Hjälp kattunge kissar i kök/sovrum
Hej. Jag är ny här, har en kattunge på 13veckor som jag haft i 1,5 vecka nu. Hon går och kissar i en hörna i vårt sovrum samt brevid kattlådan som står i köket som min kanin går i. Igår kväll ställde jag ytterligare en låda till på de stället hon kissar på i sovrummet men imorse hade hon kissat ett par gånger sidan om lådan och inget i lådan. Men ändå så går hon och bajsar i lådan på toaletten. Hon är rädd för alla plötsliga ljud och livrädd för tvättmaskin, dammsugare, diskmaskin, duschen osv. Annars är hon väldigt framåt, nyfiken och jätte kelig och väldigt mammig. Snälla hjälp mig med tips och idéer. OBS. Jag är väl medveten om 12 veckors lagen!!
Hon är tagen i tidigaste laget om du haft henne i 1,5 vecka och hon bara är 13 veckor. Det kan vara en del av problematiken. Lagen är inte skriven för att göra livet svårt för kattägaren, utan med tanke på kattens bästa. Om du nu är medveten om att det är en lag på 12-veckor har jag ingen sympati för att du tagit katten tidigare.
Kattungen skulle säkert också behöva en kompis att ty sig till. Jag är av den åsikten att en kattunge ALDRIG ska säljas som ensamkatt. Om du tänker på henne som en 3-åring som blivit av med sin familj så kanske du kan förstå att allt i omgivningen nu är stressande.
Tycker att du ska beställa tid hos veterinären omgående för att utesluta att hon har urinvägsproblem.
Testa också olika typer av sand och olika typer av lådor. Med och utan huv och se till att kaninen inte är i närheten av dessa lådor. Jag vet inte om jag tolkat din andra mening rätt, att kaninen kissar i kattlådan. I så fall kan den lådan upplevas som mycket hotfull för henne.
Medarbetare Hittekatter iFokus
är du säker på att katten är 13v idag, om uppfödaren lät kattungen flytta innan 12v kan hon likaväl ha ljugit om åldern.
Var katten rumsren då du hälsa på den? hur många lådor har du och vilket lådmaterial? katter vill oftast ha 2 lådor..hur ofta rensar du lådan?
var kattungen rädd hos uppfödaren?
Lagen säger MINST 12 veckor. Alla kattungar är inte redo att lämna mamman när de är 12 veckor gamla, utan kan behöva ett par veckor till. Dessutom anser jag att det är snudd på djurplågeri och väldigt egoistiskt att ha en så pass ung kattunge som "ensamkatt". Den behöver andra av sin egen sort.
Ta av huven på alla kattlådor och städa dem så fort du ser att de gjort något i dem. Jag brukar förorda finkornig luktfri klumpbildande sand men vet inte hur gammal kattungen ska vara innan man börjar med det.
Om kattungen är så här gammal fungerar den sand du beskriver, Whirlie.
Anledningen till att de sålde kattungarna tidigare var för att deras mamma fick bli amma till 2nyfföda vars mamma blivit påkörd. Och mamman blev MYCKET elak mot sina egna ungar. Katten har en egen låda i badrummet och nu i sovrummet! Och kaninen en egen i köket då han bara är i köket! Hon ska få en kompis så fort hon fått sin andra vacc, vill att hon ska vara full vacc innan jag skaffar en katt till. Alla lådor rensas minst 2 gånger om dagen, fler gånger om jag är ledig. Enligt förra hemmet så skulle hon vara rumsren. Hade hon inte varit rumsren hade hon ju gjort alla sina behov på andra ställen. Men hon bajsar ju i lådan och kissar också för den delen men hon kissar flest gånger på golvet. Rädd var hon väl inte men hon ville helst inte bli klappad. Däremot så bodde hon i ett super stort hus ägarna var ett par på 50plus med en nästan vuxen tonåring. Så katterna har ju alltid haft de lugnt och vad jag gissar på ingen som lagt någon större tid på kattungarna.
Det faktum att en kattunge som vuxit upp i ett hem inte är fullt klappbar visar att man inte är speciellt intresserad av sina katter. I annat fall skulle katten vara trygg och klappbar vid det här laget! Vi får väl hoppas att man inte beter sig likadant mot de ungar som man har som amungar.
Se till att den katt du skaffar är fullt vaccinerad när du köper den. Ingen seriös uppfödare av huskatter låter bli att avmaska, id-märka och vaccinera katterna.
#6 Det där är bara en väldigt dålig ursäkt. Om mamman inte klarar av att ta hand om sina egna ungar när hon får fosterbarn, så får en annan amma sökas till fosterbarnen. Folk kommer med så korkade ursäkter för att få bli av med sina kattungar så fort som möjligt. Och köparna sväljer allt, bara för att få hem kattungarna så små som möjligt. Men 12-veckors regeln är satt av någon orsak. 12 veckor är inte satt bara för att det låter bra.
Fruktansvärt kul att folk enbart fokuserar på det negativa!! Istället för att hjälpa och göra det bästa av situationen!!
Låt kattungen vara på en begränsad yta med närhet till toalåda och mat.Allt är nytt och läskigt för henne.Självklart ska man vara med henne så¨mycket som möjligt.
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.
Jag håller med Majvi.
Minska hennes omgivning tills hon är trygg, låt henne vara i det rum som ni märker hon trivs mest i. Lek mycket med henne så att hon blir trött och sover ordentligt. Ge henne lite godis när hon söker kontakt med er så att det alltid blir positivt att söka kontakt. Det tar tid för så små kattungar att bli trygga och jag tycker att om ni ska ha en katt till så skaffa den nu direkt.
Vad får hon att äta? Ger du henne lite vällingsersättning? Kan vara lite gott för den att få lite ljummen välling. Kanske ett sätt för er att få en mysstund, välling och en trygg famn.
Om du har mer än en låda så bygg in den ena så att hon kan gå in och gömma sig när hon går på lådan. Vissa katter föredrar huv på lådan och vssa vill absolut inte ha det.
Det kan ta både en och två månader för en så pass ung kattunge att känna sig hemmatama så tänk på att det är en bebos du fått hem och den behöver trygghet för att kunna bli en katt ni kommer tt ha i upp till 20 år.
Glad Skåning
Om kattungen har mycket yta att vara på så kan det vara så att den inte hinner till lådan när den blir nödig. Precis som små barn har de inte lärt sig att känna i tid när de ska på toa och då ska det vara nära till en låda.
/EvaS
S*Capsicum´s www.capsicumcats.se
Vad har du för sand i lådorna?
Vilka bra svar du fått! Jag bara hade en fundering, är inte en "lös" kanin läskig för en kattunge? Har bara erfarenhet av hundvalpar och de kan i alla fall tycka att andra ovana saker som tex en kanin vara jätteläskig…. Kanske ni kunde ha kaninen inne i bur eller i ett annat rum tillsvidare?

Har du provat att ställa två lådor bredvid varandra på båda ställena? Hon kanske har ett starkt behov av särskilda lådor till de olika behoven, såna idéer kan komma helt plötsligt.
Jag tror inte att hon inte är rumsren, snarare att hon protesterar mot något. Det låter som att det är lådorna det är fel på eftersom hon kissar precis bredvid. Vilken sorts sand har du och vilka har du testat med? Vad hade uppfödaren?
Ursäkta om vissa frågor upprepas av oss allihopa, men de är viktiga och tåls att upprepas tills svar kommit :)
#13. Jag har köpt pussy Kattsand idag och ska testa med den. Hade en sand med lite grövre korn innan, tror den hete katty men är inte säker.
#14. Kattungen bryr sig absolut inte om kaninen! Utan de ligger mer än gärna på varse en kökstol.
Dessutom är kaninen ENDAST i köket eller i uterummet under dagtid när vi är hemma. När vi inte är hemma är kanin i köket med dörren stängd.
#15.Grejen är ju att hon kissar och bajsar i lådan i badrummet, MEN hon kissar även på golvet i sovrummet, samt brevid kaninens låda som står i köket vilken hon även har kissat i.
Hörde henne även innan idag med att börja krafsa på min sons rum. Jag avbröt henne och bar in henne på toaletten.
Jag är helt övertygad om att hon protesterar mot något.. men vad är den stora frågan!?!?!?
Just nu är det en sand med grova korn (katty tror jag), men har köpt pussy sanden som jag kommer byta till nu ikväll.Jag har ingen aning om viljen sand uppfödaren hade, då jag glömde att fråga.
Jag hoppas att du känner att du kan kontakta uppfödaren, det är de som sett till att katten kommit till livet och ska väll egentligen kunna ställa upp på att svara på frågor i flera år.
/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

Tja, en väldigt stor grej för denna kattunge är att hon nyss separerats ifrån sin familj. Hon har alltid haft andra katter omkring sig, men nu plötsligt är hon ensam katt. Vissa katter klarar detta bra, men många katter mår rent av skit av att vara ensamkatter :( Det kan visas genom protestkissande/-bajsande, men även genom aggressiv frustration ("attacker" i brist på annat att leka med) eller passiv frustration (deperission).
#16 Det är bra om du byter till finkorningare sand. Hur mycket sand har du i lådorna? Hur ofta rengör du? Och sist hur rengör du där katten kissat fel?
Du ska inte använda klorin eller annat medel som har ammoniak i sig. Det triggar bara kissen att gå dit igen då det luktar låda. Tvätta med såpa/yes och gnugga seda med ättika på fläcken. Gärna 5-10cm större än själva fläcken är.
Det du också kan göra är att lukta i lådan. Katter har mycket känsligare näsor än vi och vi kan inte alltid uppfatta det katterna känner i lådan. Då deras näsor är väldigt nära sanden är det viktigt att den inte luktar smutsigt då katter är väldigt renliga av sig. Så ibland kan det löna sig att köpa bättre sand och slippa olyckor. 9 av 10 gånger är det lådorna katten har problem med. Och detta missar man lätt då dem går i dem också.
Även för tidigt tagen från sin mamma kan ha en bidragande orsak. Så det gäller att ni får bukt på det i tid.
Hoppas byte av sand ska hjälpa till. Fundera annars på de andra alternativen.