Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 6321 ggr
Toxics
0

avföring

Ja,! Alltså, min katt kissar en gång om dagen. Oftast, idag har hon inte kissat alls. Men jag har sett henne dricka vatten. Men hon bajsar bara varannan dag. Är det normalt? Och det luktar jätteilla! Det finns ju Kattsand som ska hjälpa mot lukten. Men hon gräver inte ner sin bajs. Inte ens lite . Finns det något annat man kan göra då? Eller är det bara att ta upp de så fort som möjligt? Tack för svar :-D

~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~

UlrikaD
0

Om bajset luktar illa så brukar det i första hand bero på fodret. Att man ger någonting som inte är bra. Eller om man har ett bra foder kan det ju vara så att katten helt enkelt inte tål just det fodret.

Sen finns det ju annat, som sjukdomar som gör att bajset luktar illa också. Men man brukar börja i foderändan.

[Devya]
0

Hmm, jag har åtminstone alltid haft katter som pissar ett par gånger om dagen samt bajsar varje dag. Jag har för mig att det är liksom bra att det är på det viset. Men kanske någon annan kan komma med bättre synpunkter.

Toxics
0

Ja, hon håller på och byter foder nu, Får se om det blir bättre. Men det ska alltså inte lukta? Men är det normalt att hon gör ifrån sig så sällan?

~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~

UlrikaD
0

Hur ofta en katt bajsar har jag nog faktiskt ingen koll på. Skäms i ett hörn.

Bajs luktar ju alltid, men det ska ju inte kännas när katten har varit på lådan. Det är ju det sanden är till för.

Toxics
0

Verkar inte vara många här inne som faktiskt har svaret på hur mycket de egentligen ska Bajsa, haha :-) Men tack för alla svar ändå! :-)

jollycox
0

När mina katter åt blötmat bajsade dom en gång per dag och kissade en-två gånger per dag. Den yngsta kattens bajs stank! Nu äter dom barf och då kissar dom en-två gånger per dag och bajsar varannan dag. Den yngsta kattens bajs doftar nu bara lite om man är en decimeter ifrån. :)

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

[klisterbomb]
2

Vill inte låta bitter nu, men hade det inte varit smart att kolla upp lite om katter innan du bestämde dig för att köpa en?

Magic Nicki
3

#7 man lär sig ändå inte förrens man skaffat katt. Det är som att vara expert på barn när man har inga barn. Sedan när man skaffat barn omkulltastas allt;)) Det dära med hur ofta en katt bajsar, tror ni inte att det är lite individuellt också? Dem borde göra det varje dag, men vissa gör det kanske varannan dag? Sedan så, menar ni att det är normalt att katter kissar 1-2 ggr per dag? Då behöver jag inte oroa mig över att kisset kissat 2 ggr bara.

MonicaLagerquist
2

Om mina katter skulle börja kissa bara en eller två gånger per dag så skulle jag börja oroa mig.Mina katter bajsar nästan varje dag.

#8 Självklart bör man läsa på innan man skaffar ett djur.

Stolt ägare till tre La permer

[MonEnil]
0

Mina vuxna bajsar varje dag. Det mesta av lukten kommer under tiden avföringen är på väg ut ur katten och ner i lådan. Det hjälper ingen sand emot. Oavsett om katten gräver ner det eller inte plockar jag bort det omgående när jag är hemma, för det är inte trevligt att låta det ligga kvar.

ElmerKrudd
0

Du kan ju alltid ringa och rådfråga en veterinär :)

Mina katter går på lådan ofta, vet ju inte riktigt hur många ggr de kissar / bajsar per katt men det blir ju minst en gång om dagen(som de bajsar) om inte fler.

Kan ju vara det att hon inte gillar att gå på lådan heller. Vi hade en öppen låda förut och märkte att det aldrig var nåt bajs i den men det luktade ändå.. Då hade de bajsat under badkaret -.-

Nu har de en låda med tak och den är helt underbar, katterna älskar den och vi med. Använder också EverClean sand som är klumpbildande och luktar t.o.m. gott!

¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤

Toxics
4

7! Hej du! Jo lite bitter låter du. Och jag köpte inte katt. Jag planerade inte att skaffa katt alls. Utan katten skulle bli lämnad på en gård då ägarna flyttade eller avlivad. Så det var mer en impulssak. Och nu försöker jag lära mig så mycket jag kan om katter. Tur att det iaf finns några vanlig själar som faktiskt vill hjälpa :-)

[sakring]
0

En av mina huskatter kissar en gång per dag och bajsar en gång per dag. Hon är specielaist på att koncentera urinen. De andra 4 går  och kissar åtminstone 2 gånger per dygn.

Toxics
0

Ja, jag ska nog köpa en med tak, så får vi se om det blir bättre. :-) tack för hjälpen! :-)

AgnetaB
0

Fast de med tak gör det inte bara så att folk är ännu sämre att göra rent i sin låda.Tycker bara den verkar krånglig. Jag gör rent flera gånger /dag så vill det ska vara så enkelt som möjligt. Mina kissar iaf flera gånger/dag o vem som bajsar är ju inte alltid lätt att veta men finns en hel del i lådorna iaf.

Toxics
0

15 , jo men jag rensar direkt efter hon har Gjort ifrån sig! Men ändå gör hon ifrån sig väldigt sällan. Jag ska nog prova med tak. :-)

ElmerKrudd
1

#15 De med tak är inte krångliga, bara lyfta upp taket och tömma ;)

Vi tömmer våran en gång om dagen.

¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤

AgnetaB
0

#17 Precis vad jag menar med krångligt då man har flera lådor o gör rent flera gånger per dag o sopar runt fler gånger dag också.

ElmerKrudd
1

Vi har som en "dörrmatta " som vi köpte på en djuraffär som sanden mellan tårna fastnar i så det inte sprider sig i resten av hemmet :)

[klisterbomb]
0

#12: jaha ursäkta, jag uppfattade det som att du hade skaffat katt och satt och frågade allt detta nu.. Sorry.

Toxics
1

20# det är ingen fara alls :-) men fråga gärna först nästa gång :-)