Allmän fråga!
Kan man som människa smitta sin kattunge/katt med vanlig förkylning eller influensan? Eller är de inte mottagliga mot våra virus….? antar att kattungar är känsligare…?
/Nyfiken tjej!
Nej vanliga mänskliga förkylningar går inte på katter. Du kan läsa mer om zooner på
http://www.sva.se/sv/Djurhalsa1/Katt/
På SVA, Statens veterinärmedicinska anstalt finns mycket läsbart.
Tack! :D
Min katt är alltid förkyld samtidigt som mig, men det kanske bara är slumpen… xD
Men hur farligt är det för en katt att bli förkyld då? Och hur märker man att katten är det?
För jag har fått för mig att det är farligare för katter än vad det är för oss människor… Har jag fel? Sen borde det precis som med bebisar vara farligare för kattungar än vuxna katter?
Är katten vaccinerade? Om inte så uppsök veterinär. Det kan vara farligt med en förkylning hos en kattunge eller en äldre katt.
Nej asså katten är inte sjuk! Jag är bara nyfiken eftersom en kompis som har katt är riktigt förkyld och katten är ganska ung :) Oroa er inte ^^
Katter nyser och hostar och nosen rinner. Hur mycket är individuellt och beroende på hur pass sjuk katten blir. Precis som hos oss människor. En katt vaccinerad mot kattsnuva får som en vanlig förkylning, medan den ovaccinerade katten drabbas mer som om det vore en riktigt rejäl influensa. Jag tror du förstår gradskillnaden i min liknelse.
Medarbetare Hittekatter iFokus
tack tack :)