Kastrering.
VAd tycker ni om att kastrera katten vid 12 veckors ålder? Jag tycker det låter galet, vill höra era åsikter om det.
¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤
Jag tycker från minst 6 månaders ålder, jag skulle inte kastrera före dess :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#1 Precis! Så tycker jag med. Tycker de är allt för små i den åldern.
¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤
Finns det inget som visar att det skadar katterna på nått sätt ser jag inget fel i att kastrera vid 12-veckor.
#3 Narkosen? Det är ju alltid bättre om de är lite äldre/större.
#4 Narkosrisk finns det alltid men den är inte stor ens vid 12-veckorskatter. Då borde det vara helt outstandig galet att kastrera chinchillor, marsvin, kaniner etc eftersom de tål i regel narkos ännu sämre.
#5 Ja visst. Men jag uttryckte bara min åsikt att jag tyckte det var lite galet att utsätta en sån liten katt för det och undrade andras åsikter om saken. Nu vet jag din, tack :)
Cirkulations- och respirationssystemet hos en tolv veckor gammal kattunge motsvarar en vuxens, dvs narkos innebär ingen förhöjd risk. Det enda som rent tekniskt skulle kunna vara en risk är nedkylning; en lättare individ blir fortare nedkyld.
På den positiva sidan blir snittet på hankatter så litet att många av veterinärerna inte ens sätter ett stygn. Honkatternas snitt ligger på ca 1-2 cm. Läkeköttet är bättre hos kattungar och ofta är de uppe och leker väldigt snabbt.
Många oroar sig för att katterna ska bli mindre till växten, men det enda man kunnat se är att rörbenen snarare växer lite till hos vissa individer.
För att inte tala om hur positivt det är att man som uppfödare lämnar iväg icke-fertila katter. Jag vet att ingen av de kattungar som lämnat mig någonsin kommer att reproducera sig. :)
Jag tycker man kan vänta tills 5 månader så är man på säkra sidan om man t.e.x har andra katter av motsatt kön hemma:) 6 månader kan va för sent. Jag ska kastrera min hankatt i början av januari, då är han lite över 7½ månad (han har mkt perser i sig just den rasen blir könsmogen sent). Men han träffar inga honkatter. Jag vill kastrera innan han visar könsmognad, för hans eget bästa och vill inte han ska börja revirmarkera här hemma.
Mina katter kastrerades försent nu när jag tänker efter.
dom var 7-8 månader och jag skulle såååå gärna gjort det redan som 3-4 månader gamla om jag förstått bättre.
Min hankatt visar ännu (dom har varit kastrerade i 4 år nu) beteendet från okastrerade unga hanar. Han är lynnig, smått aggressiv och strittar…
Helt OK med kastrering från 12 veckors ålder. Själv kastrerade jag min yngsta britthane när han var 5 månader och vägde 4 kg!
#9 Hade dom både blivit könsmogna redan då när de kastrerades och visat upp sånt beteende innan? isåfall; hur länge höll de på me det beteendet innan de kastrerades var det flera månader eller? tänker att det kanske spelar in också. Innan vet ja att veterinärer inte kastrerade katter förrän de var ett år!! o trots de visat könsmoget beteende..helt konstigt! men nu e det ju också fortf svårt o få sin katt kastrerad under 6 mån o vissa honkatter kan bli könsmogna vid 4 månader.
#11 japp. dom visa(för mig NU tydliga) tecken på könsmognad. Nästa katt vi skaffar kommer antingen vara en kastrerad äldre personlighet eller än yngre kastrerad personlighet från ett katthem…
#12 ok skriv gärna hur de visade upp så jag kan vara uppmärksam själv, vet bara det här med att de kissar utanför lådan för revirmärka, och att de ska jama högt och vara rastlösa..svårt tycker ja o veta om den inte visar upp alla av dessa gör de alltid de nån som vet?Min katt blir t.e.x rastlös av sig kanske man kan säga eller jamar på mig om han vill leka, men det e samma tider typ varje dag de borde inte ha med könsmognad att göra väl?? hur e era katter jamar de också på er o ger sig inte om de vill leka?
hehe blir ju lite nojjig när ja tänker på om min katt skulle visa könsmognad o ja missat de .men ja antar att man märker om de ändrar beteende framförallt skvätter urin!! fy. min katt jamar för allt han vill o e riktigt bortskämd för ja e hemma väldigt mycket.så så fort han jamar kommer matte o ger han mat/leker eller vad han vill:D
En utav mina katter visade inte tecken på könsmognad förän nyligen vid 1,5 års ålder.
#15 wow det var verkligen sent!! så ska du kastrera han/hon nu då?
Min kisse kastrerades vid 12 veckor av sin uppfödare och vi köpte honom tidig kasnär han var 14 veckor. Jag tyckte det var prefekt att det redan var gjort. Ingen risk för att hannen börjar skvätta och springa efter löpande honor ifall han skulle bli könsmogen tidigt. Det könsmogna beteendet kan sitta kvar även efter kastering om man har otur. Med tidig kasteringen så slipper du garanterat det problemet
Tidigaste jag kastrerat en hane var 4 månader, hade blivit tidigare men pga egen sjukdom blev de då. Denna veterinär kastrerar ej hanar före 5 månader normalt sett, men då han hörde att han vägde 1,8kg som 12v sa han att de absolut inte varit något problem att kastrera honom redan då. Kanske är veterinären van vid extremt små katter…Hankatten började iaf para vid 15v ålder. Det var min andra hane jag fött upp som började para vid den tiden.
Så ja, att kunna ha möjlighet att kastrera vid 12v är väldigt bra
#16 Ja eller hur, trodde det var nåt fel på henne först :P Att hon typ inte hade nån livmoder eller nå xD
Ja hon blir nog kastrerad i början på 2013 :) Hon är så himla liten också. Ser ut som en kattunge i kroppen.
Strilandet hos hankatter behöver inte komma med könsmognaden. Det kan komma långt senare, ofta när katten börjar tycka att den är stor nog att kunna" ta för sig".
Jag har inte kastrerat någon av mina innan de var 6 månader, men så har jag heller inte haft så unga katter på ca 30 år. Fler och fler veterinärer börjar kastrera väsentligt tidigare. För att få ned antalet 'hoppsan' kullar skulle jag önska att fler gjorde det så tidigt att katten var kastrerad redan vid försäljning.
Medarbetare Hittekatter iFokus
Jag tycker det är galet. Etiskt sätt för det första. Känns fel att skära i en så liten..
Sen undrar jag.. Borde det inte innebära mer stress för kattungen och påverkan på läkning att båda bli kastrerad OCH byta hem under så pass kort tid?
Är det en raskatt det handlar om så tycker jag dessutom det är fel att kastrera vid 12 veckors ålder.. Det är inte alltid man kan avgöra vid den åldern huruvida kattungen kan bidra till aveln eller inte. Vore ju synd att kastrera en kattunge som senare visar sig vara suveränt avelsmaterial.
Vet att många vill "hålla" på sina linjer men va tusan.. Handlar det INTE om att man redan tycker att generna använts för mycket så förstår jag inte poängen, blir det bra avelsmaterial så blir det.. Man ser väl knappast till rasens bästa om man kastrerar bara för att man själv inte äger katten (egoistiska skäl mer).. Skulle aldrig köpa en kastrerad kattunge..
Ni som vill hålla på linjerna genom att göra på detta sätt får gärna informera mig om hur ni tänker! Kanske bara har missförstått eller missat något!
#21 alla kastrerar inte för att "behålla linjerna för sig själv". Jag tänker på kattens bästa. Finns det någon anledning att katten inte ska få i avel som tex defekt eller färgfel skulle jag inte tveka ett ögonblick att kastrera innan försäljning. Sedan erbjuder jag "pengarna tillbaka" dvs jag betalar kastreringen om kattungen är under en viss ålder.
Har hört skräckhistorier om en uppfödare som släpte iväg en hona med fletchest och köparen lovade att kastrera men icket…. Uppfödaren blev kontaktad av en bekant då den katten med fletchest hade en stor kull renrasiga utan stamtavla ute på blocket. Ibland är det faktiskt läge att kastrera innan flytten, för kattens bästa. I detta fall kunde dräktigheten orsakat honans dödsfall då man som uppfödare inte kan tvinga köparen att kastrera pga konsumentköplagen.
dina argument hörs ofta av personer som är emot tidig kastrering. Jag tror inte att det handlar om att "hålla" sina linjer utan att begränsa antalet katter som går i oplanerad avel. Skulle fler uppfödare ta sitt ansvar och se till att alla katter som inte ska gå i avel kastreras så skulle antalet "hoppsan kullar" minska.
#21 Operationen ska likväl göras, förr eller senare. Jag kastrerar vid ca 15 veckors ålder, sedan stannar kattungen minst tio dagar till. Om jag kastrerar strax innan fyra månader eller om ingreppet utförs några veckor efter att kattungen anländer i sitt nya hem kan väl kvitta? Jag behåller vidare alltid kattungar till denna åldern, visst, det blir dyrare för mig, men jag ser det som att jag lämnar iväg självständiga och balanserade individer som är garanterat avvanda från sin mor. Angående att kastreringen redan är gjord vid leverans har ingen köpare någonsin klagat över. Alla har enbart sett fördelarna med att jag står för kostnad och vård under konvalescenstid. Födelen för mig är att jag säkert kan veta att mina köpare är ute efter enbart sällskapskatter, inte något att buskavla efter. Så väl litar inte jag på gemene man med de älskade kattungar jag lagt min själ och mitt hjärta i att uppfostra…
Jag kastrerar själv inte för att hålla på några linjer. Resonerar verkligen människor så? Känns extremt kontraproduktivt att bry sig så mycket om sina linjer att man eliminerar möjligheten att sedan kunna avla på vilken individ man ansåg blev bäst… Det går banne mig inte ihop och därför tror jag inte på företeelsen! ;)
Då jag fick vänta på svar angående min yngste britt hurvida jag skulle få köpa honom eller inte då han skulle utvärderas av en annan uppfödare och av uppfödaren själv. Sen fick jag frågan om jag kunde tänka mig att hålla honom fertil i ett år vilket jag sa nej till. Så småningsom så kunde jag hämta hem honom 13 veckor gammal.
Med ett löfte om att kastrera honom innan 6 månaders ålder vilket jag gjorde.
22# Att kastrera om katten har en defekt är väl självklart.. Då förstår jag mycket väl att man vill kastrera innan så att ingen "olycka" som resluterar i kattungar händer. Det var inte det frågan rörde dock, pratade om friska kattungar som håller standarden. Kanske inte framgick :)
3# Måste aveln vara planerat redan från det att man köper kattungen då? :) Man kanske inte alls hade tänkt ha katten till avel vid inköpet men sedan efter några månader så visar det sig att det är en lämplig individ och att man blir sugen på att ta en kull. Syftar såklart på katter som inte köpts som rena sällskapskatter eller rena avelskatter :)
Min kisse var från början tänkt som sällskapskatt. Hade inga planer alls på att ta en kull. Men med tiden så blev jag mer och mer sugen på det tex :)
24# Att kattungar stannar så länge som till 15 veckors ålder är nog inte så vanligt alla gånger :) Men då är det väl närmare inpå en "standard" kastreringsålder I guess. Och en 15 veckors är ju lite mer stabil i sig själv också :)
Har hört och sett uppfödare prata om andra uppfödare som vill hålla på linjerna bland annat av den anledningen. Aldrig förstått riktigt varför, det var spekulationer från min sida i tidigare inlägg. Får se om någon linjehållare svarar här och förklarar bättre ;)
Förstår dock anledningen att man är orolig att det ska bli en BYB-uppfödning av allt. Tycker någonstans ändå inte att man kan ställa sådana krav.. fast jag vet inte.
# 26 Det beror på om du redan är uppfödare eller inte. Och ska du ha katten till avel så är det ofta andra kontrakt smat andra summor det ärfrågan om. Det är inte konsumnetköplagen som gäller då.
27# Vad är det för storts kontrakt i sådana fall (som privatperson)? Syftar inte på fodervärd nu.
#27 I mitt avtal står det tex inget alls om katten är såld till sällskap eller avel. Inga krav alls om detta. Jag köpte henne som privatperson av en uppfödare så då gällde ju konsumentköpslagen.
Om jag nu senare skulle vilja ta en kull på henne så vore det ju hemskt trist om hon redan var kastrerad.. Det vill jag kunna välja själv. Självklart ta en kull med uppfödarens stöd, man vill ju inte börja sin uppfödarkarriär med att göra sig osams med folk.
#26 Nej, 15 veckor är rätt väl tilltaget. Har kastrerat tidigast vid strax över 13 veckor men det var ingen märkbar skillnad vare sig för mig eller katten. :)
Hehe, jag tycker inte att jag ställer så mycket krav. Köparna vet redan från start att de inte köper en avelskatt (inom min ras kostar de några tusenlappar ytterligare), jag bara försäkrar mig om att de inte ändrar sig bara för att "Deras katt är så gullig att den bara måååste få kattungar!".
Ovanstående är dessutom en annan av anledningarna till att jag kastrerar tidigt. Hanarna man lånar inom min ras har ofta rätt hårda avelsrestriktioner. Står det i kontraktet att jag inte får sälja fertila katter (kanske enbart behålla inom egna katteriet) vill inte jag förlita mig på andras goda vilja så att mitt namn inte dras i smutsen. Jag är lättlurad så det räcker. :P
#30 Kanske är OT men varför säljs vissa katter avsedda för avel för en högre summa? :) Det är nämligen inte så inom alla raser.
Är också nyfiken på vilken ras du har? :) Förstår om du inte vill förstöra ditt rykte och om det finns ytterligare kontrakt som säger att du INTE FÅR sälja fertila katter ens så blir det ju en annan femma av allt :)
#26 Men det är just de man vill undvika "Min kisse var från början tänkt som sällskapskatt. Hade inga planer alls på att ta en kull. Men med tiden så blev jag mer och mer sugen på det tex :) "
Köper du en katt för sällskap är det en sällskapskatt du vill ha, tar du kull på sällskapskatten blir du en uppfödare och katten av avelskatt. Det är skillnad på sällskapskatt och avelskatt. Även då du köper en. Har du avelstankar är det köplagen som gäller bla.
I min ras kostar oftast en avelskatt det dubbla priset av vad en sällskapskatt kostar.
#32 Så du menar alltså att om man köper katten under konsumentköpslagen så kan man under inga omständigheter ändra sig och avla på katten? Jag menar ju att man kan ändra sig efter några månader. Det är knappast ovanligt.
Jag tycker bara det är tråkigt att man som uppfödare ska förhindra att eventuella köpare tas ifrån möjligheten att själva börja med uppfödning i framtiden om de skulle vilja det. (Så LÄNGE kattungen är frisk och kan tillföra rasen något dvs.)
Det är väl bara positivt med fler seriösa uppfödare inom rasen?
" Men det är just de man vill undvika" - VARFÖR vill man unvika det? Så länge allt går rätt till med tester, registreringar och att man kollar upp så att inte generna används för ofta ser jag nämligen ingen nackdel i det :S
Varför kostar en avelskatt det dubbla egentligen? Är det pengar som uppfödaren tjänar eller har uppfödaren investerat i framtida tester och veterinärkostnader åt köparen?
Vill även förtydliga mitt fall - jag köpte min katt som sällskapskatt (muntligt avtalat). Det står inget skrivet i kontraktet om huruvida jag får ta kull eller inte. Står inte heller något om krav på kastrering. Jag köpte som privatperson av en uppfödare och alltså under konstumentköpslagen. När vi skulle skriva under kontraktet så förtydligade jag att jag antagligen inte ville ta någon kull medans hon inte verkade ha en negativ attityd till OM jag faktiskt skulle vilja ta en kull. Hon hörde dessutom av sig till mig personligen några månader senare och frågade om jag inte ville ta en kull på katten ändå för hon var i sådana fall intresserad av en avkomma. - Antagligen var detta en önskan som dök upp senare från hennes sida, precis som det var för mig att kanske ta en kull och se hur det var.
Hade min katt varit kastrerad vid 12 veckors ålder så hade inte möjligheten funnits och kattens uppfödare i sin tur hade inte haft en chans att få just den kombinationen som hon var intresserad av.
Nu blev det ingen kull ändå pga andra anledningar.
Så vitt jag vet så hade jag inte behövt betala mer för min katt om jag sagt att jag eventuellt funderade på att ta en kull. Hon är en Maine coon.
och nej.. hade uppfödaren gjort klart för mig från början att jag absolut inte fick ta en kull på katten så hade jag ju accepterat det. Kanske ifrågasatt det av ren nyfikenhet men absolut inte gått emot dennes önskan. :)
Det beror på vilken ras du har. Min ena britt är såld för avel och sällskap. Det står t.o.m i kontraktet vilka fäger som man ska para med.
För att kunna ta en kull så ska du kunna rätt myckte om avel i fall du inte har någon mentor. Och jag menar rätt mycket!
#35 Jo har förstått att det skiljer.
Jag menar ju dom fallen där man har en mentor i uppfödaren.. Denne kan ju också ändra sig, även fast katten är såld som sällskap. En kastrering är ju liksom.. no turning back.
#33 nä de har jag inte påstått men om du är ärlig från början och säga att ev du skulle vilja ta en kull senare så kan man komma överens om vad som gäller än om du kommer på de då kattens första löp kommer. Har du avel i sikte är det köplagen och inte konsumentköplagen som gäller. ganska stor skillnad.
Jag har sålt katter till blivande uppfödare som inte haft stamnamn men som haft planer på avel och köpt en avelskatt under köplagen.
Vid köp av avelskatt köper man garantier.
37# Men alltså, jag har ju förklarat 100 ggr hur jag menar. Misstolkar du mig på flit? :/
Tex..
Jag köper en katt. Är helt 100 på att jag inte kommer vilja ta en kull. Är ärlig med detta till uppfödaren. Köper katten som sällskapskatt. Efter några månder är jag ännu mer insatt i hur avel går till och har blivit intresserad och vill ta en kull ändå. Kontaktar uppfödaren och denne är med på noterna och ställer gärna upp som mentor eftersom katten visat sig kunna vara lämpligt avelsmaterial likväl som sällskapskatt. - Gör alla diverse tester osv och tar en kull på katten.
(Alt. kontaktar uppfödaren - får ett nej. Kastrerar katten.)
- Vad är då problemet?
Om kattungen är kastrerad redan från början så har man ju INGEN chans att ändra sig och kanske går misste om en bra avelskatt samt en kattungeköpare som seriöst börjat intressera sig för avel.
#38 Varför måste man avla på allt? :P Men om man har 0 intresse för avel vid köp så kan an ju fundera på vad som fick köparen att ändra sig och fördjupa sig i aveln?
Det finns andra anledningar varför man inte ska avla på alla kattungar även om de är friska och följer rasstandarden. Jag (med flera uppfödare) vill tex inte att alla ur en kull ska gå till avel. Ur senaste kullen är endast en hona okastrerad och de är den jag självt behållt. Jag kastrerade en av de snyggaste av flera anledningar inna försäljningen.
De finns även de köpare som får nej av uppfödaren men avlar ändå oavsett om de blir renrasigt eller ej. vet flera som drabbats. Om du ser alla påstådda blandningar på blocket så är en ganska stor del någon raskatt som bidragit (nu bortser jag från långhåriga huskatterna). vad händer då, uppfödare börjar i större utsträckning kastrera innan flytt för då kan de ärligt talat säga att "ingen av mina sällskapskatter har bidragit till blandraspopulatinen".
#39 Finns nog mycket som kan få en att ändra sig.
Kan bara tala för mig själv men vill inte skriva ut för mycket info om mitt eget fall här då det inte känns schysst.
Pratar nu självklart inte om att avla bara för avlandets skull.. Utan om man har en okastrerad sällskapskatt som växer upp och visar sig vara lovande.. Kan finnas fler anledningar till varför man kan vilja ha denne till avelskatt trots tidigare sällskapsplaner.. Kanske andra planerade parningar i katteriet inte lyckades och att en annan planerad avelskatt med snarlika gener fick bli kastrat av diverse anledningar.. kanske inte händer så ofta?
Men jag förstår ditt resonemang när det kommer till att förhindra att katten används till blandras-avel, för att avla på ett sådant sätt är inte rätt på något vis - det var ett sådant svar jag väntade på. :) Men det är synd att det ska behövas!
Tror dock inte att det är speciellt stor procent av blandras-aveln som är baserad på riktiga raskatter. För det verkar som om det inte är många som vet vad en raskatt faktiskt är.. utan går bara på hur katten ser ut. Men det kan vi ju bara spekulera i :)
Insåg att jag nog låtit lite tvär i tidigare inlägg förresten. :P Ber om ursäkt för det.
#39 Här ska vi se.. Läs det Dagdrivarn skriver (tror det är 3 inlägg på första sidan) :) Hon beskriver precis det jag försökt förklara.
http://www.mainecoon-katten.se/forum/viewtopic.php?t=4496&postdays=0&postorder=asc&start=0
Nu handlar ju detta om MCO, den ras jag är insatt i. Hur man bör gå tillväga kanske skiljer lite beroende på vilken ras det handlar om.

Malin som har uppfödningen Dagdrivaren har nog till en viss del ändrat sin inställning.Inlägget som du hänvisar till är måmga år gammalt.
Nyare info finns på hennes hemsida.
Stolt ägare till tre La permer
#42 Jo jag såg att det var några år gammalt. Tyckte dock att hon formulerade sig så bra så ville mest förtydliga det jag skrivit med hennes.
Hittar ingen info om tidig kastrering på hennes sida? Kanske letat dåligt. ;(
Jag har ingen egen erfarenhet av avel som sagt. Så ni med erfarenhet vet antagligen bättre, allt går ju inte att läsa sig till eller är svart på vitt så att säga. Vill inte framstå som att "jag vet bäst", för det gör jag inte. Det är bara funderingar på diverse scenarion jag har. :)
Nu har jag i alla fall en bättre bild av varför vissa väljer att kastrera så tidigt :)
#31 Jag har sphynxar. Avelskatter är alltid dyrare inom min ras, man kan väl säga att om man köper en fertil katt så är det linjerna och rättigheten att avla som man betalar för. Tycker att det är okej att de kostar avsevärt mer så att man inte ger sig i i det så lättvindigt. :)
Är man blir så intresserad av avel kan man väl bara skaffa en katt till? Om man inte anser sig ha plats med en katt till då bör man ändå inte föda upp (kattungar tar en massa plats och fertila honor kräver yta) och om man inte anser sig ha råd så ska man verkligen inte föda upp (det är svindyrt även om allt går som det ska).
Nu kom vi nog bort från trådfrågan kom jag på, men jag vill bara understryka att det inte finns några presenterade fakta som visar på direkt negativa eller skadliga effekter för kattungar som kastrerats tidigt. Innan var rekommendationen 12 månader vilket vissa fortfarande bestämt förespråkar. I deras ögon är det extremt att kastrera vid sex månader, något som börjar bli normen. Värt att reflektera över kanske. :)
Jag tycker att det är bra att vissa veterinärer kastrerar så tidigt som 12 veckor. Jag ser det som en stor fördel om katten är kastrerad vid leverans. Speciellt om det är en hona då det är ett större ingrepp, som jag slipper oroa mig över.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
#40 Det är bara 12 veckor mellan tidig kastrering och normal kastrering vid 6 månader. Att ändra sig på dessa 12 veckor blir knappast särskilt genomtänkt, och jag tror rasen klarar sig utmärkt både utan dessa uppfödare och utan dessa katter. Är man verkligen intresserad så skaffar man en katt till.
Det högre priset för avelskatter gör det möjligt att exempelvis importera nya linjer eller åka långt för utställning eller parning, utan att priset för sällskapskatter blir så högt att det lockar kattungeköpare att välja BYB istället. Man kan se det som att uppfödarna betalar den delen av hobbyn själva, för det finns ju faktiskt delar i hobbyn som sällskapsköpare inte har så mycket glädje av att de är villiga att betala.
I själva verket är det nog marknaden som styr, men jag gillar att se det på detta sätt. ;)
Tycker att man ska kastrera vid 6 månaders ålder.
12v tycker jag är lite väl tidigt, och kattungen bör ha bekantat sig i sitt nya hem o ska känna sig trygg, varför ska en nykastrerad kattunge komma till ett helt okänt hem? Blir nog väldigt stressande för den.
Även om vissa tycker att det är okej, så är min åsikt att jag alltid kommer att kastrera mina katter vid 6mån och tycker att 12v är alldelles för tidigt.

#47 Vad gör du om hankatten blir fertil vid fyra månaders ålder?
#48 Innekatt?

#49 Självklart innekatt.
#41 som sagt står det annat på dagdrivans sida.. "Alla katter är inte lämpade för avel"
#49 jo men bara för att man har katten som innekatt löser ju inte problemet. en fertil hane som blir könsmogen tidigt kan både gasta och pinka revir. Vad gör du då om din hane på 4mån börjar detta beteende? väntar man för länge kan revirmarkerandet bli en vana.
# 49 Det undar jag också?
Jag bryr mig inte om ni tycker att det är OK att kastrera katten innan 6mån, men jag har sagt min åsikt och tänker inte fortsätta diskutera det jag sagt. Väljer jag att kastrera vid 6mån så är det mitt val, ingen annans. Jag sa min åsikt punkt slut.
Kan man inte få säga sin åsikt utan att bli ifrågasatt?
Har endast haft hankatter,2 honkatter. Har haft många katter under min uppväxt, ingen av hankatterna har visat sådant beteende, har kastrerats vid 6mån o allt gått bra.
51# Ja? Den meningen säger ingenting om Malins syn på kastrering vid 12 veckor. Jag har inte heller påstått att ALLA katter ska gå i avel. :)
#53 Är det inte lite dumt att skriva sin åsikt på ett forum om man inte vill ha den ifrågasatt? ;)
I den sammanställning som #5 länkade till framgår det väl trots allt ganska tydligt att det inte hittats några negativa effekter vid de undersökningar som gjorts, utan tvärtom flera positiva, med kastrering vid 12 veckor.
Jag har aldrig hört talas om någon som provat tidig kastrering, och sedan gått tillbaka till 6 månader. Så för mig väljer 100% av de som provat båda varianterna den tidiga, men upplys oss gärna om det är någon som gått i motsatt riktning, och i så fall varför.
På denna sajt är ju allt fel om man tycker annorlunda.
Har inte läst alla svar och inga länkar, jag skiter fullständigt i vad alla tycker, men att kastrera en kattunge som precis lämnat sin familj o kommer till ett helt nytt hem, tänk dig själv att vakna upp efter en op. o sedan vara i ett hem du aldrig vart i förr. Njae, jag tycker fortfarande att katten ska bekanta sig med sitt nya hem innan man utsätter den för något sånt.
Så bara för att det är ett forum så får man säga vad man vill? Ska jag frågasätta varje person som jag tycker har fel? Om man tycker något så har man rätt till det, om 1 person ifrågasätter en sak, varför ska då fler personer göra samma sak?
Jag sa min åsikt, tycker jag att man ska kastrera vid 6mån så väljer jag att göra det. Sen om ni tycker att det är bättre med kastrering vid 12v, ja det är vad ni tycker och det respekterar jag. Inte ifrågasätter jag er för det? Lär er att folk tycker inte precis som ni gör, att folk har annorlunda åsikter, att varenda människa på jorden inte vill kastrera vid 12v.
#56 Katten kastreras innan den flyttar, det är ju lite det som är idén, att man vill förhindra oseriös buskavel. En välkommen bonus är att de unga katterna återhämtar sig snabbare än de äldre. De har förmodligen glömt operationen för länge sedan, i ett kattungeliv, när de flyttar.
#56 nja det är ju inte riktigt så de går till med tidig kastrering. Uppfödaren ser till att kattungen blir kastrerad och den får återhämta sig innan de kommer till sin nya familj så kattungen vaknar inte upp efter operationen hos någon okänd familj.
#56 Det är ju ett diskussionsforum. Det är ingen som säger att du tycker fel och inte är berättigad din egen åsikt men andra tycker olika och argumenterar för sin åsikt, det är lite så det fungerar i ett forum.
Uttrycker man sin åsikt i ett diskussionsforum (framför allt en åsikt i ett så pass känsligt ämne) får man vara beredd på att folk kommer med motargument och vill föra en debatt i ämnet. Dessutom tycker jag att om man öppet uttrycker sin åsikt i ett forum bör man kunna argumentera för sin sak, att bara säga "Jag tycker så för att jag tycker så" är inte ett hållbart argument (detta betyder självklart inte att man inte har rätt till sin åsikt även om man inte kan argumentera för den).
Och till ämnet. Jag tycker kastrering vid tolv veckors ålder låter mycket vettigare än att vänta. Enligt vad jag kan avgöra påverkar det inte katten negativt på något sätt men har flera positiva effekter och kan på sikt bidra med att hindra oseriösa uppfödare.
Seeing isn't believing, believing is seeing.
/Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus
Nu tänkte jag att det var ägaren själv som skulle se till att katten blev kastrerad, men om uppfödaren gör det innan leverans oså så förstår jag :) Då slipper den komma till ett okänt hem nykastrerad, vilket jag trodde ni andra mena med :P Nu är jag med på noterna^^
Kastrerar man tidigt så får man se till att katten har läkt ordentligt innan den levereras. 12 veckors regeln för att skilja mor och ungar säger ju minst 12 veckor. Att vänta ett par veckor är bara bra för såväl kattunge som nya ägare.
Medarbetare Hittekatter iFokus

#56 Det kanske är bättre att du läser svaren du får så blir det du skriver rätt sen.
Man kastrerar katten INNAN flytt. Det är det som är hela poängen.
Som du hade förstått…om du läst det folk svarade dig i din egen tråd. Varför skriva på ett forum om man inte vill att någon ska svara?
Har själv aldrig kastrerat nån så tidigt så jag har ingen åsikt där. Men jag läser å andra sidan vad andra tycker och tänker. Alltid lär man sig nåt.
#62 Har inte direkt lust så läsa igenom ALLA svar, jag sa min åsikt och hade jag velat se vad alla andra tycker så hade jag läst varenda svar. Jag har inte skapat tråden o sa bara min åsikt, hade JAG skapat tråden så hade det vart annorlunda :)
Tänker inte diskutera det här mer.