Katter iFokus

Katter

Etikettutanför-ämnet
Läst 1347 ggr
ElmerKrudd
3

Så himla glad!

Såg på en "tigg och skänk-sida" på facebook tidigare ikväll om att en tjej skänkte bort en katt som var vild och skygg och hon hade inte tid för att få honom tam. Han var kastrerad. Och hon hade skrivit längre ner i kommentarerna på denna att om hon inte hittade något nytt hem åt honom så kanske hon var tvungen att avliva honom.

Ångest! Sprang in till sambon som låg halvt och sov och frågade om vi skulle ha en till katt. Men han tycker att vi inte har plats för ett till djur, vilket jag också egentligen tycker. Så som en chans så ringde jag en kompis i panik och frågade om hon ville rädda en katt.

Hon frågade vad det var för katt, och jag sa att det var en skygg kastrerad hankatt som behövde ett nytt hem snart, då tjejen som hade honom var gravid. Hon sa ja på en gång. Herreeeguuud vilken lättnad!

Jag kommer självfallet hjälpa min kompis med den här katten, hur han än är, har stor vana av sk skygga katter. Och en utav mina var väldigt hatisk mot folk förut och skygg men nu är hon världens gosigaste och bästa katt.

Är hundra på att den här katten kommer repa sig! Speciellt när han får komma till ett hem där han är ensam katt och kan få mycket uppmärksamhet, med tillgång till att springa på åkrarna utanför dörren.

Skulle tydligen vara en angora. Någon som har en sådan här och vet hur dom är i beteende och utseende? =)

Ville bara berätta allt detta, är så himla glad över att vi kunde hjälpa till och ge denna katt en bra framtid! :)

¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤

Hanna
0

Vad kul. Grattis till både dig och kompisen! Glad

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

ElmerKrudd
0

#1 Tack! :) Känns så skönt att kunna hjälpa ett hjälplöst djur :)

¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤

Sagolika
1

Bra att katten får hjälp. Det finns en ras som heter Turkisk Angora, men har katten ingen stamtavla så är det säkert en långhårig huskatt helt enkelt. En del kallar långhåriga huskatter för angora. Pälskvaliteten kan variera väldigt. Är det den typen som tovar sig mycket och katten inte låter sig borstas får man i värsta fall raka ner pälsen.

annzoo
2

Bra att ni ger katten en till chans. Tycker ägaren är en idiot dock som kör med avlivningshot, detta kör många med för då vet dem att någon kommer tycka synd om katten och rädda den.

Mest troligt är det en långhårig huskatt men ta reda på så mycket som möjligt om katten de kan finnas saaker som säljaren inte kommer att berättta men de får ni vara berädda på.

ElmerKrudd
1

#3 Jo jag tänkte det jag med :P Men det är ju struntsamma vad det är för katt egentligen, huvudsaken är ju att han lever :)

AgnetaB
2

Se bara till att den är inne flera veckor innan den får gå ut för annars kan de springa bort. Är den väldigt skygg kan det nog bli problem att få in den igen. Har erfarenhet av det o bara jag kunde hålla på med den o öppna dörren till den bla. Annars kom den inte in så var mycket jobb men så är det.

Katthemsmatten
3

Se till att den är inne flera månader så att den verkligen vet var den hör hemma! Några veckor är inte tillräckligt om en katt får panik och rusar iväg.

Håller med er om att avlivningshot är lågt.

Medarbetare Hittekatter iFokus

ElmerKrudd
6

Jo absolut, han kommer inte få gå ut på ett bra tag :)

Men herregud, stackars katten var så hiiimla rädd när vi hämtade honom att han bajsade ner sig, han har troligen gjort det tidigare också, har tovor öööverallt. Magen är full i dem och t.o.m under hakan har han.

Problemet är att vi inte kan reda ut dem då han är för rädd så vi ska låta honom vara ett tag, men höra med vet. om vi kan få komma så han kanske kan få lugnande eller nåt så att vi kan få honom klippt, rengjord och kloklippt.

Han behöver verkligen det, för just nu kan han bara vara inne på toan då han är helt full i bajs i baken och svansen, han har även sandklupar i hela svansen då han har legat i kattlådan hela tiden hos tjejen som hade honom. Det är så hemskt :/

Men jag skyller absolut ingenting på henne eftersom hon bara haft honom i 2 veckor och han som hade honom innan sa att han skulle avliva honom så hon tog honom, men har liksom inte tid att få honom tam då hon snart får en bebis.

Appropå gubben som hade honom innan, jag trodde ju att det bara hade varit han och gubben ute i skogen. Men tydligen så var det dom och ca 40 katter till :( Alltså en samlare..

Men kissen verkar iallafall lugnare nu när han fick komma till min kompis. Hoppas att han mår bättre snart och att vi kan få rent honom. Det är så synd om den lille stackaren..

Om rasen så står det på hans papper att han är blandras mellan huskatt och angora.. Men jag vet inte riktigt jag. Något speciellt har han nog i sig. Men just nu ser man ju inte riktigt hans kropp för det är så hiiiimla mycket päls och tovor.

Uff.. Blir bara en massa pladder här nu..

Tjejen som hade honom tidigare berättade även att de hade gett honom mjölk och grädde… -.- Jag sa till henne att katter tål ju inte laktos, men då sa hon att han hade inte velat äta något annat. Så ok..

Nu har han iallafall fått mat som är bra för magen och vatten, och en storfin kattlåda och en sovplats.

LoAEmma
0

Ojojoj…Håll oss uppdaterade!

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

ElmerKrudd
3

Det ska jag göra! Ska ringa vet. imorgon :)

Katthemsmatten
1

Så skönt för kissen att äntligen komma till någon som förstår sig på katter så han får den vård och omsorg han förtjänar. Julens goda gärning, det har ni gjort!

ElmerKrudd
11

Ja nu ska ni få höra! Katten blev ju lugnare så fort vi kom hem till min kompis, vi fick klappa honom i ansiktet osv. Men nu, nu får man klappa honom på hela kroppen, han har kurrat och min kompis borstade honom idag! Helt otroligt.. Han är/kommer bli världens gosigaste katt, det är som att dom tidigare ägarna bara hade gett upp hoppet.. Efter en dag hos min kompis är han underbar.

Men idag ska vi iallafall prata med vet. för han behöver fortfarande rakas på magen och så. :)

LoAEmma
0

Men ojoj, vad häftigt!
Jätteroligt att han känner sig trygg på en gång :)

*Det blir som det ska*

ElmerKrudd
2

Imorgon ska han bli klippt och få sig ett bad. Han är väldigt tam nu.

Känns verkligen som att förra ägaren inte ens gav honom en chans..

Katthemsmatten
0

#14 Hade jag fått en femma för varje gång jag upplevt att folk beter sig som de förra ägarna hade jag varit en rik kvinna nu. Flört

Att det ska vara så svårt för somliga att inse att en katt inte är en designpryl utan ett levande väsen med behov av kärlek, värme, skötsel och tid för lek och kel!

ElmerKrudd
5

#15 Ja verkligen -.- Han är helt annorlunda nu. Han låter sig lyftas upp, han älskar att gosa, söker uppmärksamhet själv. Allt som förra ägaren sa var omöjligt har vi fått göra med honom.

Blir less på folk som inte ger djuren en chans utan bara ser dom som ett hopplöst fall..

Men glad på ett sätt att hon gav upp så min kompis fick möjligheten att få en av världens gosigaste katter :)

Katthemsmatten
2

Du kan ju tänka dig hur glad katten är Skrattande

Frosstis
0

Har ni "gjort iordning" honom? :D

[Thiah]
0

Detta var trevlig läsning. Gullekatten kunde inte fått en bättre julklapp. Glad

ElmerKrudd
2

Ja, nu är han iordning gjord, julfin om man så vill säga :P

Han var riktigt mysig idag och satt i min famn och gosade lite, kan ha varit för att han fortfarande var lite groggy dock ;P

Har ingen bild på honom, men det syns inte så mycket att de har klippt honom ändå då de endast rakade magen, bröst, insidan ben och svansen :P

Katthemsmatten
0

Måste kännas skönt för honom att få vara ren igen så han nu kan och vill sköta sin egen hygien.

ElmerKrudd
9
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja absolut.

Igår när vi var hem med honom efter att han hade varit hos vet. så var han ju fortfarande lite groggy och förmodligen lite förvirrad. Så till och börja med så sprang han runt i köket och vinglade tills vi fick tag på honom så han fick vara i ett rum.

När vi väl var där inne så la han sig i kattlådan, vilket jag tyckte var lite onödigt nu när han var ren och fin ;P så då tog jag upp honom och gosade med honom i min famn en bra stund :)

Så roligt! Visst, han var lite groggy, men hade han velat därifrån hade han gått då han inte var jättegroggy längre :)

Igårkväll när min kompis kom hem från jobbet så fick han gå ut i resten av lägenheten, och då passade han såklart på att titta lite extra på kaninerna, vilket dom inte gillade :P

Han är en så fin liten katt :) Därför bifogar jag en liten bild när han sover i kattlådan ;P

Katthemsmatten
2

Han är så söt! Skönt att höra att det går framåt med honom.

LoAEmma
0

Superkul! Han är säkert överlycklig att få vara ren, och att känna sig trygg och älskad :)

*Det blir som det ska*