Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2469 ggr
Avaa
1

Äter kattsand

Hej!

Jag skulle behöva lite hjälp, jag har nämligen en hankatt som är 8 månader, och hand äter allt. Han tuggar i sig varenda liten grej som ligger på golvet, och eftersom att han är innekatt och har två kattlådor, så drar han med sig sand runt om i huset efter att han har varit på lådan, och när han då får syn på nåot sandkorn på golvet så äter han upp det. Hunden drar med sig grus utifrån nu när dem grusar vägarna, och det käkar katten upp med. Som det ser ut nu så dammsuger jag MINST 5 gånger om dagen, ibland kan det till och med bli upp mot 10 gånger om dagen, just för att det inte ska finnas något för honom att äta upp. Han tuggar även på alla papper som ligger framme, om det nu ligger något papper framme, vilket det sällan gör längre, men om det gör det så är han där och tuggar. Han är inte understimulerad, jag leker med honom en hel del varje dag, plus att vi har en till katt. Jag vet verkligen inte vad jag ska göra, det känns lite mycket att behöva dammsuga minst 5 gånger VARJE dag, och missar jag en enda dag så vet jag ju inte vad han får i sig, eftersom att det är verkligen så att allt han får syn på äter han upp. Har någon haft samma problem här? hur löste ni det? jag har haft katter hela mitt liv, men jag har aldrig haft det här problemet. Han är en Ragoll om det nu har någon som helst betydelse i det hela.

annzoo
0

vad ger du foder och hur ofta?

Avaa
0

bozita och mjau, 5 gånger om dagen

AgnetaB
0

Min gammla katt vill gärna äta upp hårtussar som ligger på golvet, vet ej varför.

Inte heller bra att få i sig i onödan.

annzoo
0

#2 blötmaten? hur mycket får han per dag… Tänkte om maten inte riktigt mättar…  Har katter som inte får mätthetskänsla av blötmat.
Kanske testa att ha lite torrmat framme hela tiden kanske kattens tuggande och ätande av olämpliga saker försvinner..

Avaa
2

#4 han äter tills han blir mätt, han får dock en maxmängd per dag, ibland äter han dock inte upp allt men jag ger han mängden han ska ha för sin vikt, ålder, aktivitetsnivå osv. Så han håller sig mätt. Jag ger han eukanuba torrfoder någon gång ibland om jag ska vara borta en längre stund under dagen, men det blir inte så ofta. Jag vill helst inte ge torrfoder eftersom att jag inte ser det som något bra foder. Visst finns det bättre och sämre torrfoder, men det är ändå inget jag helst ger mina katter. Jag har provat att ge han lite torrfoder varje dag dock, under ungefär en och en halv veckas tid, just för att se om det gjorde någon skillnad men det gjorde det inte. Jag tycker bara att det är otroligt jobbigt att behöva dammsuga så många gånger om dagen, och ändå så hittar han något sm han kan tugga i sig. Grus kan ju inte direkt vara bra, inte Kattsand heller, eller annat skräp, men det är helt omöjligt att hålla varenda litet korn borta, trots att jag dammsuger som en galning.

Avaa
0

blötmaten ja

[Murvel]
1

Min katt kan ibland springa runt och jaga dammtussar, som han sedar står och tuggar på alldeles panikartat för att de fastnar i munnen (så att jag får ta ut det). Men att käka grus låter väldigt märkligt. Om jag var du skulle jag nästan kontakta en kattbeteendevetare och se vad de säger.

Kanske fungerar det om du köper en foderlabyrint eller liknande, så att han får jobba för födan? Ja det kanske inte fungerar med blötmat men om du kompletterar med torrfoder. Det finns många olika sorters "spel" annars. Jag syftar då på om det kanske är något konstigt behov han har av att just leta mat/jobba för mat.

En annan tanke är näringsbrist, men du ger ju bra mat. Han har inte inälvsmask?

Katthemsmatten
1

Tycker du ska rådgöra med en veterinär. Understimulerad låter det ju inte som katten kan vara, så jag skulle nog för säkerhets skull kolla upp kattens fysik.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Avaa
0

Jag pratade med veterinären igår, men hennes svar var bara att det kan vara så när katten är så ung.. men saken är den att det verkar inte som om att han saknar något ämne, eller har näringsbrist. Han är normalviktig, ökar fortfarande lite i vikt, och han letar inte efter något att äta, utan det är mer så att ser han något så äter han upp det.

Katthemsmatten
0

Då får vi hoppas att han kommer på bättre tankar så du slipper spendera resten av hans liv med att dammsuga varje timme.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Avaa
2

Haha ja.. menmen, väljer man att skaffa sig djur så får man väl helt enkelt stå ut med att en del kommer med lite mer jobb än andra, inte mer med det antar jag. Får bara hoppas på att detta beteendet försvinner när ha blir lite äldre :)