Katter iFokus

Katter

Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 3379 ggr
Cikoria
0

Huskatt

Jag och en god vän funderar på att para våra katter, båda två är regelbundet avmaskade och vaccinerade och ingen av dom har varit sjuk. Honan är Norsk Skogkatt/Perser och min pojke är Norsk Skogkatt/Korsning. Vi har hem åt iallafall 4 kattungar, då några av våra vänner är så kära i våra katter att dom vill ha en egen liten katt med dom som föräldrar. Båda katterna är innekatter och har alltid varit det. 

Hanen är Svart/Vit och har riktig skogispäls, honan är Vit/Svart/Röd och är korthårig med väldigt tät päls.

Vad kan man förvänta sig för färger och pälsar på dom? Vad ska man tänka på förutom ordentlig mat åt honan, en varm, lugn och trygg plats att föda på och beredskap att åka till veterinär om något skulle hända?

Tacksam för svar!

[sakring]
3

Och om detblir fler än 4 kattungar har du hem åt dem då också. Nu är jag inte rätt person att besvaradin fråga så de tester som behövs överlåte jag till uppfödare att besvara. För det krväs tester för katter om man är seriös.

Men ta först en titt på annonserna på blocket och se vilka korsningardet finns och vilket utbud. Huskatter står inte så högt i kurs även om det finns de som vill ha betalt för långhåriga katter.

MonicaLagerquist
32

Om ni absolut ska sätta fler huskatter till värden så är det en hel del annat att fixa först.

Blodgruppering av åtminstånde honan.Är honan B så är det olagligt att para henne med en hankatt med annan blodgrupp.

HCM scanning av båda katterna .

Norska skogkatter som används i avel ska ha ett GSD IV-status så ett DNA test för detta bör fixas.

Hanen ska ha ett testilkenintyg och båda katterna ska ha kollat så att de inte har navelbråck.

Angående färger på kattungana så är det en sak som ni som uppfödare borde kunna.Det är basic inom kattuppfödning.

Om honan inte bär långhårsgen så blir alla kattungar korthåriga.

Hanarna kan bli svarta eller röda med eller utan vitt beroende på hur mycket vitt pappa och mammakatt har.

Honrna blir svarta eller svartsköldpaddor.Med eller utan vitt beroende på hur mycket vitt föräldrarna har.

Sen ska ni även komma ihåg att ni kommer att ha ett tre årigt uppfödaransvar för de kattern ni föder upp.Ni kan bli ersättningskyldiga för ev sjukdommar som kattungarna drabbas av.

Sen ska kattungarna innan flytt vaccineras X 2 ID-märkas och besiktigas.

Man bör även tänka på att kattungar inte går att försäkras förens de är sex veckor så blir en eller alla ungar sjuka en helg kommer man väldigt snabbt upp i många många pengar.

Stolt ägare till tre La permer

[Djupdal]
31

En korsning mellan skogis och perser kan inte vara korthårig, så precis som för de flesta med procentkatter så betyder "blandras" en blandning mellan påhitt och ren och skär lögn.

Så länge ni behöver fråga på ett forum vad ni ska tänka på så är ni alldeles för dåligt förberedda, men om ni ändå bestämmer er för att producera fler huskatter så är ett första steg att göra de hälsotester som rekommenderas för alla de raser som ni tänker påstå att föräldrarna har, samt att blodgruppera båda katterna.

Men så länge er enda fråga är vad de får för färg på pälsen, och hur lång den blir, så ska ni definitivt låta bli. Det är elakt att riskera att djur får lida bara för att man själv struntat i att skaffa sig någon som helst kunskap om avel och uppfödning.

moggle
0

Inte helt säker men tror färgerna du kan förvänta dig är svart, blå, röd och svart/blåpaddor allt med eller utan vitt. Uppfödare som har mer koll än mig får gärna rätta.

pälsen låter jag någon med erfarenhet av långhårskatter svara på.

Har inte helt koll på vilka tester som bör göras på dessa raser, men blodgruppering bör göras oavsett ras/huskatt, likaså fiv/felv. Giardia och tritrichomonas kan vara bra att kolla med.

IceJossan
21

Tänk även på de 100 000 hemlösa katter + de många stackarna som behöver räddas från dåliga hem. Alla dessa är lika härliga som era katter fast på alldeles egna sätt. Rekomendera istället era vänner att hjälpa hemlösa katter som redan finns och som lider eller riskerar att lida, istället för att låta ännu fler katter komma till världen. För varje ägd katt som föds och får ett hem så mister en hemlös lidande katt sin chans att få hjälp Rynkar på näsan

Det är klart bättre att ni kastrerar era katter och förklarar läget för era vänner, att vi de ha en go kisse så finns det 100 000 att välja mellan som behöver dem, istället för att man ska tillverka fler.

Argument som "min katt är ju sååå underbar så vi vill att hon ska få ungar!" är väldigt vanligt. Men tänk då på att de som inte har nåt hem aldrig får sin chans att visa hur underbara även de är, så länge folk avlar på sina huskatter.

Och om du undrar så håller man isär huskatter och raskatter i det här läget eftersom  ca 99% av de hemlösa eller vanvårdare katterna är just huskatter (=katter utan stamtavla, alltså bondkatter, blandraser osv). Raskatter kostar så pass mycket att det är få oseriösa som köper raskatt och sen skiter i den, de tas bättre om hand. Därför håller man isär huskatter och raskatter i den här situationen.

Så be dem göra en god gärning istället Glad

TerriZue
9

Håller med tidigare skribenter. Att sätta fler huskatter till världen är ingenting jag skulle rekomendera när det finns så otroligt många som behöver hjälp.

Risken finns ju även att det blir betydligt fler än fyra kattungar, finns det hem även till dem då? Be era vänner gå till något katthem i närheten och rädda en hemlös liten misse som verkligen behöver ett hem. Man gör en god gärning och får en underbar vän för livet på en och samma gång. :)

Det finns en mycket bra artikel inne på kattstatus.se som går in på ämnet huskattavel som jag rekomenderar att man läser.

Seeing isn't believing, believing is seeing.

/Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

fvanilla
6

Alla andra skrev riktigt bra inlägg.

HCM är verkligen rekommenderat, då HCM finns hos runt 10% utav alla katter. Dessutom, så är nog ena katten absolut inte perser/norsk skogkatt då hon är korthårig. Två långhåriga katter kan inte få en korthårig avkomma.

[Zlarviig]
19

Jag har en alldeles underbar liten kattpojke här hemma som är silvertabby och jättefin. Han skulle jag jättegärna vilja para med en fin och gullig hona. Men det tänker jag ABSOLUT inte göra.

Varför? Jo, för att det redan finns tusentals underbara och fina katter som verkligen BEHÖVER hem! Jag är 110% säker på att min lilla kille inte är den ända katten som är underbar och fin. Det fins gott om katter som är minst lika underbara och fina som han är. Som #5 sa så får ju aldrig de underbara hemlösa katter aldrig chansen att visa hur underbara de är!

Säg istället åt dina kompisar att åka till ett katthem eller liknande och köpa en katt därifrån! Om de vill ha kattungar så finns det även kattungar där ibland. Varje katt på ett katthem har en historia. De flesta har levt ett riktigt dåligt liv. Man räddar de katterna från att behöva sitta i en bur och sen bli avlivade för att ingen vill ha de. Man ger de en chans till ett bättre liv.

Jag kan ärligt säga, att jag har köpt en blandras hund från en uppfödare för två år sedan. Visst jag var jätteglad över att få en valp, och jag längtade otroligt mycket. Men känslan av att åka till ett katthem, hälsa på alla möjliga katter och sen skriva på ett pappaer om att man vill boka en katt, det är den mysigaste och roligaste känslan någonsin. Nästan varje dag när jag vaknar upp så vill jag åka till katthemmet och åtminstone hälsa på alla katterna. Det är det mysigaste som finns!!

Rafflan
2

Kolla upp på Perser och Norsk skogkatt ras/klubb sida vilka sjukdomar ni ska kolla upp, boka tid hos veterinär för koll av dessa sjukdomar, blod gruppering, ev HCM test och vanlig undersökning (testiklar, navelbåck, lyssna hjärtat, osv)

När veterinären godkänt detta är det dags att plenare när parningen ska ske, se till att honan får RÄTT sorts foder under dräktigheten och var beredd att ha råd med ev problem + behålla alla kattungar själva :)

[sakring]
1

Se till så att du är försäkrad ifall du skulle behöva ett kejsatsnitt under jourtid. Dte kostar vill jag lova.

Cikoria
5

Det verkar vara som många säger, kattmänniskor kan verkligen låta nedlåtande! För att förtydliga mig själv:

1: Vi har hem åt MINST 4 kattungar, MINST. Då ska även honans ägare behålla en kattunge själv, så man kan säga att 5 hem är garanterade, men vi har även ett par personer som är intresserade, men som står i kö för lägenhet och inte kan säga säkert förrän dom vet när dom kan flytta in eftersom dom vill att dom ska ha kommit i ordning innan dom ska ta hand om ett nytt litet liv.

2: Jag är mycket medveten om att vissa tester behöver göras o.s.v.

3: Hanen är inte REN skogis.

4: Min pojkväns mor är mycket kunnig på djur och har smådjurssjukvårdsutbildning så helt bakom flötet är vi inte.

5: Färger och päls frågade jag om av ren nyfikenhet, det har inte med något annat än det att göra.

6: " Vad ska man tänka på förutom ordentlig mat åt honan, en varm, lugn och trygg plats att föda på och beredskap att åka till veterinär om något skulle hända?" står längst ned i mitt inlägg, vilket visar att vi redan tänkt på de saker vissa har tagit upp.

7: Jag är inte UPPFÖDARE i den bemärkelsen, vi vill ta en kull efter våra katter eftersom det är personer som undrat om vi funderat på det eftersom dessa personer isåfall väldigt gärna skulle vilja ha en kattunge då.

8: Min moster har 4 renrasiga Skogkatter som hon ställt ut med mycket goda resultat, jag slår vad om att ett flertal personer här inne vet vilka hennes katter är. Jag hade kunnat be henne om hjälp, men valde att fråga här då jag hade kunnat fått fler svar från olika personer med olika erfarenheter.

9: Det är ett himla tjat om dessa 100.000 huskatter som inte har ett hem o.s.v. Jag har hem åt de jag tänker 'producera', det är väl huvudsaken, eller? Många jag känner vill ha en katt som de vet vart den kommer ifrån, som de kan vara med och uppfostra och leva med från den är en liten, nyfödd kattunge tills den växer upp och tillslut dör som en medlem i familjen.

10: Jag skrev på detta forum för att det kändes som att folk här skulle vara hjälpsamma och hjälpa mig med de luckor som jag eventuellt hade missat.

Jag har erfarenhet av avel, dock då på häst. Min svärmor har en registrerad schäferkennel, hon har koll på det jag inte har koll på när det kommer till uppfödning av kullar. Jag måste säga att jag är väldigt besviken på bemötandet på denna sida, och det är antagligen sista gången jag kommer att be om hjälp här.

[sakring]
8

Om jag vore i ditt ställe så skulle jag nog inte be din moster om råd. Inte om hon är uppfödare. Och att du själv inte är uppfödare just nu har ingen betydlse för du blir det så fort kattungarna ploppar ut. Sådan är lagen nämligen vilket någon uppfödare försökte upplysa dig om.

Har du fått skriftligt på att folk vill ha dina kattungar oavsett hur de ser ut och vilket kön det blir på dem. Det är nämligen väldigt lätt att säga att man inte vill ha en kattunge oavsett vad man sagt innan. T.o.m seriösa uppfödare råkar ut för att folk som tingat en kattunge och erlagt handpenning på någon tusenlapp som de inte får tillbkaka ändrar sig.

Att hanen är en REN skogis gör inte saken bättre. Vem har fött upp honom och är såld för avel för huskatter?

Fridaybrew
19

Har man avelsambitioner så skaffar man en renrasig katt och läser på läser på läser på och lär upp sig för att sen kanske avla om alla tester är ok.

Huskattsavel bör/måste undvikas i möjligaste mån, allt annat är själviskt och oansvarigt!

Gör man det inte rätt ska man inte göra det alls tycker jag, huskattsavel är fel helt enkelt.

Omvärdera och låt bli helt enkelt. Läs på om kattstatus och hur huskattssituationen ser ut i sverige. Då kommer du snabbt förstå.

/Fridaybrew

fvanilla
10

Du är omringad av folk inom, vad jag antar, ansvarig och renrasig avel. Varför inte lära dig utav dem och förstå att det är viktigt att avla på renrasiga djur? Särskilt när det finns ett överskott. Varför är ens egna katter viktigare än de hemlösa och de redan dräktiga? Visst, du skaffar hem till kattungarna, men de hemmen kunde ju ha givits till en liten hemlös kattunge istället.

Och du räknas som uppfödare. En uppfödare är någon som föder upp djur. Det gör du om du tar en kull. Så du är ersättningsskyldig enligt lagen och du har dina skyldigheter att testa föräldrarna för olika ärftliga sjukdomar, men ett annat ansvar man också har är att inte bidra mer till ett redan stort överskött till marknaden.

Du borde också sätta dig i varför så många är emot huskattsavel. Tänka dig, över 100 000 hemlösa huskatter. Det är obehagligt att höra, men så är sanningen. Du är besviken men är du på allvar förvånad varför folk är emot någon som huskattsavel? Det är väl förståeligt? Och jag kan säga dig att om du frågar din moster, så lär hon nog själv antagligen bli ledsen och ge dig samma svar som här. Inom raskattsvärlden är man absolut emot huskattsavel.

T.ex i USA är det ett överskött på både blandrashundar och huskatter, och därför är det förståeligt att både hund- och kattfolk är emot en sådan avel där. Man värnar om de hemlösa djuren.

mitzerl
14

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Man måste tänka långsiktigt också och inte bara på kattungarna man själv föder upp och säger sig ha hem till. Låt säg att du får 4 kattungar, och dem du säljer kattungarna till är lika ivriga till huskattsavel som du är. Får varje av dina fyra kattungar fyra kattungar själva när de blivit könsmogna så är man vips uppe i sexton katter efter ett år. Kanske ägarna rentav vill ha fler kullar på dessa fina katter. Ja, då är vi uppe i 36 katter på ca två år.  Och dessa katter säljs säkert vidare till ägare som också tycker att deras katt är så fin att den måste få ungar…

Kanske du börjar förstå då att vi har ett rejält överskott på huskatter idag. Det går inte att finna hem till alla. De katter som du ger hem till, föder i sin tur katter som kan bli hemlösa. Så du bidrar ändå indirekt till hemlösa katter när du tar en kull.

Sen måste man tänka långsiktigt på sina egna katter också. En katt kan leva upp mot tjugo år. Det är lång tid. Dem som du säljer dina kattungar till kan lika gärna tröttna på katten efter något år och då har du inte bara indirekt bidragit till hemlösa katter.

Så mitt råd är att kastrera. Alla katter behöver inte få ungar. Det kommer ändå inte bli några kopior av era katter, utan egna individer. Och sådana finns på katthemmen också.

thicha
0

#2 Sen när är det olagligt att avla på B blodare? Vad jag vet är det bara rekommendationer att man INTE ska avla vidare på B blodare men det är absolut inte olagligt. Finns dem som avlar på B blodare, blir bara lite mera jobb men det går!

Avlar man på huskatter så varför ska man ta testickelintyg och navelbråk?

HCM förekommer i första hand i vissa raser… Personligen tycker jag inte man BÖR ultraljuda för HCM eller RCM eftersom den kan vara fri och veckan där på kan den ha utvecklat detta så då har man kastat tusenlapparna i sjön som det kostar att testa katten..

När det gäller huskatter OM man nu väljer att sätta fler till världen att kolla blodgruppen på båda och sedan lite virus tester.

fvanilla
4

#16 HCM finns inte hos alla raser men de finns hos flera och även hos huskatter! Problemet är att det är svårt att få en exakt statistik på hur mång utav huskatterna, men det är ju vanligt hos de kattraser som hade rötter i klassiska bondkatter, såsom Maine Coon.

Testikelintryk och navelbråck säger ju sig själv.

[Djupdal]
22

1: Tror att de flesta här inne som fött upp, eller försökt placera, några huskatter kan berätta för dig att 4 intressenter är långt ifrån samma sak som 4 köpare. Det har väldigt ofta en tendens att komma något emellan.

2: Vilka tester tänker ni göra på perser/skogis-honan, som ju bevisligen inte är någon perser/skogis-hona?

3: Den del av hanen som du säger är skogis, kan du namnet som står på den skogis-förälderns stamtavla? I annat fall är jag rädd för att det är samma visa med hanen som med honan, och att det blir till att gissa vilka tester som bör göras även för honom.

4: Min kusin är pilot, men jag skulle ändå störta på 5 sekunder om jag försökte.

5: Självklart har det där med pälsen bara med nyfikenhet att göra. De 4 intressenterna köper ju lika gärna korthåriga katter i färgen svart.

6: Okej…

7: Alla som föder upp katter är UPPFÖDARE. Att riskera att utsätta djur för onödigt lidande av ren okunskap, med ursäkten att man bara är någon slags låtsasuppfödare, är både själviskt och elakt.

8: Fråga din moster vad hon tycker. Jag gissar att det inte är hennes skogisar som figurerar i era katters påhittade bakgrunder, och jag gissar att hon kommer att låta lika nedlåtande som alla andra redan gjort.

9: Samma som 1.

10: Tycker att folk varit mycket hjälpsamma med att fylla i några av de luckor du uppenbarligen missat.

Jag kan också hålla med om att både jag själv och andra låter nedlåtande. Ber om ursäkt för detta. Men att para två jättesöta huskatter med totalt okänd bakgrund, utan att bry sig om att skaffa sig lite kunskaper som kan vara helt livsavgörande för både mammakatt och eventuella ungar, är helt enkelt en riktigt usel idé.

Självklart blir ni uppfödare på riktigt, och självklart kan ni bli skyldiga att ersätta eventuella kattungeköpare med tusentals kronor i veterinärkostnader om det visar sig att någon unge sålts med ett fel ni inte kunnat upptäcka. Precis som alla andra uppfödare.

Men det hade du säkert redan tänkt på. ;)

MonicaLagerquist
5

#16 Det är inte olagligt att avla på B men man måste använda en B hane eller ansöka om tillstånd och ha synnerliga skäl.Tror knappast att huskattsavel sorterar under det.Ansökan ska göras minst en månad innan planerad parning och parningen får inte göras förens tillståndet kommit. Information från SVERAKs hälsdokommitté angående blodgruppsparningar Den 16 januari 2012 fick SVERAK ta del av ett yttrande Dnr 31-14083/11 från Jordbruksverket.
Yttrandet gällde blodgruppsparningar då frågor uppkommit i samband med att en av våra uppfödare hade besök av länsstyrelsen för att ansöka om tillstånd enligt 16§ djurskyddslagen. Jordbruksverket anser att vi bryter mot denna paragraf när vi medvetet parar en B-hona med en A-hane då kattungarna dör om man inte håller kattungarna ifrån kattmamman. Direkt när SVERAKs Raskommitté och Hälsokommitté fick yttrandet i våra händer satte vi oss ner för att kunna se vad vi kunde göra för att kommentera yttrandet. Vi skickade ett brev till jordbruksverket där vi förklarade hur många kattraser som var inblandade och vad som skulle hända med dessa raser om man valde bort de parningar som vi gör idag. Vi föreslog också att vi skulle träffa representanter för Länsstyrelsen och Jordbruksverket för att kunna diskutera frågan vidare.
I dagsläget håller Hälsokommittén på att försöka sammanställa all information som vi får in ifrån olika rasringar för att ha bra underlag vid mötet. Vi är mycket tacksamma och för allt materiel som inkommit men hoppas självklart på mera. Vi kommer självklart att informera så fort mötesdatum är inbokat och vad som framkommer under mötet.

thicha
0

Av dom jag vet som avlat på B blodare har man inte sagt något, visst självklart som jag skrev tidigare finns det restriktioner men inte några lagar som säger si och så…

[Emma--]
3

#11 anta att allt skrivits med gott uppsåt :) Jag tycker det är en god ton, även om alla inte håller med om att huskattsavel är en bra väg. Tycker inte det framgår i första inlägget något om hälsotester så är ju bra att folk tipsar om det :) och det är mycket möjligt att andra med samma tankar som du läser den här tråden som inte alls har någon kunskap :) Låter som att ni kommer fundera ordentligt och göra ett bra jobb. Jag önskar fler kunde tänka på sånt när dom parar sina katter även när det gäller huskatter. Det är ju bra att ni har köpare som är redo att betala pengar för det. Men skulle det bli fler katter än köpare och det skulle bli tex svarta korthåriga katter så kan det vara bra att räkna med att dom kan vara svårt att sälja. (Av någon dum anledning kan det vara svårt att sälja såna katter.) och kommer ju bli ett högre pris för att täcka kostnaderna ni lägger ut på hälsotester, vaccin m.m Kan ju vara bäst att dubbelkolla så att köparna ni har är redo att betala :) Ni kan ju ringa och kolla med veterinär ungefär vad kostnaden kommer att hamna på :)

MonicaLagerquist
2

#20 lagen har alltid funnits men det är först nu som Jordbruksverket har satt stopp för blodgruppskorocksparningar.Tro mig jag är allt för väl insatt i det.

nottheonly
20

Är det bara jag som börjar tröttna på dessa trådar? alltid någon som vill para på sin söta huskatt.. sen när någon påpekar bristerna osv i dessa planer så låter det alltid "kattmänniskor är alltid så nedlåtande och otrevliga, sista gången jag ber om hjälp här"..

suck.. förlåt om jag låter otrevlig eller något, men det är nästan alltid samma visa..

mjlee
27

TS, du säger att du har erfarenhet från hästavel. Då kommer du säkert ihåg att för en 20-30 år sedan var det vanligt att du korsade allt möjligt och fick fram skräp som du sedan prackade på närmsta godtrogna köpare. Det var hästar som for oerhört illa och ofta slutade med slakt pga vanvård, hästar som hade dåliga anlag och temperament. Jag är säker på att du och dina vänner inom hästaveln har förfasat sig över det. Den ökända Sjöbo hästmarknad höll igång tom  år 2000 innan den stängdes för gott efter påtryckningar från framförallt olika djurrätts- och hästavelsorganisationer. http://www.shv.org/index.php?option=com_content&view=article&id=56%3Ahastmarknader-sjobo&catid=16&Itemid=90

Idag är hästaveln i Sverige noga kontrollerad. Om du skulle gå in på hästar iFokus och skriva att du vill avla på din korsningponnymärr 'eftersom den är så söt' med en hingst som också är korsning och inte är godkänd och premierad och det enda du undrar är vilken eventuell färg fölet kommer att få så lovar jag att kommentarerna här skulle te sig som ett under av vänlighet i jämförelse.

Som du vet, när du avlar inom hästvärlden sker det med planering och framförsikt, och om du korsar olika raser är det för att du vill ha fram vissa specifika egenskaper. Den svenska ridponnyn tex har avlats fram av många olika ponnyraser för att få fram en lättriden, lagom ädel ponny med bra hoppförmåga och gångarter och bra temperament. Men, aveln har skett inom noga angivna parametrar och kontrollerade förhållande.

Varför är det så svårt att förstå att de som arbetar med kattavel jobbar stenhårt på ett likadant sätt som inom hästaveln? Att det viktigaste för oss alla är att katten får en högre status och egenvärde. Att liksom hästvärlden jobbade så hårt för att få bort hästmarknaderna och oseriösa hästhandlare så vill kattvärlden få slut på att tusentals katter som blir till eftersom ägaren tycker att det är sött, överges och dumpas varje år och går en långdragen och smärtsam död till mötes.

TS läs igen vad du skrivit och byt ut ordet katt mot häst och fråga dig sedan om du skulle skrivit och tyckt likadant.

fvanilla
9

#24 Väldigt bra inlägg! Jag tror det hela ligger i helt enkelt (hus)kattens dåliga status.

Det finns ju t.ex så många registrerade hunduppfödare som är noga med hälsotester, att välja ut avelshundar noga, som skulle bli ursinniga om någon på ett hundforum gick in och skapade en tråd om "hej jag vill para min söta urgoa chihuahua/bichon frisé med en papillon/pudel vad för pälstyper och färger kommer de att få?", men sen glatt sitter och huskattsavlar och t.om skryter om hur de är "skogskatter" osv. Samma inom många andra avelsområden, t.ex hästar, gnagare…

Men det är ju "bara" en katt, eller hur?

En annan anledning varför information måste spridas, men när folk får samma svar som de skulle få om de ville blandrasavla inom sin andra husdjurssort, så är det helt plötsligt "elakt och nedlåtande kattfolk".

[Djupdal]
14

#23 Klart att man kan tröttna på att läsa samma sak vecka efter vecka, år efter år. Men det kommer ju nya nybörjare med söta procentkatter hela tiden, och man behöver faktiskt inte lära sig särskilt mycket, eller tänka särskilt långt, förrän man inser att huskattavel är en usel idé. Det dröjer kanske bara ett år och en halv bok eller så, innan trådskaparen själv skaffat sig en skogishona och sitter här och delar ut pekpinnar i nedlåtande ton, åt nya nybörjare. ;)

Jina
4

Det är inte rekommendationer att inte avla B-hona med A-hane. Det är förbud mot blodgruppskrockar i djurskyddslagen. Tro mig. Jag har en B-hona.

Är det perser i den ena vill jag tillägga den dominanta sjukdomen PKD, även om du redan vet allt.

mitzerl
19

#26 "Det dröjer kanske bara ett år och en halv bok eller så, innan trådskaparen själv skaffat sig en skogishona och sitter här och delar ut pekpinnar i nedlåtande ton, åt nya nybörjare. ;)"

När jag var ny och grön i kattvärlden så hade jag också tankar på huskattsavel som jag dryftade i ett kattforum. Jag blev raskt nedtagen på jorden och fick höra både det ena och det andra om huskatters situation. Det blev ju ett jobbigt flera mot en-läge mot mig, minns jag. Jag tyckte ju förstås att alla var "snobbiga raskattsägare" och blev jätteförvånad när jag fick höra att de var huskattsägare.

Jag insåg ju genom den massiva kritiken att det nog inte var någon bra idé, så det blev aldrig någon huskattsavel för mig. Men det här var alltså innan jag ens hade hunnit skaffa egen katt som jag hade dessa långtgående tankar.

Och nu sitter jag själv här och "delar ut pekpinnar", om man vill kalla det så, om huskattsavel.

vinteralvan
4

Hoppas verkligen att du tar till dig vad som skrivs. Många här är väldigt kunniga och kan det här. Ska man avla seriöst eller bara "ta en kull" för att det är roligt och gulligt med kattungar så är det väldigt mycket att tänka på för katternas bästa.

[sakring]
3

Tänk på din katt också som ska gå igenom en dräktighet och födsel.

[Iskristallen]
3

Det är fullt tillåtet att avla både på renrasiga katter & huskatter bara man gör det på ett ansvarsfullt sätt. Man kan vara seriös även som uppfödare av huskatter. Det finns många anledningar till att inte alla vill ha en renrasig katt, man har själv rätt att välja. Problemet är ju inte om det är en raskatt eller huskatt utan att väldigt många så kallade "bondkattungar" köps på impuls för en billig peng & sen slängs ut när de blivit stora. Folk som tröttnar & inte tar sitt ansvar helt enkelt, rasen har inte med saken att göra det är ju bara det att många huskattuppfödare säljer katter så pass billigt att det lockar till oseriösa köpare som inte tänkt igenom vilket ansvar det medför att ha katt. De tröttnar på sina katter, slänger sen ut dem vilket leder till att katterna springer ute & förökar sig hej vilt med oönskade kattungar som följd. Dem i sin tur växer sedan upp, förökar sig & till slut kryllar det av oönskade, hemlösa katter. Däri ligger problemet. Det handlar om att man som kattägare måste ta sitt ansvar fullt ut, oavsett ras, så enkelt är det. Huskatten måste få ett högre värde i människors ögon & inte vara en billig slit & släng "vara". Alla katter ska vårdas oavsätt om den har stamtavla eller inte. Vill du ta en planerad kull på din hona så har du all rätt att göra det bara det är genomtänkt & görs på ett ansvarsfullt sätt. Gör de hälsokontroller som behövs, vaccinera, avmaska & vårda kattmamman på allra bästa sätt, ge henne den näring hon behöver för att både hon & ungarna ska må bra & utvecklas optimalt. Hitta sedan ansvarsfulla hem till de små. Lycka till!

Katthemsmatten
22

Nu får TS och nr 31 förlåta, men jag kan inte tycka att det är seriöst att avla på huskatt. Det finns i runda tal 100.000 hemlösa katter redan i Sverige. Varför ska man då medvetet producera ännu fler huskatter som man inte kan garantera får hem och blir kastrerade och vars avkomma säljs för någon symbolisk summa till någon som just där och då vill ha en huskatt.

Om du suttit på pass vid fällor i smällkalla vintern för att försöka fånga in förvildade honor och deras ungar så skulle du förstå vad vi pratar om i den här tråden och än mer inne på Hittekatter i Fokus. Så länge man inte tar riktigt ordentligt betalt för kattungar som dessutom är veterinärbesiktigade, vaccinerade, kastrerade och avmaskade så blir man en del av problematiken hemlösingar. Det handlar inte om att vara besserwisser och/eller nedlåtande. Det handlar om att ha varit ute i verkligheten.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Josefa
11

#32 Precis. Man kan aldrig bli en seriös uppfödare, om man föder upp något som redan är mättat på marknaden. Det gäller både huskatter, raskatter eller vad annat som helst.

[Zlarviig]
4

Jag tror att hon har slutat följa tråden.. För hon svarar iallafall inte.

Vi får väl hoppas att hon läser vad som står och att hon inte parar sin katt. Tyvärr finns det ju såna som skiter fullständigt i hur andra katter har det, bara deras egna mår bra.

Katthemsmatten
7

#34 Det brukar vara så med folk som inte vill se verkligheten i vitögat. "Bara jag får mina behov tillfredsställda så skiter jag i konsekvenserna". (Jag ber alla om ursäkt för svordomen.)

Medarbetare Hittekatter iFokus