Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2854 ggr
lkmf
0

Iams eller royal canin?

Ska få ta över eln lite kattflicka som är 9 år. Hon har tidigar levt på Frskis men vill byta till ett bättre foder till henn och undra om jag ska välja Iams eller Royal Canin. Vet inte vilkan av dom som är bäst.

Livet är som en chockladask men vet aldrig vad man får/ Forest Gump

Fridaaaa
0

Iams i så fall. RC är inget vidare foder.

Bäst är igentligen Mjaus mjukmat eller annat torrfoder :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

polgara
0

Hade den diskussionen i min djurbutik igår, o hon som jobbar där sa att RC var snäppet bättre äm Iams, man får lika många olika svar som antalet personer man frågar. Jag ger snart upp i denna foderjungeln o gör mig av med katterna, vad man än ger (förutom mjau, bozita eller BARF) så är det fel foder o bara skit. Man är dålig kattägare om man inte ger det som nämns ovan.

Toxics
0

2# äsch! Du är ingen dålig djurägare för att du är trött på foderdjungeln! Och inte heller för att du faktiskt har rätt att göra hur du vill med din katt. Och du har rätt att ge den vad för foder du vill. För det är DIN katt :-)

~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~

Toxics
0

Jag vill ts, jag tror att iams är bättre av de två! :-)

~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~

Fridaaaa
0

#2 Nej man är inte dålig djurägare bara för att är trött på foderdjungeln och man är inte dålig djurägare om man ger Iams eller RC :) man är bra djurägare om man försöker ge sina katter det bästa man kan :)

lkmf
0

Tänkte att hon ska få mjau mjukmat också :) Men tänkte hon ska få både mjukt och hårt foder:)

Toxics
1

Ja ! Som jag då :-) hon får bådeoch :-) och det fungerar jättebra :-)

Gia91an
1

Mina tre katter älskar Iams! Har bara bra saker att säga om det!

Sen får mina Bozita som godis några gånger i veckan. :)

[sakring]
0

Själv ger jag RC torrfoder av olika sorter här hemma. Har kommit underfund med att det är vad katterna vill ha. Men jag ger dagligen ett par mål med blötmat också samt kött ibland.

IceJossan
2

Varför bara välja mellan Iams och Royal? Eukanuba, Porta 21 Sensible, Orijen, Arion, Acana till exempel är bättre än båda dem.

lkmf
0

#10 vilken av dom skulle du hällst rekomendera då?

mylicharlie
2

Jag rekommenderar Carnia Lynx, fritt från spannmål och hög kötthalt. Det i kombination med Mjau mjukmat som jag häller på lite extra vatten på. Som godis är torkade kycklingfileer superbra för tänderna.

IceJossan
0

#11 Jag själv serverar Carnia Lynx (enbart i aktiveringsgrejer jag gjort själv av PET-flaskor, minikrukor/ljuslyktor på bricka, platta kartonger, etc) och så får de Mjau blötmat morgon och kväll.

[WickedAlly]
0

Felpost

Fridaaaa
0

#12 Vart köper man det fodret? 
Såg att foderbilen inte hade det :(

IceJossan
0
Fridaaaa
0

#16 När jag kollade där, så hittade inte jag den :S konstigt, för sökte på den hmm.. Får kolla in länken då :)

fvanilla
0

Carnia Lynx skulle jag vara försiktig med, har hört att magnesium-halten är alldeles för hög!

Själv kör jag med Applaws, då torrfoder är godis här.

IceJossan
0

#18 Den är lika hög som i flera av katters naturliga bytesdjur. Men jag skulle nog inte ge det till hankatter som löper större risk att drabbas av urinvägsproblem, och absolut inte BARA det, jag ger alltid blötmat också.

[sakring]
0

Allt torrfoder är onormalt för katter. De skulle må bäst av att få råa möss och fåglar.

Fridaaaa
0

#20 Säg det till våran madame här hemma haha :P Hon jagar inte ens :P Däremot är min hankatt duktig på att jaga det mesta :) Så han äter mest mjukmat :P

[sakring]
0

Mina äter torrfoder och blötmat samt jagarFlört