Varför gör katten så här? (Dålig hygien, sjuk?)
Hej!
Det är så att jag har två långhåriga innekatterkatter, honor, och en av dom har börjat uppföra sig "konstigt". Jag har blivit tvungen att bada henne 3 gånger på 1,5 v. nu för att det har suttit en stor del avföring vid baken + svansen. Som att hon inte har lyft upp svansen när hon ska göra nr 2.
Nu under kvällen märkte jag detta igen och fick bada henne, ordentligt den här gången. Och när jag skulle torka av henne så märkte jag även att hon hade en centimeter stor öm knöl på magen.
Jag har planerat att ringa till veterinären imorgon bitti, men skulle gärna vilja höra från någon här vad som kanske står till.
Mvh
Hur e hennes allmäntillstånd? och hur ser avföringen ut?? min katt fick tidigare lite som fastnade i sin långa päls när han varit lös i magen men då märktes det ju i avföringen att det var orsaken. men vet inte angående en knölen vad det kan vara??
Alltså det började för ca 1,5 vecka sen med att hon kräktes några gånger. Efter det började det, och jag får väl uppfattningen att hon inte är på topp.
Avföringen varit mellan/lös, ljus (det har varierat), men inte jättelös. Luktar inte hallon precis..
Har googlat runt lite och det Kan vara en fettknöl (har haft en råtta som tidigare har haft en sådan och den ser/känns nästan likadant), men det är bara en vild gissning. Hon har väldigt ont vid den iaf. :(
Min katt har en liten knöl på magen som är ett ofarligt bråck. Hon har dock inte ont av den. Fettknölar brukar väl heller inte göra ont, eller? Känns som du bör kolla upp det!
Lyfter katten på svansen när hon går på toa? Går och rör hon sig i övrigt normalt? Hur beter hon sig vid toabesöket? Tänkte om hon har svårt att lyfta svansen pga kanske ngt neurologiskt?
Min långhåriga tuffsa får ibland bajs och Kattsand i pälsen. Oftast är hennes avföring hård och då antar jag att det inte fastnar lika lätt. Den fastnar då i pälsen under svansen och ned längs baklåren (svårt att förklara). Jag tror att problemet är att pälsen där ibland är lite för "tovig" - inte så att man ser tovorna men tillräckligt ostyrig för att det ska fastna saker. När jag varit duktig och borstat mycket där brukar problemet minska.
Kan tänka mig att problemet blir större när det inte är hårda, fasta kluttar som de pruttar ut, när det är lite smålöst. Kanske kan en lösning vara att klippa lite av pälsen där det ofta fastnar, om det är som med min "under" svansen.
Lycka till!
Hur har det gått? fått någon tid?