Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1307 ggr
Toxics
0

vad är FORL

Hej :-) Kollade annonser på blocket och såg en annons om en Bondkatt. Och längst ner stod det " han har tyvärr FORL" Vad är det? Tacksam för svar

~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~

Toxics
0

Okej, tack! :-)

~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~

Lusthan
2

En kronisk inflammation som angriper rötterna i tanden (om jag inte minns fel). Det innebär att katten mest troligt kommer behöva åka in och ut till veterinären för att dra ut tänderna under några år till den blir helt tandlös. Kostsamt och vad jag förstått så finns det inga försäkringar som täcker det heller.

Katten har troligtvis väldigt ont i sin mun och de tänder som är angripna.

Googla så får du säkert mer uttömmande svar. :-)

Toxics
0

3# tack för svaret! Jo jag kan varken googla eller öppna länkar just nu. Stackars kissen :-( den var 7 år och kissade inte på lådan. Plus att den hade forl. Den blir nog inte lättsåld :-(

MonicaLagerquist
2

IF täcker för FORl.

Stolt ägare till tre La permer

Lusthan
0

#5 Bra att du säger det! Jag är inte orolig själv men det kan vara bra om jag ska köpa ny katt i framtiden (sambon säger att kaninen och två katter måste bort först innan jag skaffar ny katt..) och då kan jag ha det i huvudet.

Myrrami
1

Har för mig att Sveland täcker det också.

OT Sveland är ett riktigt bra försäkringsbolag.

[Annamaja27]
0

#5 Är du säker på det?

Jag vet att det var så tidigare men har för mig när jag kollade senast att det nu bara är SVELAND. Men jag kan ha fel.

[sakring]
0

Så här står det på if om tänder

inte tandbesvär som inte är direkt relaterat till olycksfall, det är det som är rödrosa.

https://portal.if.se/Terms/Villkor_katt.pdf

MonicaLagerquist
0

#9 Det du visar upp är villkor för 2010.Jag har pratat med IF och de ersätter FORl.

Stolt ägare till tre La permer

[Annamaja27]
1

#9 Bra att veta!

Tyvärr har jag varken If eller Sveland Rynkar på näsan men ska kolla upp det till nästa katt. Det är definitivt en konkurrensfördel om de ersätter FORL för det är inte billigt med årliga tandoperationer!

[silkesnosen]
0

Hm så bra att veta, då blir det kanske ett annat försäkringsbolag nästa gång.

[sakring]
0

# 10 Konstigt att det står på if:s hemsida?

[RMSLiners]
0

#5 Nej de gör de inte. Min katt har FORL och stora kattförsäkringen hos IF. De täcker det inte utan vi får betala ur egen ficka.

[sakring]
0

# 14 Tydligen beror det på vem man talar med.

[RMSLiners]
0

#15 Möjligen. Men de vi pratat med har alla sagt nej. Sen står det i hans försäkringspapper att han har begränsad ersättning för allt vad hans mun heter pga just FORL.

[sakring]
0

Hade katten FORL när ni tecknade försäkringen?

AgnetaB
0

jag har läst i en tidning som låg hos veterinären  (repotage hos en vet) o där sa de att varannan nkatt har FORL! Det låter väldig oroväckande o speciellt om försäkringsbolagen ej ersätter.

[RMSLiners]
0

#17 Inte bekräftat eftersom ingen röntgen gjort bara något veterinären påpeka för oss att hon trodde.