Kastrering
Jag har en liten hankatt som är ungefär 1 år. Han har på senaste tiden blivit riktigt intresserad av våran kastrerade honkatt. De kan inte vara ifred en sekund utan att han ska försöka para sig med henne. Hon är såklart inte intresserad alls så då blir det en del skrik och bråk.
Vi har försökt sära på de (haft honkatten i samma rum som oss och stängt dörren mellan de) när han håller på alldeles för mycket, och det tycker hon såklart är jätteskönt, men då går han runt och gnäller och jamar så man blir tokig.
Vi hade tänkt vänta med kastreringen tills efter jul. Vi har inte så jättemycket pengar just nu och vi behöver alla pengar till julklappar och annat. Den närmaste veterinärkliniken tar bara betalt kontant.. Men om de fortsätter såhär så har vi inget val. Jag tycker så synd om våran honkatt som måste stå ut med honom. Och vår andra hankatt bli irreterad och då börjar de tjafsa också.
Nu undrar jag:
Hur mycket brukar en kastrering kosta för en hankatt?
Tycker ni att vi kan vänta med att kastrera honom tills efter jul eller borde vi få det gjort så snabbt som möjligt?
Vad kan vi göra för att få det att lugna ner sig, lite åtminstone, tills kastreringen?
varför har ni inte kastrerat honom tidigare ?? många veterinärer kastrerar tidigt bara kulorna trillat ner och fått lite storlek..
Annars brukar det nog kosta RUNT 500 kr att kastrera en hankatt
Jag gav 470 kr för att kastrera min gosse.
Ska man inte avla på sin katt, är kastrering bäst och ska den gå ut är det ett måste igentligen och även inne ifall dem rymmer är det inte så bra :D Så kastrering är bäst på många punkter ;)
Hmm kanske sådan som man kan sätta in i uttagen, med "lugnande" eller vad man ska säga som veterinärer brukar ha :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag kan ju säga att en sådan som man stoppar i eluttaget är svindyr så då kan hon lika gärna kastrera
#3 Har inte sagt att det ska ersätta?
Det var på frågan hur hon kan göra SÅLÄNGE tills hon ska kastrera.
Nja beror på vart man köper dem.
#1 Jag vet faktiskt inte
Det har bara blivit så.. Vi har inte tänkt på det då vi är mest vana vid att köpa äldre katter som redan är kastrerade och vi har heller inte märkt något förän nu..
500 är ju helt okej pris.
#2 nej, nej han ska absolut inte avlas på, han är en vanlig huskatt.
Han är innekatt, annars skulle han varit kastrerad för länge sen
njae vi har nog inte råd att köpa något för att få honom att lugna ner sig.. Tänkte mer på något tips om vad vi kan göra.. 
Kanske aktivera honom mer? Eller?
#6 Tyvärr tror jag inte aktivering hjälper, hjälper nog till viss del men inte fullt ut men värt att testa :)

Kastera honom så fort ni kan. Har ni otur börjar han pinka revir och det är verkligen inte roligt.
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
#8 jo, jag vet.. Det är det min mamma är mest orolig för.. 

Jag tycker ni ska ta lite av julklappspengarna och fixa det för tar ni in en gran eller ändrar något kan det trigga honom att börja. Ring runt och kolla vårt det är billigast. Det är ju ett ganska enkelt ingrepp.
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
#10 Vi har plastgran som vi har haft två eller tre år, så det gör nog inte så mycket.. Men jag förstår vad du menar.. 
Men det är ju det att vi inte har bil heller.. Min pappa har det men han behöver den till jobbet och han är bara ledig varannan helg så han kan inte köra oss, vi måste åka kommunalt så därför vill vi åka nånstans som ligger någorlunda nära 
Här kostar kastrering 640:- så de e inte så dyrt att kastrera sin hankatt :)
Att få katten kastrerad måste väl ändå vara viktigare än att ni kan köpa julklappar till varandra? Se det som en tidig julklapp både till er själva och katterna. Inte minst till honan som nu gång på gång utsätts för våldtäcktsförsök.
Om hankatten väl börjar kissmarkera så finns en risk att han kommer att fortsätta med det även efter kastreringen. Så minska ner på julfirandet lite och kastrera istället. Om ni är flera i familjen så räcker det med att ni får vars en liten julklapp mindre, för att få ihop pengar till kastreringen.
#13 Jag pratade precis med mamma och hon ska ringa och kolla priser hos närmaste veterinären. 
#13 Precis vad jag tänkta säga. Perfekta julklappen till er alla är kastering av honom nu.
4# eh va ?? Jag sa inte att du sagt att det ska ersätta heller ! Men en sådan man sätter i eluttaget kostar flera hundra så då kan hon ju lika gärna kastrera för dom pengarna ?? förstår inte alls hur du vred på det där…..
#16 Varför skrev du så då om du inte menade så? :) Eftersom jag var den enda som nämnt det med adapten så antog jag att du menade mig :)
Hur jag vred det? Jag har inte vridit det på något vist, bara läst det du skrivit ingenting annat :)
Jag skulle rekommendera Ahlbergs veterinärpraktik på Söder, Magnus Ladulåsgatan. Om du nu inte måste ha närmaste veterinär. I allafall så är han billigare än många andra. Han kastrerade min hona för 1050:- och det är ju mycket billigare att kastrera en kille. Dessutom jättefint bemötande.
" Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "
// Nalle Puh//
17# Haha jag har ju inte skrivit att du menat så..Du förstår ju uppenbarligen inte vad jag säger så slutar att diskutera detta med dig :)
#19 Inte på pricken med dem orden men jag tolkade det du skrev som det :)
Jo jag förstår visst det vad du säger, du behöver inte "idiotförklara" mig?Jag har inte gjort dig någonting….
Att kastrera en hane är inte ett stort projekt och det kostar typ hälften av vad en kastrering av en hona kostar.
Min hane blev så mycket lugnare efter hans kastrering. 
#18 tack för tipset :) Jag ska kolla upp det.
#21 Min mamma skulle bli glad om han blev lugnare.. 
Rekommenderar att du mailar då det är svårt att komma fram på telefon. Fråga vad det kostar och boka en tid.
mailadress: jacal@comhem.se
Lycka till!
// Nalle Puh//
#23 Tack så mycket! 
#22 Kan förstå det 
Hej Zlarviig,
hur har det gått? Kastrerat katten ännu?
// Nalle Puh//
#26 Hej 
Tyvärr inte..
Vi har det lite kärvt med pengar just nu även utan köp av julklappar. Men mamma har lovat att när vi får pengar nästa gång åker vi direkt till vetten. Jag var hos vetten här i närheten med min kompis och hennes hund, så frågade jag hur mycket det kan kosta, de sa mellan 5-700.
Han har fortfarande inte kissat inne, som tur är. Honkatten sover i mitt rum på nätterna så får hon vara ifred då. Även på dagarna har han slutat att försöka para sig med henne så hon får vara ifred då också. Ända nackdelen är väl att den äldsta katten har börjat bli lite grinig.
Vi får hoppas att det ordnar upp sig snart då.
// Nalle Puh//
#27 även om han inte börjar kissa inne kan någon av de kastrerade börja kissa uttanför lådan pga att de aldrig får vara ifred.
Vid jul/nyår är det många röda dagar och då tar de flesta djursjukhus/kliniker bara emot akutfall..bra att veta.

För oss kostade det 740 kr att kastrera hankatt, inkl vaccination. Tog typ 3 minuter.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~