Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 659 ggr
sussa08
0

Attack från katt?

Hej!

Jag har en liten fundering.

En kollega till mig berättade precis om sin systers katt som jag vart väldigt fundersam över, och hoppas på att någon kan veta vad som hänt?

Katten var ca 1,5-2 år och omplacerad som ensamkatt till familjen i fråga som består av systern och hennes sambo. Orsaken till omplaceringen är olkar och hon hadde bott med systern i nästan 1 år. Igår låg de på sin sän och pratade, varpå katten hoppar upp och börjar klösa dom i ansiktet, bita i armarna och bena. Dom tog sig ifrån sängen för att helt enkelt komma bort varpå systern satte sig vid bordet och hennes sambo ställde sig vid spisen för att laga mat. Katten hoppar då på systern som sitter vid bordet och klöser henne och ger sig sedan på sambon genom att oppa upp och greppa tag om hans arm och bita hårt.

De stängde då in katten i ett rum och var i chock. Ingen av dom hade varit med om något liknande och sambon som haft katter sen han var liten säger sig veta att detta inte var något bus.

De bestämde sig för att direkt åka till veterinär för att ta reda på felet. Framme hos veterinären var katten lugn, och veterinären hade ingen förklaring alls om vad som kan ha orsakat detta och rekommenderade avlivning, och så skedde.

Jag tycker detta låter extremt konstigt. Jag har aldrig hört något liknande. Vad kan ha hänt? Jag kan inte själpa att jämföra med hundar, detta är ju inte så extremt ovanligt där och avlivning är väl det som ofta blir resultatet efter attack på människa… Vet inte hur jag själv skulle reagera om någon av mina katter skulle attackera mig för att skada, men något hade jag defenitivt gjort… Antagligen inte avlivning utan snarare utreda vad som kan ha orsakat attacken, men det blir svårt när det är oprovocerat.

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

[klisterbomb]
1

Understimulering kan visa sig på det där viset, har jag sett. Sen om det var fallet eller ej kan jag ju inte säga, men tycker det är trist att man valde att avliva katten på en gång. :(

sussa08
0

Tror de litade blint på veterinären tyvärr… Det är enda gången det skett… Sen är jag av tron att ett djur ska inte attackera… Jag skulle aldrig ha ett djur hemma som jag någonsin trodde skulle försöka skada någon… Avlivning hade iofs varit sista utvägen för min del. Om det till exempel skulle visa sig vara en psykisk störning eller liknande.

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08