Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1518 ggr
shamz116
0

dricker sällan

Har en liten fundering, min katt är vid bra hälsa o äter bra (mjau kalkon samt vant han vid kyvklingvingar o äggula nu sista tiden). Han går på lådan bra, ca 3 ggr/dag. bajsar en gång. kissklumparna är ibland rätt stora ca en dm. Är det normalt? Det luktar inte starkt eller nåt, bara stl jag undrar över om det spelar någon roll? Hans avföring o kiss klumpar har ändrats sen jag fått in han på mjau o annat så vet inte. Innan var det små klumpar o fler istället, jag tror han drack mer men det e ju logiskt då han åt mest torrfoder och blötmaten innehåller mycket vatten naturligt.

Men de senaste 2 dagarna när jag kollat noga har jag inte sett han dricka nästan alls. Jag är ju inte hemma mycket så vet inte han kanske dricker då eller när jag sover men är det något jag bör oroa mig över, verkar konstigt när han samtidigt kissar mycket??

Någon som förstår sig på sånt här får gärna hjälpa!

jbe
2

Tror inte det är nån fara om du ger blötmat, då får han sig tillräckligt mycket vatten med tanke på att du hittar flera kissklumpar dagligen.

Sunset_luna
0

Med tanke på hur stora kissklumparana e så kan det vara sandens "fel", vissa sandtyper drar till sig mer vätska å bildar stora klumpar, andra blir mindre kompakta klumpar.

shamz116
0

ok ja det konstiga va ju tyckte ja att han verkar kissa mer o större klumpar än innan ändå dricker han mindre o nu senaste dagarna ingenting verkar det som:/ men han borde veta själv va han behöver.ja har stora vatten skålar i alla rum.

Sanden ja har är cattia, den är bra tycker ja för det luktar aldrig o den e mkt finkornig sanden. men aldrig haft någon annan tidigare. aja sålänge ni inte tror det spelar någon roll med köumparnas storlek eller det här hur mkt han dricker så e det ju bra. ja kan inte ha koll på katten 24/7 ju :)

IceJossan
2

Mjau blötmat består av 82-83% vatten. Katten är gjord att äta mestadelen av den vätska den behöver - ett bytesdjur består av ca 60-70% vatten, och utöver det så dricks det lite vatten ur diverse pölar. Blötmaten innehåller mer vätska än bytesdjuren, och katten behöver därmed dricka mindre utöver det den får i sig via maten.

Vill du att han ska få i sig mer vätska kan du blanda i extra vatten i maten du serverar.

När jag hade en kattfamilj som enbart åt blötmat så hade jag inte ens en vattenskål till dem. Provade att ha vattenskål men de sprang rakt i den och plaskade och välte runt så det blev vatten ÖVERALLT. Så jag skippade vattnet och blandade istället alltid ut maten med extra vätska så att de verkligen fick i sig det de behövde.

Sunset_luna
0

Jag har oxå cattia men alla tre katters kissklumpar här e på 3-4 cm diameter om jag ska gissa me ögonmått.

shamz116
0

#4 Ja, jag vet inte hur mycket e normalt att de ska äta vid sidan om bara eller hur mycket de dricker ur pölar i naturen:) men jag såg han dricka nu precis så det gjorde mig lite glad. det låter ju bra iaf då kan ja sluta oroa mig över den saken. Ja fick också ha i nån matsked vatten i maten idag för maten hade blivit lite torr efter ett tag framme, han e lite picky:)

shamz116
0

#5 jaha ok:) ja så e de ibland här me ja har svårt o säga exakt inte gått så långt att ja mätt ;) men de har blivit större ofta än innan när ja gav annan mat.

Tyrisen
4

Min katts kissklumpar blev flera gånger större sen vi gick över till blötmat. Förut drack hon ju lite då och då och åt torrfoder, så då blev det små klumpar. Nu "dricker" hon ju mycket på kjöpet varje gång hon äter eftersom det är blötmat, så jag tror det är därför klumparna är större. Totalt sett är det dessutom mycket mer kiss än tidigare vilket är huvudsyftet för oss :)

Hon slutade även mer eller mindre helt att dricka från skål sen övergång till blötmat. Jag blandar i extra vatten i blötmaten bara för att det känns bra att gadera sig.

Tror det är helt normalt och bra med din kisse Glad

www.kattstatus.se - Allt du behöver veta om katter

Stoppa BYB!

Whirlie
1

Jag har en katt med kisseriproblem och enligt min veterinär ska en katt kissa få gånger per dag och det ska bli stora klumpar. Skulle gissa att din katt får i sig mer vätska och urinsystemet mår bättre nu. När min katts kisseri fungerar som bäst kissar hon ca 2ggr/dag och ungefär så stora klumpar som du beskriver.

shamz116
1

Känner mig lugn nu efter era svar tack för hjälpen :)