Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 4070 ggr
Bumsibum
0

benig katt?!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hej, min katt kille på 7 månader är så himmla benig, jag vet inte vad det kan bero på?!
han är kastrerad (blev han redan vid 5½ månad). Han väger 3,3 kg.. och äter allt typ är matgalning, han är avmaskad och allt.. så de är inget sånt, men han är benig över ryggen o höftbenen.. lite sånt.. han har en gosig mage men är benig överallt och har sjukt mycket skinn som man kan "dra i" (försiktigt) så han har lite att växa i så att säga..!

han verkar inte tåla "blötmat/burkmat" blir rätt kass i magen av det. MEN nu undrar jag va jag kan göra?
och om nån har tips på va de kan bero på?
han får tillgång till torrfoder hela tiden min andra katt hane på 3 år väger en hel del 5,4 kg… och är mer "normal" har fett där man ska ha de med mer inte alls benig och har aldrig varigt..! De äter samma foder och har alltid fått de fodret, så de är ju inte fel på fodret för då hade ju min katt som är 3 år med vatt benig även som en unge ju..fast de var han inte.

vad kan de bero på ?
någon som har vatt med om liknande ?
och finns de något jag kan ge han för han ska få fett på de ställena med.. (över ryggen, höftbebnen osv) de e liksom riktigt benigt.. alltså inte mager och elendig men bara benig, ahn får ju mat som han ska, tar han inte upp näringen som han ska?!
han blir inte dålig i magen av fodret så som me blötmat/burkmat.

Här är han på bild lille Azlan.

LoAEmma
0

Vad man kan se av bilden tycker jag han ser normal ut. Han växer ju fortfarande också så det kommer nog att gå till sig. Även en människa kan ju vara tanig som tonåring innan "vuxenhullet" kommer ;)

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

Bumsibum
0

ja, sant de Flört, blir bara lätt oroligSkäms plus att jag jämför me Dexter (han som är tre år) han har alltid vatt lite rund även min mammas katt som är 5 månader är de..men klart de är kanske från katt till katt.. Glad. Tack för svaret!

LoAEmma
0

Ja, visst varierar det :) Får se om någon fler skriver sin åsikt?
Jag har också en smal kille hemma, han är tre år och har vägt 3,4 kg i ett par år, så han är också smal :)

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

[WickedAlly]
0

Min ena kille är också lite benig, han väger runt 3,5 kg. Fast han är 21 månader nu och således ingen bebis längre.
Enligt veterinären och min syster (som utbildar sig til vet.) så är han precis som han ska vara. Han är en liten kisse helt enkelt och kan ju inte väga hur mycket som helst då. Man ska kunna känna höftben och revben på en katt tydligen. Man ser ju skillnad på smal och mager ganska lätt.

Har hans kullbror här också men han är väldigt olik i kroppsformen, lätt för att lägga på sig (väger ca 4,2 kg nu, vi bantar lite försiktigt). Han är precis lika hög och lång men bara rundare :)

[WickedAlly]
0

Min lilla kille ser dessutom ut vara ganska lik din :)

Bumsibum
0

okej, ja då är det olkia Glad. han är hög och lång, han kommer väll vara lång och smal precis som de finns människor som är långa och smala osv.. heheGlad. För han är ju inte mager för de är som #4 säger, man ser ju skilnad och bilden är tagen för 1-2 veckor sedan. Fast jag trodde han skulle gå upp lite efter kastrering, men nä, men klart kanske inte alla som gör det.. nu är de snart 2 månader sen han blev av med kulorna.

Bumsibum
0

jaså! Glad

[WickedAlly]
0

#6 Min lilla gick inte heller upp efter kastrering, tillskillnad från min tjockis, haha :)
Han har dessutom otroligt långa ben, skuttar och har sig hela tiden, något som jag också antar bidrar till att han är smal och smärt :)

Bumsibum
1

de låter som en kopia av min hahah! Glad aldrig still eller jo, nu ligger han brevid mig och sover!
Min katt Dexter gick upp en del efter kastrering.. Obestämd funderar på och sätta han på bantning men vet inte hur… för de e ju inte så skoj om Azlan får dietmat hahah! han är ju redan så spinkig! Tungan ute

Niiinah92
0

Har en kattkille på ca 16 månader som oxå är hög, lång och, vid din katts ålder, tanig. Nu har han börjat få lite av en tigermage men är fortfarande (i mina ögon) för smal och han äter som en världsmästare (ingen mask). Min andra katt är den som äter minst men hon är mindre, kortare och bra mkt rundare (inte hälsorisköverviktig utan bara rund). Eftersom han är så pass hög och lång luras ögat att tro att han väger mindre än han gör fast han väger ett helt 1 kg mer än den runda kattdamen. När han var i tonåren fick jag ofta höra frågan om jag gav stackarn någon mat….

Bumsibum
1

#10, okej, ja de är väll för de är långa och höga, han äter också mer än min andra "runda" katt han är me kort och "kompakt" så de är väll det som lurar antar jag!

här är bild på min lite mer tjocka katt på 5,2 kg.. han vägde 5,4 innan.. men jag vägde han precis bara för att se för skoj skull… nu var det 5,2. En hel dek tycker folk men han har bara "lite" mage som en del kastrerade katter kan få.. men inte fet liksom..!  så han mår dåligt av de bara stor katt!

Niiinah92
0

Här är min smala kille som nu börjar få lite tigermage, han vägde 5 kg sist jag vägde honom men det var några månader sedan sist.

#11 Superfin kattGlad

Katthemsmatten
0

#12 Tycker att din smala kille ser fullständigt normal ut. 5 kg på en kille skulle jag säga är normalt och han ska inte väga mer. Om han inte utvecklar en massa muskler när han är ute, för då kommer vikten att öka men han kommer inte att bli rundare.

#11. Klart fall av gosig kisse Glad Varmt och skönt på datorn?

Medarbetare Hittekatter iFokus

[WickedAlly]
0

#12 Instämmer med #13, tycker att han ser helt normal ut. Hälsosam var det första som slog mig :)

Bumsibum
0

#12, fin han är :)
tack hehe! Glad

#13, ja han ska alltid ligga och vakta datorn haha… varmt och gutt Glad, han är duktig på att göra saker som jag inte själv viste man kunde ställa in Rynkar på näsan..hahaa.. Glad

[silkesnosen]
0

Alltså era "magra" killar ser ju sunda ut, medan kissen som väger över fem, ser lite väl rund ut. Kankse behöver se över matintaget. Mucket söta kissar!"

Bumsibum
0

tack! Glad, mjo kanske.. Glad

Niiinah92
0

Haha jag är så van vid hans spinkiga tonårshull så jag ser nog inte riktigt det ni ser, men det är ju skönt att ni tycker han ser sund ut nu, vägde honom idag och nu väger han 5,5 kg så lite har han lagt på sig min fining <3

IceJossan
1

TS: Vad ger du för mat? Alltså vilken sort (märke)??

#9 Har du testat att bara ge katterna blötmat? Oftast så är det det allra bästa att banta sin katt på eftersom det inte innehåller en massa spannmål och skit som de flesta dietfoder (lightvarianter, specialmat för kastrerade katter, osv) MER spannmål som gör katter feta och mindre fett som katter behöver mycket av (minst 20%).

Bumsibum
0

Mjau torrfoder.

nej har inte prövat och enbart ge bara blötmat fast de som är tråkigt är ju att katten inlägget handlar om blir så lös i magen av det.. Obestämd…får kanske ge Dexter i ett annat rum då.. Tungan ute, så de äter var för sig..Därför de inte får de allt för ofta…l nu mera.. med tanke på att Azlan (han på 7 månader) inte verkar tåla de så bra Rynkar på näsan.

pebb
0

Mammas ena katt såg också ut sådär när hon växte, numer är hon en stadig dam (läs överviktig)..

[Devya]
0

Den kissen ser inte alls benig ut. Ser ut som han är i utmärkt form.:)

Bumsibum
0

#21  ok va bra ! Glad

#22, skönt o höra!! Skrattande