Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1511 ggr
Toxics
0

skaffa kattkompis

Jo, jag har ju en ensam katt som, innan hon kom till mig, bodde med fyra andra katter. Varav en utav dom gick hon inte riktigt ihop med. Men det gjorde ingenting där då dom bodde i ett väldigt stor hus. Så de var inte på samma ställe. Men hon går och ropar ibland efter sina andra kompisar. Inte ofta, men ibland. Och vi har funderat på att försöka hitta en kompis åt henne. Men jag har ingen aning hur det går till eller vad som händer om det inte fungerar? Den katten hon inte gick ihop med i sitt förra hem var en jämn gammal kastrerad hane. Och om vi skaffar en kompis till henne blir det en till vuxen katt. Hur gör man då? När man ska presentera dom alltså. Vad gör man om det inte fungerar? Tacksam för svar :-)

~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~

MSH
2

Var det inte så att dessa fyra katter bara blev lämnade på gården? Varför i så fall inte ta hand om någon av dem, som kompis till din?!

Toxics
0

Jo, en utav dom har dom avlivat och två utav dom har deras grannar börjat mata, så att katterna ska förstå att det är deras hem istället. Och de är inte innekatter. De är utekatter. Och jag vill skaffa en till innekatt. Och de katterna som var kvar på gården är inte rumsrena och kommer inte bli det heller. För om de inte får gå ut så protesterar de och kissar överallt. Men tillbaka till frågan, har du något bra svar?

~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~

[sakring]
0

Skaffa en kattunge så blir det förmodligen inga problem.

Toxics
0

Okej, så andra lösningar fungerar inte?

IceJossan
3

När du söker kattkompis till din katt bör du fundera på detta:

Vilken aktivitetsnivå har min katt?

På vilket sätt vill hon busa - med andra individer eller bara med mig eller med sina leksaker?

Vill hon mysa och/eller gosa med andra katter?

Är hon dominant, "neutral" eller feg i andra katters sällskap? Hurdan blir hon när hon umgås med en feg respektive dominant katt? (Vissa katter är underlägska emot dominanta katter men rent av elaka om en feg katt kommer in i hemmet)

Ta sen reda på samma sak för de katter du intresserad dig för! I den mån det går naturligtvis. Välj inte katt med hjärtat - välj med hjärnan så att förutsättningarna talar för ett lyckat val. Ålder och kön spelar ingen roll, bara matchningen blir rätt. Finns det flera kandidater som verkar passa väldigt bra så kan du förstås välja den som hjärtat ömmar mest för, men om du väljer en olämplig katt bara för att hjälpa den/den är sötast så kan det bli fruktansvärt fel och du sitter där sen med två katter som vantrivs i sitt hem, pinkar överallt och slåss så fort de ser varandra. Så välj kisse med hjärnan ;)

Välj en katt - unge, ungkatt eller vuxen - som har samma aktivitetsnivå, sätt att leka och samma behov av närhet med artfränder som din katt. Vill hon ha en lugn goskompis så skaffa en sådan, inte en fartfylld och jobbig katt som kommer ställa hennes lugna trivsamma tillvaro helt på ända och enbart skapa missnöje i hemmet. Välj nooooga :) Kontakta gärna ett katthem, där har man ofta bra koll på katterna utan att dra till med "vita lögner" och falska påståenden bara för att få dig att ta katten så de slipper den, för så kan privatpersoner göra för att bli av med sin katt.

Toxics
0

5# tack så himla mycket!! Men jag vet inte riktigt om hon är ranghög eller inte , hur tar jag reda på det? Ja jag kommer välja med hjärnan, det är för Bellas skull vi isf skaffar en till katt! :-) Men tack så väldigt mycket för svar :-)

[sakring]
0

Ja just det välj gärna ett seriöst katthem där de tar ansvar för katten ifall den inte trivs ihop med din katt. Aktivtetsnivåerna behöver inte nödvndighets vara lika. Jag hade en huskatt med hög aktivitetsnivå och skaffade en britt med låg aktivitetsnivå.

Toxics
0

Så på katthem får man testa så att det fungerar först? :-)

[sakring]
0

Ja är det ett seriöst katthem så tar de tillbkaka katten om det inte fungerar. De tar tillbaka katten om du inte  kan ha den kvar av annan anledning också.

Toxics
0

Okej, då ska jag kolla upp det. För det vore ju den bästa lösningen :-)