Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1926 ggr
Fridborg
0

Färg?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tittade på min nya tjej Lily idag och undrar vilken färg hon har? Hon är 3,5 vecka just nu och det ser ut som att hon börjat få siamesmaskering trots att hon är huskatt? Annars gissar jag på creme tabby? Hennes mamma är rätt ljust brun tabby av nåt slag :)

Vi connectade direkt. Hon somnade i mitt knä direkt <3 Mitt hjärta smälte när hon lade tassen över min arm, då kändes det som att det bara var vi två i hela världen och att vi var ett… <3

Fridborg
0

Man ser det inte på bilden men öronen är mörkbruna och blir ljusare ju längre ner det kommer och svansen är myyycket mörkare än resten av kroppen

[Emma--]
0

Så söt! :)

[Forest]
0

är kass på färger men jag har sagt att de är cremfärgade när de är så ljusa "röda" ska bli kul o se vad någon säger om vad det är för färg iaf Flört Jätte söt kattunge grattis till bli med liten fis Flört

[Forest]
0

här kanske du kan kolla lite http://www.katter.nu/farger/rod.htm  samma sida fast här kan du välja lite olika grunfärger lr vad man nu kan kalla det för Flört http://www.katter.nu/farger/farggalleri.htm

Fridborg
0

#4 Mjo hon är ju mycet mer creme än röd, såg inga röda inslag, irl är hon nästan vit med beiga tecken och prickar, därav slutsatsen creme tabby :) Men jag e nyfiken på hur sjutton svansen, öronen och nosen är mycket mörkare, jag hoppas ju på någon slags maskering, jag älskar det!

På bilden i första länken är hon mest lik cremetabby i varje fall :D

[Forest]
0

5 mjo fast jag tycker din kisse ser mer grå ut så kanske finns det något som heter med smoke eller blå + röd/creme det finns flera här inne som kan färger så jag ´är själv nyfiken på vad din söta kattunge har för färg Flört

Fridborg
0

#6 Låt dig inte luras av ljuset på kameran, hennes färg är aningen varmare irl :) Hoppas någon med färgerfarenhet ser henne snart :D Kan förvisso lägga ut lite fler bilder i andra ljus

Fridborg
1

Här ser man tex masken på nosen bättre. Ser ut som att jag klappar hennes huvud hårdast i världen, men hon sov med öppna ögon xD

Fridborg
0

Här är hennes färg lite varmare

viciouscircle
1

Creme är hon i alla fall färgmässigt.

Frågan är om hon är solid eller om hon har någon teckning.

En solid katt kan ha spökmarkeringar som det kallas, dvs.. det ser ut som om dom är tecknade men dom är inte det genetiskt. Skillnaden mellan en solid och en tecknad katt kan man se i öronkanterna samt runt nosen bland annat. På en tecknad katt brukar det vara ljusare där. På en solid så är det samma nyans som i resten av de ljusa cremepartierna.

Det är inte den bästa bilden så det är svårt att se och jag är inte så hajj på att se det heller..:P

MEN.. om hon skulle vara tecknad.. så får man ytterligare kolla på hur teckningen ser ut. Är det prickigt = spotted, randigt = tigré, eller mer "klumpigt" randigt/mönstrat = tabby.

Tvivlar på att hon är maskad :P Men ja, bara för att det är en huskatt så betyder inte det att dom inte kan få lite mer annorlunda färger.. Raskatterna är ju från början huskatter som dom plockat in och avlat vidare på ;)

Där har du lite att gå på i alla fall :D reserverar mig för eventuella missar. Jag har inte läst om detta så jättelänge så det finns garanterat någon här med mer erfarenhet :)

_______

senast postade bilden tycker jag det ser ut som om hon är creme solid :)

Fridborg
0

#10 Skulle isf säga att hon är spotted, här är enda bilden jag kan hitta av henne uppifrån

Hon är obviously den enda cremefärgade på bilden :P

Fridborg
0

Tack förresten för din väldigt bra beskrivning :)

viciouscircle
0

#11 Spotted ser mest rätt ut ja =)

Om man tvekar mellan det och tigré på en så liten så brukar det oftast vara spotted ;) När dom växer så "spricker" mönstret upp och blir till tydligare prickar.

Fast som sagt, jag tror inte hon är mönstrad utan solid :)

Väldigt söt kissemiss i alla fall :D

Jag har själv en cremefärgad dam här hemma ;) Helt klart min favoritfärg!

MonicaLagerquist
0

Vilken färg hade hon när hon föddes?Jag ser inget crem öht på min dator men dina bilder är ju inte så tydliga.

Stolt ägare till tre La permer

[Forest]
0

14 dum fråga men vad betyder öht? Skäms

MonicaLagerquist
0

öht= överhuvud taget.dvs inte alls.

Fridborg
0

#14 den färgen på bilden med mamman, där är de nyfödda. Vad är hon då om hon inteär creme? Ser ju eexakt ut som det på alla bilder jag googlay

viciouscircle
0

#14 Tror du inte det kan vara inställningarna på skärmen eller fotot i sig som spökar?

På bilderna på min dator så ser hon väldigt kall ut.. nästan ljust grå på vissa bilder. Men jag tror nog det beror på ljuset bara.. Jämför man med allt annat runt om så ser ju inte det heller riktigt ut som det borde :)

Fridborg
0

#18 Ja precis, det var kväll och dåligt inomhusljus när jag fotade. Hon e verkligen inte röd, irl så är hon nära färgen som en white russian-drink, typ mjölkbeige. Undertonen är nästan vit, ja kanske lite kall men spöktecknerna som ni kallar det är varmt beige/nästan lite ljusbrun

godisgrisen
0

Jag tror också spotted creme. Tycker inte hon ser maskad ut då borde hon ha varit vit som nyfödd. Mamman har en väldigt läcker och udda färg chokladbaserad tabby?

[Forest]
0

TS sök på snow spotted lite sån färg ser jag på dina bilder allså kanske jag ser mer "gråa" färgen men visst ser jag att kissen med är lite cream aktig :)

EddaM
1

Hon är inte creme hon är för grå för det. Tycker att hon ser lila ut. Lila spotted.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

[Forest]
0

22 Åh där ser jag liheter gämnför ts bilder med denna blogg http://blomsatterjustnu.bloggo.nu/Hamtat-Xena/

IceJossan
0

Fler/nya bilder önskas! :)

Fridborg
0

#24 Ska hälsa på henne på torsdag, då lovar jag att det kommer fler!:)

Fridborg
1

Här kommer en nyare bild!

I veckan ska de vaccineras och efter nyår ska jag ta tag i försäkringen, så, vad är det nu jag ska skriva i papprerna? :)

Fridborg
2

Och så bjuder jag på en mysbild <3

MonicaLagerquist
0

Lila spotted skulle jag fortfarande säga. c 24.

Fridborg
0

#28 Har du kollat skärminställningarna? ;)

Nä då, skojade bara.

c 24, är det alltså benämningen på både färg och teckning?

IceJossan
0

Kan du ta en bild med blixt?

MonicaLagerquist
0

c=lila

24= spotted

Fota katten i dagsljus vid ett fönter nästa gång.

Jag har haft både lila och cremkattungar och det där är enligt mig en lila kattunge.

Fridborg
0

#30 Nä, hon har inte blivit tillräckligt stor för att komma hem än :) Kan kolla på uppfödarens bilder om det finns någon i dagsljus :)

#31 Ska leta fram och se om det finns en fönsterbild! Återkommer inom kort :)

Fridborg
0

Hoppas dessa är bättre:

Fridborg
1

Fridborg
1

MSH
0

Men så söt!!!!! Så mysigt med en liten kattunge:-) !!

Fridborg
0

Jag googlade på lila katter och du har rätt, Monika, hon ser faktiskt lila ut!

MonicaLagerquist
0

Ja ,det var ju det jag sa redan från början.

Fridborg
0

#38 Jag fick bara för mig att lila såg mer ut som blå, a'la russian blue, mitt misstag och ursäkt för att jag inte googlade tidigare :)

viciouscircle
0

Håller med om att hon är lila :)

Tyckte inte hon såg riktigt creme ut från början egentligen heller men det var den enda färg jag kunde komma på just då, uteslutningsmetoden lite.. dumt. Lila finns inte hos "min" ras så är inte så tänkte inte på att det fanns :D Hon är jättesöt i alla fall!

Fridborg
0

Är det en mask hon har eller ser det bara ut så?

Tyrisen
1

#26 Herregud, jag är kär i din katt :) Så himla vacker.

www.kattstatus.se - Allt du behöver veta om katter

Stoppa BYB!

Fridborg
0

#42 Tack! Hon är OTROLIGT efterlängtad, om ca 3 veckor kommer hon!