Ny katt, hjälp angående mat.
Hej!
Jag har fått hem en ny, underbar kisse som sällskap till min dam(äntligen!), han är 8,5 månader gammal. Han äter alltså kattungetorrfoder. Problemet är det att min dam endast får blötfoder då hon blev för hård i magen av endast torrfoder, och även uppblåst. Balder, nya kissen, ska ha tillgång till torrfodret hela tiden, men det blir så att My går och äter utav det hon med. Jag är även orolig över att hon ska gå upp massor i vikt.
Är det någon som har något bra tips om hur jag skulle kunna göra?
Tack för svar!
Vad du kan göra är att bygga ett katthus där kattungen går in men inte den vuxna katten, alternativt spärra av en del av lägenheten där bara kattungen kan komma in. En enkel lösning är en stor kartong med dörr utskuren i lagom storlek. Om du vill ha en mer permanent lösning har ikea hack http://www.ikeahackers.net/search/label/pet%20furniture en massa bra ideer.

Fast går hon upp så mycket i vikt av det då? Mina har käkat andras kattungefoder utan att det märkts nån större skillnad.
Sen är ju kattungen ingen unge längre och borde kunna äta vanlig mat den också.
Grattis till nya kissen:)
Du kan ge fri tillgång på blötfoder också. Går lika bra 
TS. jag har också haft jätte problem med att katterna äter varandras mat. min honkatt blev överviktig av det och nu äter en katt ett annat foder än dom andra två mot urinsten så jag gör så att dom får sin mat uppdelat på 3 gånger om dagen, även när dom ska ha torrfoder. tog ett tag att vänja in. det finns inget som säger att en katt måste ha tillgång till foder dygnet runt, min veterinär rekomenderade det här för alla katternas bästa och att jag skulle sluta dalta me dom om dom inte ville i början..
#1: Det tipset har jag fått, problemet är ju dock det att min hona är ganska liten så hon och Balder är ungefär lika stora.
#2: det vet jagi nte riktigt än, då jag endast haft honom sedan i fredags.. Men hon hetsäter lite, inte så att hon spyr men hon äter väldigt fort när det gäller torrfoder.. Hennes mage blir som jag skrev tidigare väldigt uppsvälld utav torrfoder, vilket syns just nu.
Det är så att jag är fodervärd och ägaren tyckte att jag skulle fortsätta med kattungefodret tills dess att säcken tagit slut, och det är en del kvar.. Så vore skönt att hitta en lösning. Blir hon inte tjockare så visst, men det kan ju inte vara så bra att hon är uppsvälld om magen heller. :(
#3 Ska det vara något sorts kattungeblötfoder isåfall?
#4: Vad jag har hört så föredrar man oftast fri tillgång till sphynxar(glömde skriva att det var det jag hade) eftersom att de behöver mer energi till att värma sig. Men vilka tider väljer du att ge dem foder? Och varierar du blöt och torrfoder då eller hur gör du?

Kör bara blötmat till honom med. Inget speciellt kattungefoder. Det är mycket bättre näringsmässigt än torrfoder.
#5 ok, men då kanske du kan dela upp maten på ännu fler små portioner? mängden energi dom får i sig per dag minskar ju inte av att dela upp maten då det ändå handlar om precis samma mängd mat, ger du mat morgon, lunch, middag, kväll tex. tror jag inte att dom hinner förbruka så mycket energi mellan måltiderna men hör med din veterinär för säkerhets skull. kanske en element bädd kan hjälpa till med att värma dom också eller en tröja(sett nakenkatter som har det) så det går åt mindra energi till värme? bara en tanke, vet inte hur det fungerar. :P
jag ger mina katter blötmat/kött två gånger om dagen och torrfoder en gång, torrfoder i blöt till ena katten för han vägrar äta torrisar sen han fick tandproblem. ger dom mat på morgonen, mitt på dan och på kvällen. om blötmat respektive torrfoder är mer näringsmässigt beror ju helt på vilka märken det handlar om. tycker inte att du ska ge endast blötmat till katten som kan äta torrfoder då det är bättre för tänderna.