Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1277 ggr
Mantissa
0

Är Kerim dräktig?

Nej Kegrim är inte dräktig, och han är dessutom kastrerad. Men jag har fått frågan två gånger de senaste två månaderna. Såå min fråga är altså. Hur avgör man om ens katt är fet och inte bara "kraftig"?

Fridaaaa
0

Haha :D Så råkade min faster ut för, den katten hon hade innan.Var en tant som frågade "när ska hon föda? Måste vara snart?": Min faster svarade "det är en han och han är kastrerad":P Dock var han rund om magen hehe :P

Hmm tycker att dem är tjocka om dem är mer runda liksom. Svårt att förklara:P

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Niiinah92
0

Bra fråga, vill gärna oxå veta

Mantissa
0

Jo visst är det. En hund känner man ju över revbenen. Inte lika lätt med katter

Fridaaaa
0

Det var en som sa att jag skulle banta min hankatt för att han var tjock bara det att han är inte tjock. han har "tigermage" så han ser ju större ut än vad han är :P

Mantissa
0

Kegrims "tigermage" är fyllig:S

[silkesnosen]
0

Du känner över revbenen här med. De ska anas och katten ska ha en midja.

[sakring]
0

Den frågan får Cinzi väldigt ofta också. Kastrerad hankatt ocksåSkrattande

grodprinsessa
0

http://www.katter.nu/katter/foder/vikt_bild.gif här har du en nedrans bra bild =)

Bara för att något är och alltid varit betyder inte det att det är rätt.

jbe
0

Förklara för en okunnig.. Vad är tigermage?

grodprinsessa
0

#9 Hängmage om jag fattat rätt… jag kallar det för hängbuk eller fettet på mina XD ^^ Kattens alldeles egna kärlekshandtag ;)

[sakring]
0

# 10 Nej det kallas för tigermage och är en kvarleva från ökentiden.

Annso_
0

Har fått höra från en kattbeteendevetare att det är en vatten tank :) Därför katter inte dricker så ofta som vi kanske vill ;P

grodprinsessa
0

#11 fast det ser ju ut som en hängmage… =P

[sakring]
0
IceJossan
2

Jag har fått höra att tigermage (löst hängande skinn under magen med lite fett) fungerar som en vattenreserv, som puckeln på kameler. Jag är dock tveksam på att den faktiskt fungerar eftersom katter mycket lätt blir uttorkade.

Mantissa
0

När jag var liten och frågvis så sa någon sk kattmänniska till mig att det var något som katter hade, speciellt hankatter, för att de inte skulle bli skadade så lätt om de slogs. De sparkar ju rätt friskt på varandras magar i en catfight och skinnet skulle tydligen hjälpa så att de inte lika lätt blev aldeles sönderrivna.

#8 Fast Kegrim har mer bukfett i så fall. Syns inte så mycket när han går eller uppifrån (hm, ju lite kanske) men sitter eller liger han så blir han en Buddha-katt. Och när man lyfter honom så är det helt klart en -uf! känsla.

IceJossan
0

#16 Dags att banta honom kanske :P Vad för sort mat käkar han? Typ och märke.

vinteralvan
1

Jag har hört att det också kallas kastratpåse.

Fridaaaa
0

#18 Min hade tigermage innan han blir kastrerad så hehe :P

[sakring]
0

Även icke kastrerade katter kan ha denna tigermage.

Mantissa
0

#17 Jag började ge porta 21 sensible för ca ett-ett och ett halvt år sedan. Jag har noterat en viss bastantning efter det. De äter även mjukmat en gång var eller varannan dag (bozita).

IceJossan
0

#21 Bastantning?

Mantissa
0

#22 Jag noterade att det var mer av honom helt enkelt:)