Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1179 ggr
tc999
0

Regelbundna veterinärbesök?

Jag är nybliven kattmänniska och behöver hjälp med att reda ut det här med veterinärbesök, vaccination, m m:

• Bör jag ta mina katter till veterinären för kontroll med ett visst tidsintervall?
  • Jag läste någonstans en rekommendation om vaccination en gång per år livet ut. Är det en bra rekommendation? Eller är det möjligen någon slags regel?

//Tommy

[klisterbomb]
0

Hallå!

Oftast tar man väl katterna till veterinären då det behövs, men anser att det kan vara bra att göra en koll då katten börjar bli lite äldre för att kolla blodvärden osv.

Är katterna uppfödda hos en seriös uppfödare ska de vara grundvaccinerade då du får dem. Sedan ska katten ha vaccination vid 1 års ålder och sedan 1 gång per år som du säger.

Lycka till!

Gatukorsning
0

Kul att du blivit med katt!

Kommer katten från ett seriöst katthem så ska den då redan vara vaccinerad och veterinärbesiktigad. Du ska då få papper på detta.

Jag tycker att man bör vaccinera katten en gång per år oavsett om det är en innekatt eller utekatt (eller en lite ute ibland katt Flört). Om du har en innekatt så drar du med dig en massa grejer under skorna när du kommer till hemmet som sedan katten kan råka ut för.

Något som du kan ha lite extra koll på själv är till exempel kattens tänder. Jag kollar själv kattens tänder och tandkött varje vecka, på så sätt så lär jag mig hur kattens tänder ser ut när de är friska och vilken färg tandköttet har. Man märker även då ganska snabbt om katten har ont. Tandskukdomen forl kan vi oftast inte se själva, utan då behövs det veterinär och röntgenbilder.

Jag tar katten till "rutinkoll/besiktning" hos veterinären en gång per år i samband med vaccineringen. Hon är en vanlig huskatt så inga specifika rassjukdomar att ha extra uppsikt över. Om du har en raskatt så tycker jag att du ska prata med uppfödaren/en uppfödare av den rasen. Är de seriösa så är de väldigt duktiga och hjälpsamma.

Det tar ett tag, men när du väl har lärt känna kattenordentligt så märke du ofta om det är något som oroar den eller om den inte mår bra. Då ska du ta kontakt med veterinär så klart.

Grattis till att du har blivit med katt, du kommer inte att ångra dig!

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

[sakring]
0

Och kom ihåg försäkrng och id-märkning, både i örat och med chip in nacken och att regga detta hos SKK och SVERAK. Och naturligtvis kastrering.