Katter iFokus

Katter

Etikett: utanför-ämnet
Läst 2496 ggr
[RMSLiners]
0

OT tvättande sent på kvällar

Har en granne som har mani på att köra sin tvättmaskin mellan 21 - 23 på kvällen. Han är hemma hela dagarna och hon slutar jobbet 16 ändå tvättas det mitt i natten. Vid dessa tider ligger jag och sover och vaknar precis som nu av att deras maskin slår igenom till oss, de har maskinen snett ovanför vårat sovrum och det är gipsvägg hela vägen + betong golv då så det hörs ordentligt. Min fråga är. Det är ju inte förbjudet att tvätta men allvarligt är det rimligt att göra det så förbannat sent? Jag är rädd att detta kommer störa vårat barn när det föds och vi har spjälsängen i sovrummet och de sen drar igång maskinen. Kan försöka prata med dem men tror inte de kommer förstå trots att de har barn själva och glöm hyresvärden, den mesen gör inget och jag vill inte starta tredje världskriget i grannskapet.

Imasy
2

När vi bodde i lägenhet så kom grannen, som förvisso jobbade skift upp och frågade om det var okej med sen tvättning.

Nu är ju jag nattuggla och barnen sover genom det mesta av oljud, så för min del var det okej.

Men din granne kanske inte vet att du hör in till dig? Kan du inte bara knacka på och fråga om de kan tvätta lite tidigare? Det är nog förhoppningsvis inga problem om de inte är sådana sk problemgrannar.

Roamer
2

Tips är att inte vara alltför tysta kring barnet när det kommer för ju mer oljud det är vant från början desto mer kommer du uppskatta det när det blir äldre. Dammsug i närheten när denne sover så får du mycket lättare sen.

Däremot kan ju maskinen störa er och det enda sättet är ju att be grannen och tänka på detta. Grannen lär ju inte vara medveten om att ni blir störda om ni inte säger det på ett snällt och vänligt sätt.

Efter 22 brukar det vara sed att dämpa onödiga ljud men en tvättmaskin kan ju klassas som normalt ljud så blir nog att tala med grannen eller värden och be denne medla om det skulle köra ihop sig.

shamz116
0

Tvätta brukar man göra på dagen, innan 22 iaf. Undantagsvis kan det väl vara ok men att tvätta efter 21 ofta anser ja inte är ok.. Nej, hyresvärdar brukar inte göra något sålänge ljuden sker innan den gräns man satt då det ska vara tyst. det brukar vara 22 eller 23.

Jag tycker du ska gå över och prata med grannarna lugnt och bara förklara läget!! kanske dom inte vet att det hörs in till dig så tydligt. Men tro inte det värsta att de inte kommer vilja lyssna, är de en barnfamilj borde dom förstå!

[RMSLiners]
0

Finns ingen gräns här. Står bara i reglerna att man ska ta hänsyn till sina grannar vad gäller störelsemoment, oavsett tid på dygnet.

[RMSLiners]
0

#3 kommer inte berätta för dem att jag väntar barn, no way. Då går skvallerkedjan igång i huset och sen kommer svensson avundsjukan från de som inte tål att vi "lever ett liv".

shamz116
0

Ok ja det gäller ju alltid att man alltid ska ta hänsyn oavsett tid och ha respekt för varandra, men konstigt att ni inte har någon sån tid där det ska vara helt tyst.

vad menar du med svensson avundsjukan? Varför ska dom vara avundsjuka att du ska få ett barn och skvallra??

[RMSLiners]
0

Med svensson avundsjuka menar jag att de får mindrevärdighetskomplex (heter det så?) Och blir riktigt jävliga, inte alla men en handfull av dem. Tex hade två stycken svårt att acceptera när vi skaffa hund och det blev korsförhör direkt. Strax därpå var de också med hund. När vi skulle bilsemestra i sommras ja då blevdet korsförhör igen och strax därpå skulle två också det. När vi köpte ny inredning blev det korsförhör och sen gjorde de också det. Behöver jag fortsätta. ;)

[RMSLiners]
0

Sen går det snack om hur vi kan ha så mycket. Hur vi har råd. Hur vi hinner. Vilka sorters personer vi är pga det osv. Fast vi inte beblandar oss med grannskapet. Kort och gott ska man vara noga med vad man berättar här annars kallar skvallerkärringarna till kafferep. ;)

shamz116
0

#7 Verkligen tråkigt med giriga människor. Det tionde budordet säger "Du skall inte ha begär till din nästas hustru, inte heller hans tjänare eller hans tjänarinna, inte heller hans oxe eller hans åsna, eller något annat som tillhör honom." ..så det är inget nytt eller svenskt alls, denna girighet. men synd är det.

Men jag vill säga grattis till dig för ditt barn det är en stor välsignelse och jag gläds med dig det finns andra som skulle göra det me!. Hoppas den här situationen ordnar sig på nåt sätt.

[RMSLiners]
0

#9 Jo, girig finns alltid men vi har döpt det till "svensson avundsjuka", är så vi brukar säga i min familj och då fattar alla. ;) Tack ska du ha. :) Ska försöka prata med grannen och se om det funkar.

Whirlie
0

Tycker som alla andra, prata med grannen! Om personen är socialt kompetent kommer det gå jättebra. Var gärna tydlig, säg "före 22" eller när du tycker är en rimlig tid. "Inte tvätta sent" skapar bara oro hos grannen - när är för sent för dig? Om det är ok att de tvättar sent någon gång ibland om det skulle vara kris - säg det också. Men om du inte tycker det så lämnar du såklart ingen sådan lucka.

Kom också ihåg att lämna positiv feedback till grannen efter någon månad. Så denne vet att dennes ansträngning för att ändra sitt beteende har fått positiva effekter på din livssituation.

Fick själv ett vänligt samtal med grannen bredvid att jag skulle stänga min ytterdörr tystare. Det är ju inte direkt så att jag drämmer igen dörren, men det är heller inte så att jag har haft handen på handtaget hela vägen tills dörren är stängd, och tryckt ned handtaget i själva "stängningsögonblicket". Nu försöker jag stänga dörren så tyst jag bara kan - när jag kommer ihåg det. Man vill ju inte störa i onödan.

Tyvärr går jag nu ofta runt och oroar mig för att jag inte stänger dörren tillräckligt tyst eller tyst tillräckligt ofta. Eftersom jag alltid tyckt att jag stängt dörren på ett normalt sätt tidigare så vet jag inte riktigt vad min granne tycker är normalt. Så jag hoppas min granne ger mig positiv feedback nästa gång vi ses. Om han fortfarande störs så månste jag typ gummiklä listerna för att kunna vara mycket tystare!

Fridaybrew
1

Ta med en flaska glögg och pepparkakor eller lussebullar och be dom att inte tvätta efter 21.

Sen tycker jag om tipset att inte vara tysta kring framtida barnet är bra =)

Här i huset avslutas tvättstugetiderna kl 21 så det är rimligt att anta att inget tvättande efter 21 i övriga huset heller. Fast ibland så kan det vara något akut, du kan även passa på att fråga om de har dämpningsfötter till sin maskin det kostar 100-150 kr och är stora gummiskor till maskinen som dämpar lite iaf.

/Fridaybrew

Katthemsmatten
1

Generellt gäller att tystnad ska råda 22 - 07 i flerfamiljshus. Det är en gammal hävdvunnen tid. Sedan kan man ju ha litet olika syn på om det är OK att föra visst 'oljud' senare/tidigare, men håller man sig inom dessa tider finns väldigt litet för en granne att gå till hyresvärden med.

Det bästa är ju att du talar med grannen och förklarar att du blir störd i din sömn när maskinen börjar centrifugera framåt midnatt.

Tipsen om att inte hålla det tyst runt barnen är väldigt bra! Om de blir allt för lättstörda kommer du inte kunna ha ett normalt liv förrän de flyttar hemifrån. Flört

Medarbetare Hittekatter iFokus

[RMSLiners]
0

#12 de får nog dämpa väggen också. De har en äldre maskin än resten av oss i huset och den centrifugen låter aom en motorsåg plus att maskinen slår mot väggen. Vara i vårat sovrum då är som att stå på en byggarbetsplats där väggar rivs ner med tigersåg. Rent utsagd krävs hörselskydd.

Katthemsmatten
0

#14 Då finns bara en sak att göra: gå till grannen och be vänligt att de tar rimlig hänsyn. Hjälper inte det, tala med hyresvärden alt. styrelsen i BRF om problemet.

Torparmor
1

Om det inte fungerar kan du föreslå att de kommer ner till dig och lyssnar när maskinen och centrifugen går. Det bör få dem att förstå att du reagerar

Låt dagen idag bli din bästa hittills!

[Devya]
0

Tja, här där jag bor och där det finns barnfamiljer så ska det vara tyst efter 23.00.

Jag tycker inte det verkar vara så farligt med att det är nu bara till 23.00 som det håller på. Jag har haft värre grannar som har varit igång till 3-4 på natten.

Men om det stör så pass mycket så får du ju bara ta tag i problemet, skicka en lapp eller gör som någon annan föreslog, ta med dig en liten "piece offering" och samtidigt berätta om problemet på ett trevligt sätt. :)

Katthemsmatten
0

#17 Om det är jobbigt att inte få sova vid 23-tiden beror väl litet granna på dels hur mycket sömn man behöver, dels vilken tid man ska upp. Ska du upp kl. 5 och inte får somna förrän efter 23 så är du inte på topp. Grannar som håller på till 3-4 på morgonen måste man antingen skicka störningsjour (om fastighetsägaren har en sådan) eller polisen på.

[RMSLiners]
0

#17 Lägger mig 21 och vaknar 05 i vanliga fall. Att sätta igång tvättmaskin så sent när man har hela dagen på sig att tvätta är inte normalt. Finns ingen anledning att tvätta sent när man är hemma hela dagarna.

[Zlarviig]
1

Här ska det vara tyst vid 21 Glad Vi får inte ens duscha efter 21, och efter 23 ska man försöka undvika toalettbesök.

Men som andra har sagt, säg till honom att du blir störd av tvättmaskinen och fråga om det inte finns tid på dagen då han kan tvätta. Säg att du måste till jobbet eller något och måste gå upp klockan 05 så du vill helst kunna sova lite på natten.

Det kanske är fel på hans hörsel? Förvånad Han kanske inte hör att det låter så mycket? Eller så kanske hans klocka går fel..

pv60
0

En del blir inte störda av sin egen maskin, och vill få undan tvätten innan man går till sängs. Beror på vilka vanor man har… Kan det vara så att det är ett elavtal som "spökar" sk nattaxa = billigare el på nätter och helger när inte företagen använder så mycket elGuld i mun. Vi hade det förut, och då var det tvättmaskin och diskmaskin på efter kl 22.00 som gällde. Som tur var hade vi eget hus och störde ingen annan Oskyldig.

Lycka till

Katthemsmatten
0

#21 I flerfamiljshus finns inte möjligheten att teckna ett avtal med lägre taxa nattetid, så det kan inte vara skälet.

[RMSLiners]
0

#21 Sådana avtal existerar inte här.

Imasy
0

Vad menar du att sådana avtal inte existerar hos er? När vi bodde i lägenhet hade vi en massa olika elavtal, bytte en gång om året beroende på vem som gav oss bäst avtal, vilket vi fortfarande gör nu när vi bor i hus.

[RMSLiners]
3

#24 Att ett sådant avtal inte finns hos elbolaget här helt enkelt.

Har i alla fall pratat med grannen nu och de bad om ursäkt och sa det inte ska upprepas. De trodde inte centifugen hördes till oss.

Katthemsmatten
0

#25 Vad bra att de tog till sig det du sa.

Imasy
0

Men man ka ju välja vilket man vill ha :)

Skönt att det löste sig med grannen iallafall :)

shamz116
0

#25 Vad bra,det var som jag trodde me att de inte tänkte på att det kunde höras till dig. bra att du gick o pratade me dom o att det löstes. tänk om du intwe pratat me dom som du sa först då hade du kanske gått längre tid o stört dig, men nu kan du få sova lugnt förhoppningsvis i fortsättningen :D

viktoria91
0

Låt dem tvätta! Vänj barnet vid att sova när det är oljud om ni inte vill tassa på tå hela tiden. ;)

[RMSLiners]
0

#29 Barnet får vänja sig men jag vill gärna kunna sova själv. Läs tråden.