Foderhjälp
Jag har just nu en 1,5 år gammal kastrerad hona som jag ger Royal Canin Sterilised till… men snart får jag hem en 12-veckor gammal kattunge.
Lisa, den äldre honan, väger ca 5 kilo. Innan kastrering vägde hon 3,1 vilket enligt vetten var perfekt.
Personligen tycker jag inte att hon är fet nu, hon har ju hängmage men det hade hon innan operationen och jag tycker att hennes kropp ser proportionelig ut, men vilket foder skall jag använda när lillan kommer?
Min tanke var att jag skulle ge kattungefoder till båda tills Lily är tillräckligt gammal att kastreras.
Jag har inte möjlighet att ge dem mat i olika rum om den ena inte skall äta på toaletten :P
Vet att det finns automater där fodret aktiveras av ett halsband, men eftersom Lily bara är kattunge tills hon är 12 månader gammal är det inget jag känner för att investera i :P
Så, kattungefoder eller något mellanting till båda?

Jag skulle skola över hanan på blötmat redan nu och sen ge båda det.
En ökning fråm drygt 3 kilo till fem kilo är en ENORM ökning.Det är inte nyttigt vare sig för katter eller människor att vara överviktiga.
RC Sterilised är ett foder som man nog bör undvika.Har du läst på innehållsförteckningen?
Ingredienser: torkat fågelprotein, majs, vegetabiliskt proteinisolat*, majsgluten, cellulosafiber, hydrolyserat animaliskt protein, animaliskt fett, majsmjöl, betmassa, mineraler, jäst, fiskolja, frukto-oligosackarider, sojaolja.
Katten är ett rent köttätande djur.
Stolt ägare till tre La permer
#1 Det är lättare sagt än gjort, hon avskyr blötmat. Hon klarar inte av att äta någonting som e slimigt, såsom fisk och liknande produkter. Allt som e torrt och krispigt går ner.
Jag använde fodret som vetten gav till mig efter operationen så det är det som hon har gått upp av, vilket är det foder jag ger henne. Vetten sade att 5 kilo är okej att gå upp till, men inte mer. (Nu vet jag förvisso inte exakt vad hon väger, men skillnaden jag ser är att man inte känner hennes ryggrad längre utan ser kroppsvis ut som en vanlig katt. Har haft en överviktig katt och de ser inte ens i närheten likadana ut).
Nu vet jag ju också att det finns lika många åsikter som det finns foder om vad som är bra så jag vill höra flera åsikter också, och med det säger jag inte att du har fel, Monica :)
Du kan ju ge kattungen blötmat även om inte Lisa äter det. :)
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
#3 Ja det är förvisso sant! Men Lily kanske är ett matvrak och går på Lisas mat också och då vill jag ju att den också är bra för henne, steriliserad mat är ju för hindrandet att viktökning, vilket Lily behöver :)

#4 Nej RC maten gör henne bara fetare.
Det går att lära katter att äta blöttmat men det tar tid.
Stolt ägare till tre La permer
#5 Personligen tycker jag inte att hon är fet. Hon var ett riktigt benrangel när hon vägde 3 kilo, kände alla ben i kroppen på henne. Nu är hon mysig utan att ha en enda fettvalk eller större hydda någonstans. Lagom enligt min åsikt. Plus att hennes päls kändes mycket bättre när jag bytte till RC.
Även en uppfödare jag har kontakt med som i sin tur fått tipset av en annan uppfödare har sagt att jag ska använda detta, så jag tror som sagt att det är en himla massa åsikter om vilket märke som e bra eller inte.
Det jag vill veta nu är vilket mellanting som inte är blötfoder (om Lily älskar blötfoder kommer hon självklart få det), alltså ett bra torrfoder. Det MÅSTE inte vara RC, inte det jag säger, men något som inte gör Lisa fet och något som är bra för Lilys tillväxt.
Som # 1 Säger, katten är en ren köttätare. Tänk på vad katten äter naturligt, smågnagere och fåglar och små reptiler? Så långt från torrfoder det kan bli.
Jag ger mina 5 kastrater olika sorter av RC torrfoder, tre skålar står alltid framme. Men just steriliserd skulle jag definitv inte ge. Men de får också blötmat dagligen och det är populärt.
#7 Min Sterilisedpåse är snart slut, vilka sorter rekommenderar du?
Bör tilläggas att jag adopterade Lisa i vuxen ålder och har därmed inte kunnat påverka hennes uppväxt när det gäller foder och kör på det jag märkt funkar på henne.
Till Lily kommer jag definitivt köpa blötfoder :) Är det någon som kan rekommendera ett speciellt blötfoder till henne?
Jag har 3 olika foder från RC som jag tycker om eller rättare sagt som katterna tycker om. Fit 32, deras lågbudgetalterativ, så har jag Outdoor och Britsih Shorthair. Den senare särskilt omtyckt.
Nu kommer säkerligen flera att säga till dig att RC är skräp och det får de gärna göra, men det är vad jag ger.
Blötmat kan du ge nästan vad som helst bara det är fullfoder. Bäst är Bozita som finns i djuraffärer därefter Mjau som också finns i livmedelsbutiker. Det är samma tillverkare av bägge sorterna.
#9 Ah, okej! Mina är deltidsutekatter, dvs de får gå ut när de vill och skrapar på altandörren men håller sig typ bara på uteplatsen ( i varje fall Lisa, Lily har ju inte ens kommit än :P), så ska jag ta indoor eller outdoor? Kan väl också ta Brittish shorthair då båda kissarna är korthåriga?
Ah, jag får beställa lite smakprover kanske och se vilken som Lily tycker om mest :)
Fördelen som jag se det, british shorthair, är att det är förhållandevis stora kulor och oregelbudna. Det gör att även min store britt tuggar dem. Men även min minsta lilla huskatt gillar den. Nackdelen är priset.
http://royalcanin.se/katt/foder-butik/british-shorthair/
Har du inga sådana problem med din katt så kan du köpa Fit 32 som är den billigaste
Här rä en länk som du kan studera.
Vi ger vår katt blötmat som huvudfoder, men Carnia Lynx som torrfoder. Inte perfekt foder, då det är extremt svårt att göra ett perfekt artanpassat torrfoder. Men i min mening är det bättre än RC, om man ser till innehållet.
Och ja, man kan lära katter att äta blötmat, även om de inte vill i början. Vår katt är inte så förtjust i en viss smak på kattmat, som vi tyvärr köpte hem ett flak av, men vi ger henne helt enkelt inget annat. Hon får sin mat, äter hon den inte slänger vi den när det är dags för nästa mål, och ger ny. Det mesta slinker ner om hon bara får lov att inse att det inte kommer något godare bara för att hon jamar. 
Förstår inte varför jag ska tvinga henne att äta något hon inte tycker om och tillslut tvinga henne att tycka om något annat. Kan bara föreställa mig själv om jag blev tvingad att äta fiskbullar varje dag, då skulle jag hellre ha ett gott liv med min matte som gav mig pizza istället trots att det inte är lika nyttigt. Livskvalitet är för mig prio ett. Märker jag att hon mår direkt dåligt av maten så byter jag.
Trots att hon kanske väger nåt kilo mer än hon egentligen ska så är hon frisk, har fina ögon, fin päls och mår bra. Bajsar som hon ska osv osv.
# 13 Ja det är säkerligen bättre än RC men som jag sa få mina blötmat också (detta sa jag inte) får de kött ibland. Sen är det en fråga om vad katterna vill äta också
Mina får dessutom fisk i form av kokt alaska pollock, vilket en del anser vara en styggelse.
Som jag ser det är det ju bra om hon mår bra. Men torrfoder i sig är ju uttorkande t ex, och innehåller det mycket spannmål är det ju inte heller nyttigt i längden. Många besvär kan dyka upp långt senare.
Men du gör som du vill, men om man liknar det med barn, så vill väl de flesta äta kakor och chips hur mycket som helst, eller bara sin favoriträtt, eller inga grönsaker osv… Men låter man barnen bestämma på det viset så lär de bli sjuka i t ex diabetes rätt omgående!
Dessutom ska du inte byta foder direkt ändå. Det är alltid bäst att försiktigt fasa över till nytt foder. Ungefär som smakportioner åt småbarn. 
Jag försöker inte säga åt dig att du ska göra på ett visst vis, men frågar man så får man svar.
#15 Vår har ju Bozita som grundkost, 10g Carnia Lynx per dag samt små bitar kyckling, kött etc ett par gånger i veckan. Förut hade hon ett foder som i princip enbart innehöll spannmål, fisk och grönsaker. När vi började utfodra henne som vi gör nu blev hennes päls jättefin, hon fick mer ork, men har behållit sin slanka kropp. Man kan tydligt känna revbenen på henne, och hon ligger ganska precis i intervallet normalviktig.
Carnia Lynx innehåller ju väldigt mycket kött för att vara torrfoder också, och det märks. Det går åt väldigt lite, även om vi utesluter våtfodret (t ex om vi är borta en hel dag). Hon får ju i sig det hon ska ha, i en mindre mängd. Dyr påse att köpa, men vi räknade på det och har insett att det blir billigt ändå, när det är så drygt. 
Hurvida en katt är normalviktig eller inte avgörs inte på vikten utan att känna på katten. Det beror helt och hållet på vilken benstomme de har. Jag kan jämföra min britter med mina huskatter.
Varenda veterinär som jag varit hos säger att britterna är överviktiga. Till slut fick jag nog och skrev ut rasstandarden på britter.
Min ena huskatt är 12 år. Jag var hos vetten med henne och hon berömde hennes fina svarta päls. När jag sa att hon var 12 år så trodde hon mig inte. Det hade jag aldrig trott om du inte sagt det, sa hon.
Men som jag sa i början på mitt inlägg. Katter livnär i det fria på smågnagare. fåglar och reptiler. Torrfoder är inte riktigt deras mat , egentligen.
#18 Om man ska hårddra det ska man väl i såna fall ge råa nydödade möss och fåglar.
De äter ju inte burkmat i naturen heller.
# 19 Nej men BARF går utmärkt sägs det. Men man måste vara kunnig. Det är inte jag.
http://www.doggy.se/sv/katt/produkter/mjau/lammbistetra/
8% proteiner och 83% vatten. Knappast vad en katt äter i naturen, enligt er.
Så det man köper är alltså drygt 8/10 delar vatten. Samt lite aska och annat, kanske det som inte är tillräckligt fint av kött för att äta för människor. Låter ju jättenyttigt.
Själv är jag inte speciellt kunnig på foder så därför så får mina ett foder som känns bra att ge. Att det är 83% vatten låter lite väl mycket då ett däggdjur består av 2/3 vatten.
Men man kan inte jämföra torrvikt med blötmat. Men att ge dem minst ett mål blötmat per dag tycker jag är OK. Det finns de som påstår att katter som äter torrfoder är konstant uttorkade. Vilket jag iofs inte tror på. Var gång jag går in på toa så har jag minst en av katterna med mig in.
Läs länken i #12. Det en katt behöver är protein, fett och vatten. Katter har dålig törstkänsla så det är utmärkt att dom får i sig vatten via maten.
Dessutom innehåller kött vatten.
# 23 Helt riktigt men ett däggdjur innhåller sammanlagt 2/3 vatten dvs cirka 66 %. Inte 83 %.
Jag ser heller inte hur det ska främja en kattunges tillväxt med så mycket vatten och så lite proteiner och fett.
Mina skålar ser ut som så att torrfoderskålen är relativt liten, dvs lagom stor men vattenskålen är som en större hundmatsskål som jag byter morgon och kväll. Ibland dricker hon upp hela, ibland står den orörd. Och anledningen till att jag inte ger blötfoder är för att den står och torkar/blir dålig.
Jag masserar Lisas rygg dagligen då hon tycker att det är skönt när jag knådar den och huden faller tillbaka snabbt och fint, alltså inga tecken på uttorkning. Hennes toabehov är helt normala. Däremot ska jag byta till en annan slags foder om Sterilised e så himla dåligt som ni säger och köra på brittiskt korthår ill båda (kanske) och blötfoder till Lillan. Då inget blötfoder med 83% vatten och aska i sig.
Jag förstår att det finns många BARF-frälsta här inne, dessvärre kommer ni inte kunna ta mig under era vingar. Jag tänker inte göra mitt kattägande till raketforskning.
Det enda jag vill veta var vilket foder en kastrerad hona och en kattunge kan äta tillsammans, inte bli uppläxad med en "läser du inte detta älskar du inte dina katter tillräckligt"-länk. Jag ignorerar inte näringsfakta heller, men jag märker ju bäst själv hemma vad som funkar.
Och just nu funkar det jag har.
Det jag vill veta är ett mitt emellanfoder så jag kan hålla koll på båda katters vikt.
Punkt.
#21 Jag antar att du inte äter tomat (circa 94 % vatten!), melon, osv. Onyttigt?
Problemet är att många blötmatsproducenter gärna fyller ut en del med mer vatten. BARF vore absolut ultimat, men har själv inte möjlighet. Närmast är väl blötmat, så det är mitt tips.
#29 Nej, jag äter inte tomater eftersom jag inte tycker att det är gott. Om du ska gå på grönsaks/vatten argumentet så väljer jag bort grönsaker som innehåller mestadels vatten och väljer nyttigare grönsaker. Vad det nu har med mina katters kost att göra.
#30 Du sa att föda med mycket vätska i är inte nyttigt, fast vätska är riktigt bra att få i sig via födan och gör det inte mindre nyttigt för det. Vätska är inte direkt bukfylla.
Men läs i länkarna så kanske du förstår hur viktigt det är med vatten. :) Och det är ABSOLUT INTE "läser du inte detta älskar du inte dina katter tillräckligt"-länk. Förstår verkligen inte var du fått det ifrån. Det var en 'läs denna länk så får du lära dig mer om kattmat'. :) Varför ska jag liksom sitta och skriva allt som redan finns samlat på andra ställen? :)
Sedan kan du inte jämföra proteinhalten i torrfoder med blötfoder rakt av. Du måste räkna på torrsubstansen av blötfodret, dvs andelen protein när vattnet är borträknat.
Då ser man ofta att blötmat innehåller mer protein än torrfoder, borträknat vattnet. Och vattnet skulle katten ändå ha druckit. Förhoppnignsvis.
#31 Det jag sa var att jag tyckte att blötfodret hade för lite fett och proteiner för min smak, att det för det första känns som att en kattunge inte kan bygga tillräckligt mycket på det och för det andra att det känns som att man bara köper vatten. Håller med om argumentet att de bör få i sig vatten via matväg, men jag tror inte på en kost som består mest av vatten.
Det är inte bra att torrfoder innehåller mycket växtinnehåll då katter inte ska ha det, men det innehåller mer fett och proteiner.
Kan någon svara på min fråga istället för att gå off topic? Jag vill veta ett bra torrfoder, punkt.
Hade jag varit intresserad av andra former mat hade jag skrivit det.
Jag har läst länken, men det är fortfarande inte frågan jag är ute efter.
Suck.
#34 Om du vill få reda på innehållsvärdet på det som inte är vatten, alltså det torra, så skulle du få reda på att att näringsvärdet egentligen är absolut högre vs. torrfoder. Det jag menar - det är inte mindre nyttigt, det ser bara näringsfattigt ut på innehållsförteckningen så att säga på grund utav allt vatten.
Torrfoder är det lite svårt med om du vill banta eller hålla vikten, men Applaws är riktigt bra. 80% kött, lite skräp, ingen fisk vad jag vet, och högt med protein och fett.
TS, du skrev inte någonstans i ditt inledande inlägg att du ville ha specifikt torrfoder. Så vi ger förslag på mat. Dessutom skadar det inte att lära sig att räkna på torrsubstans. Ett torrt foder är inte jämförbart med ett blött foder om man inte gör så.
#36 TACK det var det jag ville höra, alltså om märket.
#38 Inga problem. Passar inte Applaws så är även Orijen + Acana ok, dock innehåller fisk och konstiga ingredienser (massa grödor och sådant, kommer inte ihåg allt - de har ju en fem mil lång ingredienslista senast jag kollade!). Eukanuba är bra dock har lite spannmål och fisk i sig. Taste of the Wild är populär i USA, men vet inte hur bra det är. Etosha WildCat har jag hört bra saker om men har inte, precis som med TotW, testat.
#38 Så Carnia Lynx var inte något förslag på bra torrfoder menar du? Och någon föreslog RC tidigare. Du har fått flera svar i tråden, både om torrt och vått, och vi har förklarat att man inte kan jämföra torrt och vått rakt av heller.
Så känns lite konstigt att du klagar på att vi svarar "fel" saker.
#39 Eftersom Lisa totalvägrar blötfoder (testat alla möjliga) och det liksom… torkar och hamnar orört är jag ju självklart intresserad av ett så bra torrfoder som möjligt.
Har testat att ge henne kött också, men det har också blivit ratat. Torkade frallor däremot lyckas hon hitta i skåpen. Ser liksom ingen idé att tvinga på henne saker som blir dåligt, bortslösade pengar och naturtillgångar.
Att Lily ska få blötfoder har det aldrig varit några tvivel om. Jag försöker bara hitta en balans i deras kost här, för jag misstänker att Lily kommer gå på Lisas mat sedan och jag vill inte att det blir så att hon ratar sin egen, men OM hon gör de så ska hon kunna leva på det också.
Om jag var tvingad att ge torrfoder en längre tid så skulle jag ge applaws eller carnia lynx.

Jag ger Carnia Lynx till mina 4 jourisar och blötmat morgon och kväll. Det går inte alls åt så mycket mat nu, det är skönt :) Jag ger allt torrfoder i aktiveringsmojänger, till exempel den på bilden som är mitt senaste bygge. Mycket poppis!
Såg att nån rekomenderade RC Fit 32, RC's lågbudgetalternativ. Kan bara säga att den sorten enligt ett test som gjorts är likvärdigt med Mjau torrfoder som köpes för mindre än halva pengen i mataffärer. Då är köttet dessutom svenskt.
Jag har haft en jourkatt som avskydde allt som var kladdigt (utom galiamelon som hon var tokig i). När hon kom till mig hetsåt hon och kräktes av torrfoder, även det hon var van vid, och hon var fet, så jag var tvungen att få över henne på blötmat vare sig hon ville eller ej. Kladdigt=äckligt, men det var bara det som serverades. Jag blandade i torrfoder, kladdade sås runt munnen på henne, och trugade som bara den. Hon fick bara så pass många torrfoderbitar att hon överlevde dagen men vara konstant hungrig - dessa bitar serverades gömda under mattan. Till slut tröttnade hon väl på att vara hungrig och började slicka sås. Men det märktes att det var äckligt. Jag testade oändligt många sorter men den som funkade var Mjaus tetra med smak av Anka i sås. ENBART den dög någorlunda. Hon åt så pass att hon inte var vrålhungrig längre men åt sen mer och mer per gång. Till slut åt hon fler sorter och kunde välja blötmat framför torrfoder sen också :) Den katten var envis, men jag var värre ;)

Ja, blötmat innehåller lite mer vatten än vad kattens naturliga mat gör, men det är inget negativt utan gör helt enkelt så att man får ge lite mer av det och så slipper katten dricka mindre ur skålen.
Räknar man på hur mycket vatten, fett, protein och så vidare som kissen faktiskt får i sig på en dag så ser man det väldigt tydligt 
----------
Jag kan ta ett exempel: en kisse på fyra kilo som har ett normalbehov på 793 kJ / 190 kcal, alternativen är Mjau på burk (3,15 kJ/g) och Orijen (4,15 kcal/g). Det handlar alltså om bra blötmat jämfört med ett av de allra bästa torrfodren på marknaden sett till köttmängd och protein-, fett- och kolhydrathalter.
Mjau: 793 / 3,15 ≈ 250 g/dag. => 250 · 0,095 ≈ 24 g protein, 250 · 0,05 ≈ 13 g fett, 250 · 0,01 ≈ 2,5 g smältbara kolhydrater, 250 · 0,02 ≈ 5,0 g mineraler, 250 · 0,005 ≈ 1,3 g fibrer, 250 · 0,82 ≈ 205 g vatten.
Orijen: 190 / 4,15 ≈ 46 g/dag. => 46 · 0,42 ≈ 19 g protein, 46 · 0,20 ≈ 9,2 g fett, 46 · 0, 07 ≈ 3,2 g mineraler, 46 · 0,025 ≈ 1,2 g fibrer, 46 · 0,10 ≈ 4,6 g vatten. Plus att de låtit bli att redovisa 20,5 % som torde vara smältbara kolhydrater, det vill säga 46 · 0,205 ≈ 9,4 g smältbara kolhydrater.
Vad får vi då ut av detta? Mängden protein och fett kissen får i sig är högre med Mjau, mängden smältbara kolhydrater är rejält lägre. Katten kan även klara sig helt utan att dricka om den får Mjau, den kommer över miniminivån på 200 g för en katt som väger detta, även om den helst borde få i sig lite till.
Äter den torrfodret däremot – ett väldigt bra torrfoder – så får den i sig mindre av de bra grejerna, mer av de dåliga, och så måste den lyckas dricka hela vätskebehovet från skålen. Ett ökendjur anpassat för att få i sig den stora majoriteten av vätskan via maten…