Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 4976 ggr
sahar08
0

bantningsfoder?

Har någon tips på billigt och bra bantningsfoder,torrfodera? Det jag har nu är eukanuba men det är så himla dyrt. vore väldigt tacksam för tips Inget light foder alltså utan ett dietfoder

ElinaPersson
2

Kör på Mjau eller Bozita blötmat i rätt mängder istället :) Då kan du kontrollera hur mycket h*n äter och när… Det är spannmål och andra dåliga saker i torrfodren som gör katten tjock tyvärr…

S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo

Tyrisen
2

Det finns inga billiga och bra bantnings-torrfoder tyvärr. Att banta på torrfoder är ofta lönlöst också :( Håller med "1, Mjau blötmat och kissen kommer bli fin i kroppen.

www.kattstatus.se - Allt du behöver veta om katter

Stoppa BYB!

Whirlie
0

Jag har bantat ned min katt nästan ett kilo på ett år med Royal Canin Satiety Support. Och jag har inte upplevt det som något problem alls att få henne att gå ned i vikt. Jag har hållit mig till de angivna mängdangivelserna och gömt maten alternativt lagt den i en matboll som hon får rullal runt. På så sätt räcker maten länge.

Det är nog ingen billig dietmat, men för mig bevisat effektivt. Förstår inte varför det skulle vara svårare att banta sin katt på torrfoder än på annan mat, hemligheten är ju att hålla rätt portionsstorlekar, motionera katten och hålla den sysselsatt. Jag och min katt har samma problem - vi äter gärna när vi har tråkigt.

Linnea
1

#3 Problemet ligger i de stora spannmålsmängder som ofta finns i diet- och lightfoder. Kolhydrater är socker och det blir man som känt tjock av. Ja de flesta alltså, inte jag tex.

Skynda långsamt så går det fortare.

Silvestris
0

Nyckeln är sammansättningen mer än i vilken form maten kommer. Det är vetenskapligt belagt att lågkolhydratkost (med mycket protein och lagom med fett) är mer effektivt för viktnedgång hos katt än de traditionella lågfett-varianterna med hög fiberhalt. Det är därför som tex. Hill's utformade sitt m/d-foder. Det är inte bara utformat för att hantera diabetes (vilket kolhydratfri mat är bättre på) utan även för att det är mer effektivt i att få ner katter i vikt.

Varför kan man gå in i en djupare och mer vetenskaplig diskussion om man vill, men kanske i en annan tråd.

Men visst funkar det alltid med att hålla kaloriintaget under kaloriuttaget. Det kan dock vara olika effektivt och hunger kan tex. utlösa oönskade beteenden (protein ger långvarig mättnad pga. mättnadssignaler som utlöses i tarmen när protein börjar spjälkas).

sahar08
0

Tack för alla tips! Jag har försökt med mjukmat men den som är överviktig vägrar mjukmat. Jag har en aktivitetsboll men har tre katter hemma och dom andra två äter oftast upp maten för den tjocksa. Vet inte riktigt vad jag ska göra. . . .

moggle
0

Jag har inga tips på bantingsfoder men jag kan tipsa om en aktiviveringsbräda jag själv har som var mycket uppskattad när jag hade torrfoder.

http://www.zooplus.com/shop/cats/cat_toys/miscellaneous/145684

Den kanske skulle passa din knubbis lite bättre. det är ju rätt stor så alla katterna kan nog få plats runt den.

fvanilla
0

För många är det en process att få katter, vana vid torrfoder, att äta blötmat. Vad har du gjort för att försöka få dem att äta blötmat?

Och med torrfoder, är det närmaste att först och främst undvika diet- och foder för kastrerade katter, då de sällan funkar. Det är en massa kolhydrater i det, alltså socker, och en massa spannmål. Katter äter bara kött. I vissa fall har det funkat, men handlar då om individens ämnesomsättning, och antagligen går runt kroniskt hungrig.

Applaws är ett bra foder, 80% kött osv. Eukanuba kan du få billigt via zooplus.com, och även där kan du handla Applaws.

Med dyrare foder så äter de dessutom mindre, då de blir snabbt mättare på köttet.

sahar08
0

#7 åhh vilken underbar aktivitetsbräda :) den köper jag ju såklart!!! Tack :)

#8 jag har provat många gånger att ta bort torrfodret helt och tänker att kissen till slut måste bli hungrig och äta mjukmaten men hon vägrar hon e så himla envis.De andra två äter mjukmat men denna envisa dam har helt egen vilja. Applaws har jag försökt få tag på men finns inte på zoo där jag bor. Ska kolla zooplus. Men är det inte risk för övervikt då för jag trodde porta 21 feeline var bra men kissen blev smällfet gick upp 1,5 kg direkt :(

Tyrisen
0

#9 Hur lång tid har det gått från att du ställt fram blötmat tills hon fått torrfoder igen? Timmar, dagar etc?

Stoppa BYB!

Thaeri
4

Det effektivaste brukar vara att dela upp maten på måltider, och sen blanda i bara väldigt lite blötmat i torrfodret, en tesked kanske. Och det ska vara så väl blandat att varenda torrfoderkula har blötmat på sig.

Sen ökar man sakta sakta på blötmatsdelen av kosten samtidigt som man minskar på torrofdret i motsvarande takt, och man fortsätter blanda maten genom hela övergången. Genom att göra så märker inte katten från ökning till ökning att det är någon skillnad, men till slut är blir det ju faktiskt så att man har bytt helt.

En lagom takt brukar vara 2 månader från enbart torrfoder till enbart blötmat, men det finns inget som heter för långsamt i sammanhanget, däremot kan man få bakslag i form av matvägran eller dålig mage om man går för fort fram.

Tyrisen
0

#11 Bra tips! Och det är ju så att det handlar inte om timmar eller dagar, därför jag frågade. Många tror det men de flesta katter är bra mycket kräsnare. Vår katt var tvungen att byta till blötmat helt och det tog minst en månad innan hon åt hyfsat av det.

Stoppa BYB!

sahar08
0

#10 jag skulle absolut inte låta min katt vara utan mat i dagar. Mer än 24 timmar ska katten inte vara utan mat. Har försökt ca 24 timmar flertal gånger och långa perioder men hon vägrar.

#11 har provat ditt sätt oxå :( min tjej är så himla envis och bara krafsar med klon som att hon vill hälla sand över maten. Ska pröva en gång till men tvivlar. ¨

Nu har jag iallafall köpt en såndär aktivitetsskål och ger bara så pass mycket torrfoder som anvisningarna på bantningsfodret visar.

MonicaLagerquist
0

Har jag torrfoder hemma så matvägrar vissa av mina katter.Det räcker med att katten ser en påse torrfoder så vägrar hon äta av sin blötmat.Anledningen till att jag inland har torrfoder hemma är att parningshonor ibland har det med sig.

Stolt ägare till tre La permer

sahar08
0

Jag haraldrig torrfodret framme så att katterna ser maten. Vet inte varför kissen är så himla kräsen :(

Har iaf hittat ett bra bantningsfoder nu four friends så vi får se hur det funkar samt en aktivitetsmatskål.