Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1444 ggr
TerriZue
7

Skaffa katt

Hej på er allihopa!

Jag och min sambo har pratat smått om att skaffa katt. Ingen av oss ha haft katt förut men jag är här inne ganska ofta och försöker lära mig så mycket jag kan, jag har även en kompis som har katter och är väldigt insatt. Hon har hjälpt mig mycket och svarat på många frågor.

Nu tänkte jag dock att det kunde vara bra med tips från fler håll än ett.

Vi är båda helt överens om att om vi ska skaffa katt är det en hemlös från ett katthem, gärna en vuxen katt men finner vi en kattunge som vi faller för är vi självklart inte omöjliga. Att se till att katten är kastrerad, vaccinerad, chippad och försökrad är en självklarhet för oss. Vad jag har förstått är detta (förutom försäkring) redan gjort på de flesta katthemskatter, stämmer det? Om det inte är det ser vi självklart till att ordna det själva.

Det jag undrar över är vilken försäkring (vilket bolag) som är bäst?

Vilken Kattsand rekommenderar ni? Finkornig som klumpar sig har jag läst mycket om och det verkar vara smidigast.

Vilket foder är det bästa att ge? Vad jag har förstått ska det vara så hög kötthalt som möjligt. Jag har även stött på några som skrivit om Barf-foder, exakt hur gör man det?

Är det några speciella saker jag ska tänka på för att "kattsäkra" mitt hem? Har t.ex läst att garn kan vara farligt för katter att leka med, så något garn får inte ligga framme, finns det fler grejor som jag borde tänka på att inte ha framme och skräpa?

Självklart kommer vi också näta in balkongen helt och hållet för att vara på den säkra sidan.

Sista frågan; har jag tänkt på allt eller är det något viktigt jag missar?

Som jag skrev tidigare har vi än så länge bara diskuterat att kanske skaffa katt, så det är inte jätteaktuellt, vi kommer inte åka iväg innan årsskiftet i alla fall. Jag vill bara se till att jag har så mycket information jag bara kan och verkligen är förberedd. Jag vill kunna ge en katt bästa möjliga omvårdnad och jag vill vara helt säker på att jag inte missar någonting.

Tacksam för svar och så många tips jag bara kan få. :)

Seeing isn't believing, believing is seeing.

/Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

TerriZue
3

Visst ja! Jag kom på att jag har en till fråga.

Vi bor i lägenhet, så att ha utekatt är absolut inte aktuellt (och antagligen skulle jag inte våga släppa ut min katt även om vi bodde på landet). Jag har läst mycket om att framför allt innekatter bör ha en kattkompis för att inte känna sig ensamma.

Hur är det då bäst att göra? Bör jag skaffa två katter på samma gång eller är det bättre att först skaffa den ena, låta den vänja in sig i sitt nya hem och därefter presentera den för en kattkompis? Bör jag ha en vuxen katt och en kattunge då? Hona+ hane, två honor eller två hanar?

Självklart kan jag använda huvudet och tänka själv och många av de här frågorna (som säkert verkar väldigt korkade) har jag redan ställt till min kompis men jag vill höra fler åsikter från andra nänniskor också. :)

Holtan
3

Angående försäkringsbolag så är de en djungel :P Mitt tipps är att jämföra dem med vad som ingår, men även vad som inte ingår. De är dem bra på att dölja. Jag valde folksam just för att de täcker viss rehabilitering efter en skada och material som kan komma att behövas så som bandage mm. Samt att vi har hemförsäkring hos Folksam så då får vi 10% rabatt på kattförsäkringen.

Kattsanden får du prova dig fram med :) Alla föredrar olika. Men undvik Kattsand som det är doft på. De brukar inte katter gilla. Själv kör jag på EverClean och de funkar super. Har även hört att ICAs egna Kattsand ska vara bra. Den är garantera billigare i alla fall :P

Mat med lite/hällst inget spannmål är att föredra. Blötmat där är väll Bozita eller Mjao. Dock ratar mig kisse dessa så hon äter JamesWellbeloved vilket hon älskar. Deras mat är även hypoallergenic (stavning?? :P)
Vill du börja med BARF så finns de en sida som heter Barf i Fokus här på iFokus :P Där står allt du kan tänka dig om BARF. Det är en hel vetenskap det också enligt mig :P Och ta de inte för ordagrant. Alla katter är faktiskt olika och alla tål inte heller alla typer av kött.

Vad gäller säkerhet så är ju all typ av trådar, garn, glitter nu under julen rent av livsfarligt. Så de bör undvikas.
Tänk på att ställa kastruller med kallt vatten i på varma spisplattor så inte kissen bränner sig.
Det kan vara bra, speciellt om man skaffar kattunge, att fästa krukorna med ex dubbelhäftande tejp.

Vissa katter trivs bäst som ensamkatter. Det kan du fråga om på katthemmet. Säg att ni letar efter en katt som passar som ensam katt. Tänker ni att ni i framtiden vill ha två så skulle jag ta två på en gång. Gärna från samma hem. Vissa katter bor redan tillsammans och flyttar gärna tillsammans.

Lycka till! :D

[sakring]
4

Om du skaffar två katte på en gång så se till att de redan känner varandra och tycker om varandra ifall de är vuxna. Det kan bli en del problem annars. Vill du skaffa en kattunge så bör den inte vara ensam utan skaffa två kattungar i så fall eller en kattunge och en vuxen inte för gammal, som tolererar den.

Sen finns det på katthem nästan alltid  vuxna katter som vill vara ensamkatter och då kan du skaffa en sådan. Var bara väl medveten om att det är en ensamkatt så försök inte att skaffa en katt till senare

Hesat
1

En till sak som kan vara bra att tänka på ang. säkerhet är blommor/växter. De flesta växter är giftiga och livsfarliga för katter. Det finns dock kattvänliga växter som dock inte brukar vara så otroligt snygga efter en katts framfart….

Medarbetare - Halloween.ifokus

TerriZue
1

Tack så mycket för bra tips. Nu har jag ännu lite mer att fundera över. :)

Helst vill vi ha en vuxen katt (vet inte exakt varför men jag bara känner att det känns rätt) och adopterar vi en katt som vill vara ensam skaffar vi självklar inte någon mer katt i framtiden heller. :)

Jag ska gå in på Barf.ifokus och kolla också (har helt missat att det finns).

Fortsätt gärna fylla på med fler tips och råd.

TerriZue
0

Jag puttar upp den här tråden lite och hoppas på ännu fler tankar och åsikter. :)

Katthemsmatten
3

Litet stick i stäv mot ett annat råd du fått så tycker jag att du ska ta båda katterna samtidigt om du väljer att ta två. Gärna då katter som redan är vana vid att bo i koloni/vanvårdshem för de är redan införstådda med att dela revir med andra och det blir sällan några problem. Att de redan ska känna varandra kan ju vara bra, men inte helt nödvändigt.

Medarbetare Hittekatter iFokus

majvi
3

Fråga gärna  katthemmet om det är någon långliggare som de har haft svårt att hitta hem till.Det kan t.ex vara en katt med fel färg, som är avvaktande mot besökare etc

Jag tycker också att det är bättre att ta två katter på en gång istället för att ta en först och en senare.

Det finns téx katter som har blivit kompisar på katthemmet och som vill flytta tillsammans.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

TerriZue
1

Tack så mycket! Ska absolut kolla om det finns någon stackare de har haft svårt att hitta hem till. Om det inte är så att jag hittar en liten kisse som absolut vill vara ensam ska jag se till att adoptera två samtidigt.

Jag är jättetacksam för alla råd. Utan den här tråden hade jag antagligen gjort misstaget att skaffa en i taget då jag av någon anledning fått för mig att det skulle vara bäst.

Thaeri
2

En sak man bör tänka på är att det är oftast lättare att få en skyggis tam om det finns en trygg och människokär katt i hushållet som kan visa den att människor minsann inte är så dumma ändå.

Två skyggisar kan däremot förstärka varandras osäkerhet, och en tam men mindre trygg katt kan lära sig av skyggisen att människor faktiskt är lite otäcka även om den inte tyckte det från början.

[silkesnosen]
0

Det kan vara bra att tänka på att "bebissäkra" Vilka luckor kan öppnas? Var kan katten krångala sig in, någonstans där den inte borde vara? Rengöringsmedel, diskmedel? Snurra upp persiennsnören och såvidare, lägg gärna aluminiumfolie i början på spis och diskbänk, så att katten lär sig att inte hoppa upp där, då det kan vara farligt. Undvik öppna ljushållare, om ni är mkt för mys med ljus…Fixa utrymme i fönstren att sitta på, där det kanske inte finns känsliga glasprydnader…

[eskils]
1

Mitt råd är att ni skaffar en kattbok med information och råd. Bra att ha till hands.