Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1206 ggr
woopwoop
0

Döv katt!

Äntligen har jag hittat en katt som jag fastnat för efter flera veckor letande, det är en hane som är leveransklar efter nyår då han blir 12 veckor. En huskatt, helt vid och oddeyed, ett gult och ett blått öga. Ägaren tror att han är döv och frågade om vi fortfarande var intresserade, och det sa jag att vi var. Var nästan förberedd på det eftersom det är rätt vanligt. 

Men till frågan eller frågorna då, är det någon som haft en döv katt eller känner någon som har en döv katt? Hur gör dom/ni för att kalla på katten när det är mat t.ex? Lever katten ett hyffstat normalt liv ändå? Och kommer han och min andra katt kunna leka som vanliga katter trots dövheten?  

Skriv gärna era erfarenheter! ^^

vinteralvan
0

Kolla upp med en veterinär om katten verkligen är döv först så att ni vet säkert.

Katthemsmatten
1

Det finns en annan tråd här inne sedan tidigare som handlar om döva katter, minns inte namnet, men om du hittar den får du många goda svar.

Min erfarenhet av döva katter från ett katthem är att de fungerar utmärkt med andra katter. Det man får tänka på som människa, är att inte släppa ut katten eftersom den inte kan höra ev. fara. Om katten ligger och sover i din säng/soffa, klappa på möblen så den blir förvarnad och inte blir skrämd när du sätter dig. Samma sak om katten sitter på golvet vänd ifrån dig, stampa litet med foten så du ser att den blir medveten om dig. I övrigt har jag aldrig märkt någon skillnad på en döv katts beteende kontra en hörande. De hörande katterna verkar förstå att den döve inte riktigt har samma förmåga och brukar hjälpa den att upptäcka saker.

En skillnad kom jag på avslutningsvis: de döva brukar vara ganska högljudda. Kanske för att de inte hör sin egen röst.

Medarbetare Hittekatter iFokus

woopwoop
1

#1 Vi tänkte göra det när han kommer till oss! :] 

#2 Ååh, får ta och leta lite då! Tack! :D
Och tack för det du skrev, tycker det låter hur bra som helst. Han kommer bara vara innekatt! ^^