Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1061 ggr
[Zlarviig]
0

Sur katt

Min ena katt Lillen har börjat bete sig som en sur gammal gubbe mot de andra djuren. Först trodde jag att han bara gjorde så mot lillkatten Pussel, eftersom att Pussel var okastrerad, men nu har han slagit till både hunden och honkatten när de bara har gått förbi.

Annars är han helt normal, han är precis lika gosig som alltid, precis lika pratglad och social och precis lika lat som alltid Tungan ute 

Har någon en aning om vad det kan bero på? Han kanske bara ogillar alla djuren? Eller? Han har ju inte gjort så förut..

Myrrami
0

En av mina började lika dant och det slutade med att jag fick plasera om henne till ett hem där hon får vara ensamkatt. Men det började när hennes bästis had dött, ingen annan dög som kompis.

Nu trivs hon jättebra.

[Zlarviig]
0

#1 Hans bästis dog för några månader sedan… Obestämd 

Jag ska nog bo på internat när jag börjar gymnasiet i höst, då tar jag med mig Pussel och hunden. Då blir det förhoppningsvis bättre.. Hoppas att det inte blir värre innan dess.. Rynkar på näsan

OberonsMatte
0

#2 När en individ försvinner från flocken ändras gruppdynamiken och rangordningen behöver omprövas. "Surheten" som Lillen visar är troligen hans sätt att hävda sin position i den "nya" gruppen. Om det dessutom finns en ung okastrerad katt i gruppen innebär det automatiskt att han känner sig extra hotad.

Sajtvärd Katter iFokus

[Zlarviig]
2

#3 Jo, det tänkte jag också, eftersom katten som dog var våran första katt, och han har alltid varit herren i huset. Lillen är den som vi har haft längst utav de som är kvar. Men det var flera månader sedan, nästan ett år sedan Tarzan dog, och nu helt plötsligt så har Lillen blivit så här..

Fast nu när jag tänker på det, det kanske är Pussel som försöker ta över Lillens plats.. Han brukar ligga på lur runt hörnen och hoppa på Lillen ibland, men jag har alltid sett det som att han leker? Lillen är egentligen en lite osäker kisse, och han vågar nog inte annat än att slå till honom då och då. Men det är ju konstigt att han gör så mot hunden också…

Hur som helst, så ska Pussel kastreras snart, och då får jag hoppas att det blir lite lugnare.

OberonsMatte
1

#4 Ja, att Pussel (som är ung och okastrerad) beter sig respektlöst ibland uppfattas troligen som ett hot av Lillen eftersom han själv är lite osäker på sin egen pondus och position i gruppen. När en katt känner sig stressad och osäker är det vanligt att den även visar irritation mot de andra (till synes oskyldiga) medlemmarna i flocken.

Sajtvärd Katter iFokus

[Zlarviig]
0

#5 Jahapp det förklarar ju en del… Tungan ute Tur att Lillen inte är irriterad på mig också, jag skulle nog frysa ihjäl om han slutade ligga i knäet på mig Tungan ute 

Pussel gör verkligen skäl för sina smeknamn: Kaxig och Mannen..

Är det troligt att det kan bli atminstone lite vapenvila mellan killarna efter att Pussel blivit kastrerad? Obestämd

OberonsMatte
0

#6 Fertilitet påverkar en katts personlighet väldigt mycket (särskilt kaxigheten hos unga hanar) och är även en tydlig doftsignal till andra katter, så kastreringen kommer absolut inverka på deras relation, men hur mycket beror på katternas personligheter. Förutom fertilitet och "först i reviret" spelar även social mognad (vuxenhet) in när katter ska hitta sina roller i relationen. Social mognad uppnås först vid ca 2-4 års ålder, dvs senare än könsmognaden.

Sajtvärd Katter iFokus