga effektivt, att söka bita upp stålstygn. Men hur som är det väl också själva slickandet som man anser/ansett kan förorsaka infektion, och därmed svåra komplikationer?

Ja, TS. Fick också höra att mitt fall med katt nr 1 var extremt, EXTREMT, sällsynt. Hur som blev hon nr 1, eller 5, el 17, vad vet jag. Och spelar ingen roll. Hon var mkt nära döden. Så TS, jag förstår att du "kräver" tratt. (I min erfarenhet kräver veterinärens garanti/försäkring även detta så inget val i den meningen.) Bäst är nog flanksnitt?

viciouscircle
0

#11. Gud va läskigt med katt nr 1. :S Det ska ju inte kunna spricka upp av att katten rör på sig tycker man :S Jag menar.. OK om det är en större hund, den kan man ju hålla lite stilla. men en katt? näe, det är ju omöjligt att hålla en katt lugn på det sättet.

Förstår att du vakade över katt nr. 2 också. Har man varit med om en sån där skräckhändelse så tar man absolut det säkra före det osäkra.

Min kisse hade inte stålstygn i alla fall. Någon vit tråd, kanske är stål täckt med något? Jag vet inte. Den känns mjuk att ta på i alla fall så den är knappast avskräckande. Antar att det är den som är i yttre lagret eftersom den syns, vad som finns i nedre har jag ingen aning om faktiskt :O Vet bara att vi ska plocka stygnen på torsdag.

Visste inte om att det krävs tratt för försäkringen? :O Va knasigt i sådana fall att dom inte skickar med. Enda anledningen jag kan se är ju att det går åt mycket "pengar i onödan".. samt att man sparar på naturen - vettig anledning förstås men ändå, gäller inte försäkringen om dom struntar i tratten så är det ju inte så kul om det väl händer (ekonomiskt sätt, bortsätt från att det är hemskt av alla andra anledningar).

Jag ringde runt och letade efter veterinärer som gjorde flanksnitt.. men efter att dom på SLU (Sveriges lantbruksuniversitet) sagt att DOM INTE gjorde det samt att man inte fick bort hela livmodern så blev jag lite avskräckt och tänkte att jag kör på gamla hederliga sättet istället :(

Sagolika
0

Uppblåsbar halskrage accepterar katterna oftast bättre än tratt. Kan vara ett alternativ.

viktoria91
0

3 av 4 honkatter har fått problem efter åt, 2 drog i stygnen och en fick en inflammation i dem underliggande stygnen. Den enda som inte hade problem var den som blev titthålskastrerad. Hon gick utan tratt och dte var läkt på 3-4 dagar.

[Thiah]
0

Jag har satt en strumpa på min honkatt och sen skippat tratten.  Alltså strumpan har klips så att benen sticker ut men sen har den täckt magen.

Min katt slickar på plast, stål och annat men inte strumpan medan hon var nyop. Hon såg superfin ut någon vecka senare.

Mina honor har verkat för nervösa för tratten efter att narkosen släppt. Men strumpan har hjälpt.

viciouscircle
0

#15 Påverkar inte strumpan läkningen på nåt sätt? Är orolig att det ska bli för varmt, skava och inte lufta eller att stygnen ska fastna på nåt sätt.

[Thiah]
1

#16 en vanlig bomullsstrumpa är som ett vanligt bandage. Det luftar riktigt bra. Jag har bytt strumpa efter någon dag så den inte blir smutsig. Hade 3 stycken jag använde.

[randi]1
0

Mina katter har inte heller brytt sig om såret, men har ändå varit vaksam. Det är väl individuellt, men mina katter vågade inte röra sig när de hade tratt på, så jag tog av dem, och det var som sagt inga problem.

[klisterbomb]
0

På kliniken jag sommarjobbade på skickades alltid honkatterna hem med tratt men inte hankatterna(de får ju inga stygn).

Kan väl tycka att det är vettigt, då jag själv känner att det är onödigt att riskera att katten är och pillar på såret och ev. gör det irriterat. Fungerar katten inte alls med tratt på får man väl dock hitta en annan lösnign, t.ex. strumpa som det skrivits om tidigare. :)

viciouscircle
0

Strumpa verkar vara en bra idé :) Ska komma ihåg det till framtiden.

Min katt ogillade tratten första dagen bara. Hon fattade inte riktigt att hon var tvungen att lyfta huvudet för att undvika krocka med tratten i golvet. Hände flera gånger att hon liksom fastnade med tratten i en matta eller soffan. Stackarn.

I morgon ska vi plocka stygnen så snart slipper hon den. Verkar dock inte gå någon nöd på henne nu. Hon rusar omkring och beter sig precis som vanligt med tratten på :) Lite kul att se hur hon kommer framrusande x) Hon måste ju springa på ett lite annorlunda sätt. Har inte försökt få av sig den heller.

Tror min andra katt har lidit mer av tratten ;) Hemskt jobbigt när kattungen ska fram och nosa och hälsa och hon får kattungens tratt uppkört i ansiktet xD Det var lite läskigt tyckte hon.

[Emma--]
0

Min första katt började tvätta sig direkt trots att dom sydde med stygn (nån slags ståltråd) som ingen katt ville röra enligt den veterinären. Fick då åka in till en annan veterinär som i princip dumförklarade första stället vi var till och fick en krage av dom.

Hon fick sedan en mindre infektion i såret också.

[Thiah]
0

Jag tycker hela grejen med tratt på små djur som katter är dumt.Min honkatt var ju mindre än tratten vi fick så det fick bums bli en strumpa.

Ska försöka visa en bild sen när jag sitter på rätt dator. Glad

[Emma--]
0

#22 Hade dom inte mindre? Mina katter är rätt så små, speciellt ena och vi fick då en passande krage. 

Har t.o.m fått haft en krage på en av mina råttor en gång, som bara var ca 3 månader :P

woopwoop
0

Min katt fick "stålstygn", kändes ungefär som tunn ståltråd. Den gjorde så att hon stack sig på nosen om hon försökte slicka/nosa på stygnen, fungerare väldigt bra, läkte hur bra som helst och både ser och känns superbra! ^^

[Thiah]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#23 Enligt dem så fick hon den minsta och den var ju mindre än de jag sett förut men ändå. Hon slog ju i den överallt så fort hon lite sänkte huvudet och det funkar ju inte.

På den här bilden ligger våra två katter och myser framför min datorskärm dagen efter operationen.