Grön starr - hjälp, hjälp, hjälp!!
Jag misstänker att min katt har Grön starr eller Glaukom som det heter numer och jag är sååååå j*vla orolig, om man får uttrycka sig på det viset, för henne. Vi ska till veterinären imorgon, men är det någon som har erfarenhet av detta? Jag känner mig som en dålig kattägare, även om jag inte kan göra något åt det så känner jag mig så hemsk. Har så ont i hjärtat av det. :( Om dom säger att hon har det, vad händer då? Kommer hon få opereras eller? Och om det har gått för långt och är blind på ögat, kommer hon ha ont hela livet då? Är det farligt för mer än just det ögat? Var kan det komma från?
Ussch, mitt lilla hjärta, hon är inte mer än 8 månader! :'(( Även om ni inte har några svar, så berätta gärna om ni vet NÅGOT…
Jag har ingen erfarenhet av glaukom men hittade en artikel om det som förklarade det ganska bra tycker jag. Innan du tagit katten till veterinären så går det tyvärr inte att sia så mycket. Jag hoppas allt går bra och att det är något som går att behandla utan operation.
http://www.veterinaren.nu/katt/sjukdomar/ogonen/glaukom-katt
Håller tummarna
Edit: Hittade även den här artikeln via ett inlägg i siames.ifokus som kanske kan skänka lite hopp utifall du oroar dig för att kattan riskerar att bli blind.
Medarbetare - Halloween.ifokus
Ja, rätt bra med information! Men min oro går på högvarv. Det skulle väl inte vara hela världen om hon förlorar synen på ena ögat eftersom hon är en innekatt och vi tar väl hand om henne, men däremot så det som gör så ont i mig är att jag inte vet om hon har ont, och om hon kommer ha ont hela livet, eller ja… Jag hittar ingenting om det, och har ringt alla jag känner som har katt, men ingen vet. :'(
Tack för hjälpen i alla fall, det var en bra sida!
Det verkar som att katter som lider av glaukom blir av med smärtan om man opererar bort ögat.
Dvs om det inte går att jämna ut trycket på annat sätt.
Usch, usch, usch! :'(
Har svårt att se att katten skulle ha ont. Människor har inte ont av glaukom.
Låt dagen idag bli din bästa hittills!