Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1117 ggr
[Jaazoo]
0

Kan det verkligen stämma??

Idag var jag hos veterinären min min ena kisse för att se om det finns något som orsakar hans övervikt. Det visade sig att han e fullt frisk (vilken lättnad) och att han bara har oerhört lätt för att gå upp i vikt. Hans nuvarande vikt kom som en CHOCK!! Han hade gått upp 9 hg på 4 månader med Applaws torrfoder. Jag blev skickad till en kostrågivare som rekommenderade Purina Veterinary Diets Feline OM. Jag har testat det mesta utan positiva resultat så köpte med en säck hem, för värre kan det inte bli. Katterna blev mer än nöjda och kastade sig över maten, till och med den kräsna tjockisen ;)

Hur som helst…

Hon visade mig hur mycket han/dem skulle ha och fick ännu en gång en chock när det står minst 125 g/dag till tjockisen!! Frågade om det verkligen kan stämma och då sa hon att ju mer protein det finns desto mer mat ska han ha för att fodret ska funka :O

KAN DET VERKLIGEN STÄMMA ATT HAN SKA HA SÅ MYCKET!!!???

Det är ju ungefär 4 KG i månaden för tjockisen.

Stämmer detta så kan jag ju säga att mina katter kommer att vara ÖVERLYCKLIGA och inte min plånbok :P

Tyrisen
0

Ja om han väger väldigt mycket är det möjligt. Hur mycket väger han?

www.kattstatus.se - Allt du behöver veta om katter

Stoppa BYB!

[Jaazoo]
0

Han väger 11,5 tyvärr…

MEN, han ska äta för 8 kg för det e första målet.

Jag testade att mäta upp det när jag kom hem och det var ganska mycket för en katt.

Tyrisen
0

Jag tror det är rimligt då. Men det är väl så som du säger med delmål, och det första delmålet är väl i sig en övervikt om du förstår hur jag menar? En bättre övervikt :) men fortfarande mycket för en katt som hade väht normalt, så det känns som massor. Äähh jag är trött och babblar, men hoppas du fattar hur jag menar Glad

Hittade detta om det är till någon hjälp: http://www.purinaveterinarydiets.com/Product/OMOverweightManagementCatFood.aspx

Om det var det fodret så verkar det ju som om han ska ha 1 1/8 till 1 3/8 "cups" per dag vid viktnedgång. Vet ej vad det motsvarar i gram, men du kanske fick en sån kopp med dig där det står på?

Kan annars rekommendera att ge katten blötmat några gånger per dag, bestämda tider. Vi gjorde det med vår katt, inte pga vikten men den blev perfekt då "på köpet". Många har fått ned sina katters vikt på endast blötfoder, även riktiga tjockisar :) Men du kanske redan har koll på allt det där eller provat :)

Stoppa BYB!

Silvestris
0

Om det är Purinas dosering som angivits är den galet hög. De menar att en katt på 11.4 kg ska äta 552 kcal/dag. Enligt den veterinärmedicinska litteraturen Small Animal Clinical Nutrition ska energiintaget för en så tung katt (som ska bantas) ligga på max 350 kcal/dag.

Sedan är det ett sorgligt dåligt foder. Fetthalten ligger under alla normvärden (min. 9%) vilket bäddar för bla. kass päls. Proteinhalten är visserligen hög, men det handlar huvudsakligen om vegetabiliskt protein.

Jag skulle välja ett annat foder med hög proteinhalt och då animaliskt protein. Sedan beräkna fodergiva utefter kattens faktiska energibehov nämligen högst 350 kcal/dag.

Tyrisen
0

#4 Blir det inte för abrupt att ändra matintaget såpass mycket direkt? Jag har som sagt inte bantat en katt med restriktioner så jag vet inte, men tycker det låter rimligt att gå nedåt i mindre steg. Men det kanske måste till en rejälare förändring direkt?

Kanske vore bättre att ge en mindre mängd av Applaws-fodret ändå, med tanke på att det är bättre sammansatt.

Stoppa BYB!

jbe
0

Hade dina katter fri tillgång till Applaws? Och bara en blev tjock? Hur länge har du gett Applaws?

Bara undrar, eftersom jag har precis gått över till Applaws från RC. Applaws ska ju vara ett av de bättre torrfoder.

[Jaazoo]
0

# 3 Jag förstår hur du menar :) På påsen står det att han ska ha 125g om "målvikten" är 8 kg. Har försökt med blötmat men han vägrar. Han går hellre utan mat. Han gick som mest ungefär 26 timmar utan mat sen gav jag med mig.

# 4 Jag tyckte också att det var otroligt mycket!! :O Då jag har funderat på Hills m/d tidigare så sa jag att jag trodde det var bättre (pga av innehållet samt fetthalten) och då tog hon fram en påse och sa att fetthalten var alldeles för hög om jag ville att han skulle gå ner i vikt. HOn sa att jag skulle ta ett foder med så låg fetthalt som möjligt vilket var Purinas. När jag kom hem och läste på baksidan så ser jag i stort sett bara mjöl, mjöl, mjöl och lite till mjöl av olika sorter. Så kommer förmodligen att ge mig på Hills m/d trots allt =)

# 5 Mina katter tålde inte Applaws så det var en av anledningen till att jag fick sluta med fodret.

# 6 I början hade dem fri tillgång och det gick bara åt 5 kilo per månad för mina tre katter. Jag tror dem knapprade på Applaws i drygt 6 mån. 2 av katterna (honan och tjockisen) gick upp, men honan gick bara upp 2 hg ungefär.

Katthemsmatten
0

Testade Orijen på mina katter. Höll också på att få en chock när jag såg det rekommenderade dygnsintaget. Men mina katter orkade inte äta upp den mängden, så jag vet inte riktigt hur pass relevant doseringen är på förpackningarna.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Silvestris
0

Hill's m/d är ett mycket bättre alternativ. Din rådgivare verkar ha lite svårt för det här med kaloriintag. Det är klart att en katt kan äta en större mängd mat om maten knappt innehåller något fett, men det som är viktigt för viktnedgång är ju att kontrolloera kaloriintaget. Det kan du göra lika väl med ett fett foder som med ett magert. Nu har jag inte koll på energitätheten i m/d, men om hon tycker att din katt kan äta 125 g Purina kan katten lätt äta 70 g m/d per dag och fortfarande gå ned i vikt. 70 g är ju fortfarande en hyfsad mängd mat att fylla ut magsäcken med.

[Jaazoo]
0

#8 Det verkar som att dem flesta doseringarna är alldeles för överdrivna.

Inte konstigt att 20%(?) av katterna i Sverige är överviktiga -.-.

#9 Rådgivaren var helt "insnöad" på fetthalten. Det var det enda som hon tittade på och förklarade.

Hills m/d verkar vara ett av det bättre tjockis foder som finns på marknaden om man måste välja :)

Jag kommer ge mig på Hills m/d och hoppas att det är rätt foder för tjockisen =)

Tack för all hjälp!! Glad

Silvestris
0

Och glöm inte det viktigaste, väg katten regelbundet och justera fodergivan därefter. Det behöver inte vara svårare än så, men det kan vara svårt att justera in fodergivan just till en början. Jag har själv en lite småknubbig katt och där har jag iaf lyckats stoppa viktökningen just nu, bara genom att minska fodergivan.