Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1118 ggr
magyarisch
0

Matbutikstorrfoder.

(nu vill jag först och främst skriva att mina katter har Applaws så detta är bara en NYFIKEN fråga)

Låt oss säga att jag om några månader får en rejäl spricka i min ekonomi och inte alls har råd med Applaws torrfoder under en liten period (låt oss säga att det rör sig om 3-4 månader). Vilket foder är bäst till katten i en vanlig matvarukedja, t.ex. Ica, Coop? Det jag då söker efter är torrfoder, inte blötmat.

Nu är ju inte matvarufodret bra, men det borde ju finnas något som är bättre än det andra?

“Köttet från slaktade djur i en människas kropp kommer att orsaka hennes egen grav. I sanning säger jag eder, den som dödar, dödar sig själv, och den som äter köttet från slaktade djur äter döden förkroppsligad.” (Essenska Fredsevangeliet)- Jesus Kristus

[Devya]
3

Tja, personligen tycker jag att de alla är lika dåliga, tyvärr. Du kommer nog inte att hitta något som är av värde i matbutiken om du vill att katterna ska få någorlunda bra mat.

Det enda som skulle vara värt något är blötmaten men den tycks ju vara utanför diskussionen.

[silkesnosen]
0

Gå till en djuraffär som ligger nära. Jag ger just nu James Bellowed.

MonicaLagerquist
4

Jag skulle äta nudlar/gröt själv och köpa den vanliga maten till katten.

Stolt ägare till tre La permer

Josefa
2

Hm, men om man redan äter gröt och nudlar?

annzoo
0

Om det mot förmådan skulle bli kärvd ekonomi skulle jag aldrig köpa ett torrfoder från mataffären. Jag hade antingen levt på billig mat själv och se till att alltid kunna köpa de rätta fodret som djuren är van vid eller köpa iams på djuraffären.

MonicaLagerquist
1

#4 Då skulle jag sälja något,låna av grannen,leta pantburkar,osv.

[Devya]
1

#4 Det går alltid att spara in på något, oberoende om det handlar om mat eller vissa hudvårdsprodukter, schampo, osv.

jbe
0

Hur många katter har du och hur mkt foder går det åt?

Mina två katter käkar också Applaws med lite tillägg av råfoder, kanske en portion var tredje dag. En påse på 2 kg kostar 169;- i min djurbutik och räcker hur länge som helst…

Eller åtminstone en dryg månad ;)  Har inte haft enbart Applaws så länge ännu så jag är lite osäker på tiden. Tidigare åt de mest råfoder och lite RC kitten som de fick hos uppfödaren, nu är det mest Applaws och lite råfoder.

Sen är ju frågan om du sparar så mycket i slutändan om katterna ska äta massa foder med spannmål, aldrig bli mätta och därmed äta större mängder av det billiga fodret.

[Emma--]
0

Har ju sett olika jämförelser på priser och för att katten ska få i sig samma näring som i ett "dyrare" foder så blir det ofta ganska mycket mer katten ska äta. Och då blir inte det någon större prisskillnad. 

Finns trots allt ganska vettiga foder som inte kostar supermycket.

Lägg undan varje månad så att du har pengarna till den där maten istället :) Då känns det inte lika mycket i plånboken.

Josefa
0

#7 Jo om man bara har 2-3 katter så går det att spara alltid att spara in på något. Men om man även har en drös med jourkatter så går många gånger de pengar som man i vanliga fall kan spara in på till just de katterna. Vill bara påpeka att jag aldrig köper torrfoder i matvarubutiken.

Men TS om du köper en större förpackning av torrfodret i djuraffären, så blir det billigare att ge det än att ge foder från mataffären. Och kanske inte ger alldeles fri tillgång utan håller dig till den rekommenderade ransonen.

fvanilla
0

Jag ger för mig att jag räknade ut ett tag sen matvaruhandelsfoder vs. torrfoder köpt i djurbutik, och fann ingen större skillnad. Mer mängd mat behövdes att ätas ifrån matvaruhandelsfodret vs. ett bra kvalitetsfoder ifrån djurbutik/online.

magyarisch
1

Här får man uppenbarligen inte svar på något av vad man önskar sig förutom något svar eller två!

Undrar om läsförmågan existerar hos vissa överhuvudtaget..

Jag skrev aldrig att jag inte har råd, för råd - det har jag (annars skulle jag för bövelen inte ens haft katter, doh!).

“Köttet från slaktade djur i en människas kropp kommer att orsaka hennes egen grav. I sanning säger jag eder, den som dödar, dödar sig själv, och den som äter köttet från slaktade djur äter döden förkroppsligad.” (Essenska Fredsevangeliet)- Jesus Kristus

MonicaLagerquist
4

#12 Du frågade vilket torrfoder från mataffären vi skulle ge och det har jag svarat på.Dvs inget.Jag skulle lösa det på ett annat sett helt enkelt för att torrfoder i mataffären är inte mat jag ens skulle tänka mig att ge till en katt ens för en kort tid.

magyarisch
0

Nje, jag fick tips om att spara och äta billigare (vilket jag redan gör med all säkerhet) Obestämd.

annzoo
1

#14 och jag gav förslag på att ge Iams, eller dög ej svaret ;)

[silkesnosen]
0

jag har hört att Iams ger urinstenar…

magyarisch
1

Det missade jag däremot men jag ger inte Iams eller Eukanuba p.g.a de ägs av Proctor and gamble. Nog med att massa djur dör, man behöver inte göra det dubbelt så värre (proctor and gamle utför en jäkla massa djurförsök på hundar och katter bl.a).

http://www.iamscruelty.com/

annzoo
1

#18 haha så du tror helt på den urgammla länken :P det finns massor med trådar som säger motsatsen

magyarisch
0

Bl.a, men fortfarande ägs de utav P&G, och DE utför djurförsök.

Destany
2

Jag hade gett mjau torrfoder har haft det innan till mina katter o de mådde bra av det

magyarisch
0

Tack! :)

[Annamaja27]
3

Hade jag köpt torrfoder i matvaruaffären så hade jag nog köpt Bozita eftersom det är svenskt. Eller så hade jag stått och kollat vilket som hade mest animaliskt protein och valt det.

Tror inte att katterna tar någon större skada av att äta ett foder med lägre kvalitet än vad man önskar i några månader. Såvida katterna är fullt friska vill säga.

IceJossan
0

Jag har inte läst några kommentarer.

TS: Jag skulle kika på Mjau i såna fall, tror jag. Eller Bozita.

LoAEmma
0

Bozita finns väl inte i mataffärer??

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

IceJossan
0

Jo i vissa väl? Torrfodret alltså. Eller jag kanskte tänker fel.

Bilanx skulle jag också titta åt i nödfall.

LoAEmma
0

Finns inte i den mataffär jag jobbar i iallafall…..

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

Sherlocked
0

Mjau torrfoder skulle jag köra på i så fall. Jag ser att många hellre skulle panta flaskor än att ge sin katt något sådant, men jag är inte riktigt uppoffrande, personligen. Cool

Nu äter min bara blötmat, men skulle det krisa skulle jag lätt ge min mjautorrisar utan dåligt samvete. Jag är inte lika insatt i foder som många här, men det är enligt mig ett av de bästa billiga foder vi har i matvarubutikerna.

Och sen… Vad kan jag säga egentligen, när experterna säger "såhär är det", men de som faktiskt använder fodret aldrig har klagomål? I princip alla kattägare i min närhet, renras som huskatt, ger sina katter mjau. Jag har haft diskussionen, men jag lägger mig inte längre i folks foderval, sålänge katterna mår bra.

[Emma--]
0

#12 var inte meningen att ge "fel" svar. Såg en lösning för att man inte ska hamna i den sitsen och det finns säkert fler som kommer läsa tråden också :)