Överviktig katt? Blötfoder tips!
Har en katt på ca 5 månader som äter bozita blötfoder, torrfodret har jag inte sett han äta, så jag är osäker om han äter torrfodret alls. Men han väger över 3500 gram och har börjat bli väldigt knubbig om magen. Ska man banta ner, och finns det något blötfoder för katter som behöver bantas?
Torrfodret är annars Britt Care & Britt Premium vilket de övriga katterna gillar och nu har fått jättefin kroppsform av fin päls, slank kropp och mer muskler(förutom 5 månaders katten som slukar bozita som tusan). Har testat olika torrfoder märken som four friends, eukanuba m.m som inte var någon hit.
Jag är lite rädd att han ska bli alltför överviktig när han är vuxen.. Förövrigt är han väldigt energisk och pigg och busig, men han är lite knubbig.
Jag gav min katt specifics bantningdsfoder då jag bantade ner henne, det fungerade jättebra. Innehåller ju dock fisk och spannmål, så det beror ju på hur villig du är att ge dem detta foder. Men det är ju alltid ett alternativ! :)
#1 Du vet inget som säljs på djurbutiker annars?
Lät både bra och lite oroande kan det vara farligt för djuret? Eftersom det står såhär:
*När du väljer att köpa detta foder bekräftar du även nedanstående:
• Mitt djur är undersökt av av veterinär som rekommenderade användning av detta foder på basis av veterinärens diagnos.
**• Jag har förstått att så länge mitt djur äter detta foder rekommenderas att jag söker veterinärrådgivning minst var sjätte månad.
*• *Jag har förstått att så länge mitt djur äter detta foder skall jag omgående söka veterinärrådgivning om djurets hälsotillstånd försämras.*
Innehåller Bozita annars mycket fett eftersom han verkar blitt fet på det? Tar gärna emot massa blötfoder tips.
För jag ser honom aldrig äta torrfodret ever.
Han är ju fortfarande kattunge så att banta honom med dietfoder tycker jag verkar onödigt. Ge honom lite mindre mat bara.
Jo, hade det i tankarna att pröva på det först och se om de blir någon skillnad.
Jag gillar inte riktigt dietfoder till katt, av samma anlednig som jag inte gillar dieter till människor. Enligt mig är det bättre att minsja mängden, istället för att byta till ett annat foder (som ev är sämre). Sen kan man ju också försöka aktivera katten, och få den att jobba för maten (: Lite svårt med blötmat, speciellt om katten inte gillar torrfoder, men det går ju att köpa (eller själv göra) torkad kött eller liknande.
//Jessie
Jag håller med dig på den punkten. Som du säger svårt att låta han få jobba med blötfodret, men jag började genast minska, då minsann rörde han torrfodret för en liten stund sen, så då tydligen duger torrfoder om han inte får blötfoder.
Finns det annars något torrfoder som innehåller mindre fett som jag kan ge honom? Som finns i djurbutik att köpa. Hans mage står verkligen ut på sidorna och vill inte han ska väga alldeles för mycket så han får problem med det senare. Bättre få han smalare när han är ung och energisk än när han blir vuxen och lite mer lat.
#2: Anledningen till att det står sådär är för att det är ett veterinärfoder, som säljs på veterinärekliniker vanligtvis. Är absolut inte farligt för katten. Antar att de skriver sådär för att de måste. Vem som helst kan ju gå in i på en klinik och köpa deras foder så. :)
Och tyvärr vet jag ej något som går att köpa i vanliga djurbutiker.
Det är inte riktigt fett katter går upp i vikt utav, utan kolhydrater och såklart för mycket mat. Minska helt enkelt matintaget.
#7 Jaha, okej. Det lät så lustigt bara , hehe.
#8 Okej, kolhydrater, vet du något foder som innehåller mindre då?
Torrfodret har alla fri tillgång till eftersom alla har slank fin kropp förutom kattungen, han äter mest blötfoder. Får helt enkelt minska med blötfodret och höra om djuraffären har tips på något torrfoder som kan göra han smalare.
#9 Fast blötmat är mycket mycket bättre än torrfoder. Han är ju bara kattunge och växer fortfarande. Minska lite på maten och lek med honom mer.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
Om du frågar i en djuraffär som kommer dom förmodligen att lura på dig lightfoder. Nej, fortsätt med blötmat det är bättre för katter.
#10 Jo, jag gillar också att ge blötmat mer. Alla har fri tillgång till torrfoder så de kan äta när de är hungriga, sedan ger jag dem bozita varje dag också vilket har funkat jättebra.
#11 Jo, jag är lite rädd för det. Det är därför jag gärna frågar er om tips som har en hel del erfarenhet av bra foder. Tänkte om det fanns något torrfoder helt enkelt som kanske är bättre än på att hålla formen, behöver inte vara diet foder, men om ni vet något som är lite bättre än Brit exempel? Är alltid värt att pröva. Eller något blötfoder som helt enkelt innehåller lite mindre kolhydrater. Jag ger honom som sagt inte särskilt mycket Bozita i nuläget så jag förstår inte hur han kan ha blivit som en boll. Alla andra katterna äter också Bozita och rör sig inte ens lika mycket som honom.. 
Ska boka in en kastrering lagom till nästa månad då får han även en grundlig undersökning, börjar bara bli lite oroligt för min lilla gosse.
Testade olika Iams förut, de tyckte de var gott, sedan prövade jag Iams förut för kastrater/överviktiga, ingen skillnad alls på katterna tyckte Iams gjorde de lite mer maffiga.
RC gjorde gav dem riktiga äckliga lortar så jag slutade.
Four Friends gillade dem inte särskilt mycket.
Testade Eukanuba en kort period har för mig att de inte gjorde någon direkt skillnad på djuren.
Bytte sedan till Brit premium och blandar med Brit Care, då fick katterna jättefin päls ej äckliga lortar som de tidigare hade, slankare kroppar, får jämt kommentarer om deras pälsar, så kan bara tänka mig om det kan vara det fodret jag kör på nu.
Finns ju så himla många smaker på bozita så jag vet ju inte om något är direkt fetare än någon annan, såg även någon liten bozita tetra där det står Diet & Stomach, kan det vara värt att pröva?
Pengar är som sagt inga problem, så alla tips är välkomna. Har även dragit ner på maten.