Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1326 ggr
viciouscircle
0

Löp

Min katt började löpa för ett par veckor sedan.. Märkte av att hon var lite extra pratig (hon använder sig utan "brrrp" ljud väldigt ofta) men någon dag efter att hon fick flytta hem till mina föräldrar, tillfälligt, så satte det igång på allvar.

Trampande, ordentliga jamningar och gick med ryggen sluttandes.. och så upp och åt sidan med svansen när man klappade henne såklart.

Idag flyttade hon hem till mig igen. Hon var i vanligt "löp-beteende" hemma hos mina föräldrar.. Vi stoppade in henne i transportburen och åkte bil i 3 min hem till mig. Nu har hon helt slutat löpa och är som vanligt :S Har knappt pratat senaste 2 timmarna heller.

Hur kommer detta sig? Brukar det bli så här när man förflyttar löpande honor, att dom får något tillfälligt stop? Kommer hon börja om någon dag igen? Någon med erfarenhet från kattavel där honorna får besöka hanen?

Tycker det är så märkligt att hon kan ändra beteende sådär på mindre än 5 min xD

Att det är hennes första löp kanske också bör nämnas. Hon är 11 månader.

annzoo
0

Visst kan förflyttning göra att de tillfälligt går ur löp eller slutar helt.

viciouscircle
0

Som jag misstänkte då. Blev lite paff bara.. Bor i en 1a så hade förberett mig på att behöva vakna av skrik och härjande inatt x)

Hon känner sig i alla fall inte orsäker här, det är jag 100 på. Så måste ha varit själva flytten i sig i sådana fall ^^

viciouscircle
0

Vad brukar vara vanligast egentligen - Att honan får komma hem till hanen vid parning eller tvärt om? :)

Känns lite drygt om honan ska riskera gå ur löp om hon ska hem till hanen i sådana fall :O

annzoo
1

Om hon inte är tänkt till avel löser ju kastrering problemet med löpskrik ;)

viciouscircle
0

Ja, självklart är det en lösning!

annzoo
0

#3 honan åker till hanen för parning

pebb
0

Oftast åker honan till hanen för parning, man skickar inte iväg henne förrän hon har löpt några dagar så hon är i höglöp, ofta så stannar hon av något dygn men sedan brukar dom komma igång igen. Lukten av hankatten kan ofta trigga igång, men  visst händer det att en hona kommer av sig helt och då kan man ju testa att ta hem hanen till honan nästa gång istället.

MonicaLagerquist
0

Jag har både haft hanar här till mina honor och skickat iväg honor på parning.Har faktist till och med tagit emot en hona och en hane  från en annan uppfödare eftersom att de inte hade något lämpligt rum för parning.

Varför har ni så bråttom med att para henne.Hon är ju så ung ännu.Har ni hunnit med alla tester som bör göras innan parningen?

Stolt ägare till tre La permer

viciouscircle
0

Tack för svaren :)

8# Hon ska inte paras :) Om det är honan som åker till hanen eller tvärt om var mest bara nyfikenhet från min sida! :) precis som funderingen över plötsligt avbrutet löp efter flytt ^^

vinteralvan
0

Dags att ringa veterinären då och boka tid för kastering.

viciouscircle
0

#10 Yepp. Jag har övervägt att ta en kull på henne först.. Därför jag väntat lite.

Har även fått höra så olika om när man ska kastrera så valde att helt enkelt följa uppfödarens råd och vänta tills hon är minst 10 månader :)