finns det?
Finns det ingen sajt här inne för katter som man kan ha ute och dom ingen klankar ner på en bara för att man gör som man vill med sina katter? Känns som att man absolut ät på fel sida för att vara här inne nu, någon som vet eller kanske kan starta en ? :D

Tyvärr finns ingen sådan sajt, men det skulle vara kul om det startades en, tex "utekatter.ifokus:)
Där ingen behöver bli påhoppad för att man har sina katter utomhus. För att man älskar dem och låter dem vara ute i det fria och leka och jaga. Precis som katter vill göra, inte bara jaga leksaksmöss och lite fjädervippor inomhus som matte/husse ordnar.
Även om min familj bor vid vägen och därför blir inte katterna så gamla oftast så får dem iaf ett underbart kattliv!
Kramar//Carro
det finns olika åsikter om allt! Vissa katter passar jättebra som innekatter och vissa passar jättebra som utekatter. Mina katter är inne när jag är hemma i stan och ute när jag är på landet. När vi dom är ute släpar dom ut sina leksaker och leker med dom ute. Toker hittade en levande mus men den satte han sig bara på. Ville hellre leka med grässtråt som jag hade i handen :)
Man får helt enkelt leva med att alla har olika åsikter. Vissa har sina katter ute i stan vilket många protesterar mot och andra har sina katter endast ute som stallkatter vilka andra protesterar mot. Man kan aldrig vara alla till lags men man får använda sitt sunda förnuft och titta på vad som är bäst för vilken katt. Och sedan måste alla få säga sin åsikt. Detta är väll ändå ett forum där det förekommer diskusioner. Men så länge man har kattens bästa i fokus så ska man inte ta till sig allt man läser och hör även om man ibland får en riktig tankeställare och kanske ändrar sina vanor till det bättre!
Ni är varmt välkomna att starta en egen sajt - antingen här på iFokus, eller på något annat forum. Kontakta administratörerna, t.ex. staffan@ifokus.se och anmäl ert intresse.

jag tycker inte ni ska känna er påhoppade av att folk undrar varför ni har katterna ute.. Folk som bara har katterna inne blir oxå påhoppade av folk som har katterna ute.. så det e likadant.. jag har mina katter inne o jag vet inte hur ofta jag får försvara det…
jag anser att denna sidan e bra och alla har starka åsikter här precis som i verkliga livet.. det gäller ju vad man tar åt sig..
Jag tycker att man ska göra som man vill med sin katt..vill man ha den ute fine.. vill man ha den inne bra det oxå..
men ställer man frågr här så får man räkna med att alla har åsikter o det e ju så det ska vara här. detta e ju en kattsajt o den e till för att disskutera katter o då får man räkna med att folk har andra åsikter än en själv

Håller med #4. Får ofta förklara varför vi har innekatter, trots att vi bor i storstan på 6:e våningen… De borde förstå varför…
Var och en gör vad som passar katten bäst, och alla tänker olika, och det får man lov att göra!
Jag tror att debatten så lätt hettar till för att det generaliseras så mycket. Det är många som säger "det HÄR är bäst för katten, för alla katter" och det retar förstås de som inte håller med.

Hej Skrollan!
Jag är väl en av dem som är emot utekatter, men inte till en absolutitet. Det finns situationer då det faktiskt passar med utekatt (inte i stan, men kanske på landet). Men jag har sett för mycket skit, rent ut sagt, för att tycka om det.
Jag önskar att vi bodde i ett sånt samhälle att katter och andra djur kunde vistas ute fritt på ett tryggt sätt, men tyvärr är de flesta farorna skapade av oss människor.
Med det sagt menar jag inte att JAG har RÄTT. Men jag förstår om det kan låta så ibland…
Däremot kommer det nog att bli svårare att ha utekatt lös i stan i framtiden, då allt fler bostadsföretag i Sverige inför "utekattförbud" i sina fastigheter. Vilket inte känns helt fel, då andra inte ska "drabbas" av katter som förorenar och t o m går in hos grannar och liknande.
Jag ser det oxå som en fråga om ägaransvar… Vet ägaren var katten gör sina behov, vems utemöbler den ligger och sover på, vems bil den repar med sina klor och så vidare… Om svaret är JA hela tiden, då har ägaren förstått vad ägaransvar är, nämligen att ha uppsikt över sitt djur hela tiden.
Den här regeln tillämpas redan på hundar och andra husdjur, så jag som kattägare kan inte förstå varför vi ska vara undantagna från strikt ägaransvar.
Jag menar inte att hoppa på ER som vill ha utekatter, men JAG skulle ALDRIG släppa ut mina utan total tillsyn. Jag älskar dem för mycket för det… Då inte sagt att ni inte älskar era katter. Kärleken är säkert lika stor, men tar sig uttryck på olika sätt.
Jag tar gärna och disskuterar ämnet med alla som är intresserade och har många ruggiga exempel på varför jag ogillar idén med utekatter, så länge vi diskussionen hålls på saklig nivå och inte går till rena personangrepp…
Jag hoppas att du kommer att stanna kvar här hos katter iFokus, eller kanske skapa en egen sajt om utekatter. Hur som helst är väl en sak säker: alla vill vi det bästa för just våra katter!!
MiroSputnik tycker att du skriver och berättar om din åsikt väldigt bra! Vissa saker håller jag med dig fullt ut.
Dina sista ord är viktiga att komma ihåg här inne på katter.ifokus "alla vill vi det bästa för just våra katter!!"
Just den raden är viktig just därför att den stämmer så bra. Det finns så många människor där ute som vill våra kissar illa så vi måste hålla ihop vi kattälskare som finns. Inte börja tjafsa och bråka om småsaker. För en sak är säker; vi är alla kattälskare!
Jag tycker att som flesta skrev ett bra och vettigt svar till mig. Kände mig inte alls påhoppad nu. Det hade vart kul att skaffa en sajt om utakatter :)