Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 879 ggr
Shanea
0

Resa med katten under jul

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu på torsdag så ska min Issa följa med hem till mina föräldrar över julhelgen. På det hela tror jag inte att det kommer bli några större problem eftersom hon än så länge fungerat så bra i nya miljöer, och verkar tycka om att vara ute och gå i transportburen. Men jag skulle ändå vilja ha lite tips för resan med tåg och bil som kommer ta nästan 5 timmar om sj håller tabellen. Förutom den första gången när vi hämtade henne hos uppfödaren och vi åkte tåg och bil i ca 1,5 timme så har hon bara åkt kortare resor med lokalbussen, och det verkar som hon kan bli rastlös när vi är stilla, när vi går mellan min och pojkvännens lägenhet och hon sitter i buren verkar hon däremot tycka att det är rätt spännande och kryper ofta in i buren även när vi inte ska någonstans.

Jag har redan köpt Feliway som jag tänkte pröva för att underlätta lite, men hur brukar ni göra med mat till exempel? Som vanligt fram till resan eller hoppa över maten precis innan man åker så hon inte ska bli nödig under resan? Några andra tips när man reser med katt så det blir så lite stress som möjligt?

Riktigt såhär liten är hon inte längre förstås, drygt sex månader nu.

Medarbetare på Fantasy. Försöker även underhålla på pipiga bloggen.

FrågorOmKatten
1

När jag tog hem min katt (4 timmar tåg) så lät jag honom komma ut i famnen och titta lite, han hade varken toa, mat eller vatten..

Mat och vatten kan bidra till åksjuka (samt att de klarar sig utan den stunden)

Toa behövdes inte, skulle det ske en olycka så fick jag lösa det på tåget.. Men detta var råd från uppfödare, du kan ju ha med en liten låda och ta med katten in på toan och kolla om den vill gå..

Ta med sele samt puff till katten och låt henne komma ut i din famn/ligga i puffen… Vet ju inte riktigt hur du sitter på tåget men jag brukar iaf boka bord vid fönstret så katten kan titta ut om den vill..

Lycka till! Skrattande