Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1044 ggr
marabo_
0

kastrera/sterilisera

jag undrar vad det kostar att Kastrera/sterilisera en hona?

och om det finns en bra vetrinär i stockholms/uppsala området som kastrerar/steriliserar hyfsat billigt?

P.S jag visste inte vilken tråd jag skkulle läga den i så…. jag hoppas det blev bra

MonicaLagerquist
1

Jag tror att du kommer att få det svårt att hitta någon som sterliserar en honkatt.

Jag kastrerade en hona i tisdags och jag betalade 1100 för det.Då ingår märkning men mina katter märks då de är små.Jag väljer en klinik som utför flanksnittskastration.Det finns kliniker som är både billigare och dyrare men eftersom att jag vill ha flanksnitt på mina honor så får det bli kliniken i Uppsala som gör det.

Stolt ägare till tre La permer

marabo_
0

okej vad tror du att det kostar att bara kastrera alltså inte med märkning?

IceJossan
4

#2 Du bör absolut satsa på ID-märkning i samma veva, strunta inte i det för det är en sååå billig försäkran att få hem sin katt om den kommer bort. De flesta ID-märkta katter som kommer bort kommer på något vis hem igen tack vare märkningen. Det är däremot tusentals och åter tusentals katter utan märkning som aldrig nånsin kommer hem igen eftersom deras ägare inte går att spåra… Många som har innekatter ID-märker inte just pga att de bara ska vara inne. Men det är så lätt att en katt kommer bort: Man får hem hantverkare som slarvar med dörrar och fönster, kattvakter som slarvar med detsamma, transportburar som går sönder, trafikolyckor, osv. Det händer nästan varenda dag att en katt försvinner och många återfinns aldrig :(

ID-märker man det i samma veva som kastreringen så brukar det antingen ingå i priset eller så tillkommer bara en sådär 50-150 kr.

I Örebro där jag bor är det olika hos veterinärerna - en klinik tar 1050 kr, en privatpraktiserande veterinär tar 800 kr (har jag för mig).

MonicaLagerquist
0

#2 På den kliniken kostar det 1100 oavsett om du ID-märker eller ej.

marabo_
3

#3 katten är redan ID-märkt :)

Afturelding
0

De hos oss tar 1250 för bara kastration, så du får nog räkna med 1000-2000 någonting.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

[MonEnil]
1

Djursjukhusen i Stockholm (Albano, Bagarmossen, Gärdet) tar 1095, ett bra pris för en operation och väl använda pengar. Ring runt och fråga de du har i närheten.

jbe
0

Betalade 1000;- per katt för två veckor sedan

Scorpio97
0

Vi betalade 1000kr för honan och 700kr för hanen när vi kastrerade, då öronmärktes dom även.

//Jessie

annzoo
0

Här kostar det ca 1100-1500kr… men tipset är att ringa runt. Märkte de då jag kastrerade min hund (tik) då de skillde från 3.900kr till 7500kr för samma operation :O

jbe
0

Ojj va dyrt det var med hundkastrering! Frågade du varför det skiljer så mkt jmf med en katt? Är det en stor hund som kräver mer resurser? För operationen rent tekniskt borde gå till ungefär som på en katt.

Afturelding
0

#11  Egentligen är det en svårare operation på katt, men kastreringar på katter är reglerat av staten genom länstyrelsen faktiskt :) Just för att man ska kastrera så många katter som möjligt. Att kastrera tikar är inte lika vanligt.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

annzoo
0

#11 det var nog mest för storleken då tiken vägde 35kg antar jag

marabo_
0

Vad kostar det att kastrera en hane då?

MonicaLagerquist
0

Jag betalade 404 kronor i måndags när jag kastrerade mi n hankatt.