blötmat
Jo, min katt äter iams torrfoder. För tillfället. Eller ja, det är blandat med friskies. För jag håller på att byta foder till henne. Men det ska bli bara iams sen. Och jag lyckades efter många om och men övertala min sambo, så att hon ska få blötmat. Och vi har prova både mjau och whiskas och pussi, och det ända hon äter av dem är Pussi. De andra luktar hon bara på och sen går därifrån. Men är det bättre än ingen blötmat? Eller ska jag ta bort det helt? Ge gärna förslag på annan blöt mat annars så jag kan prova dom :-) Tacksam för svar!
~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~

Pussi är helt okej blötmat, och betydligt bättre mat över lag än vad IAMS och de andra torrfodrena är.

Läs innehållsförteckningen på förpackningen, vad står det?
På blötmaten eller torrfodret? :-)
~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~

Tja, båda.
Iams är inget foder jag skulle ge till mina kissar. Jag ger Carnia Lynx. Tidigare fick de Porta 21 Sensible. Och så får de Mjau blötmat morgon och kväll.
Okej, jo jag förlitar mig på veterinären vi har pratat med och hon sa att iams var helt okej . Men att vi ska komplettera det med blötmat.

#5 Tyvärr har många veterinärer dålig koll på vad för mat en katt behöver.De får sin utbildning till största del av foderbolagen.
Stolt ägare till tre La permer
#5 Tyvärr kan man inte lita på veterinärer ang foder, då dem t.ex många veterinärer säljer RC vilket inte är så bra foder, så jag litar inte på dem ang foder.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Har du provat Bozitas blötfoder? Det är i samma klass som mjau, både vad gäller kvalitet och pris, fast med vissa mer udda smaker, som älg, ren och kanin.
6&7# JO , så kanske ni göra. Men jag väljer att lita på den som har utbildning . Än det som inte har det! Menar inte att låta elak, men jag tror att hon får blötmat två gånger om dagen så duger iams torrfoder helt okej, Eller? Även om ni någon gång övertalar mig att byta foder, så är det en stund kvar innan jag gör det. Då jag har ca sju kilo blandat iams och friskies. :-)
#9 Dem är utbildade på djurens sjukdomar, inte foder :)
Så dem som kan något om foder, har inte lärt sig via sin utbildning i regel :)
Det är samma sak med folk i djuraffärer. Dem är utbildade (ialla fall dem som äger det) men ändå ges det ut fel info osv.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
10# jo dom i djuraffären tyckte att jag skulle köpa rc, och det hade jag ingen lust med.
Men den där hemsidan kan vem som helst ha skapat ju.jag skulle kunna göra en exakt likadan och skriva att friskies är hur bra som helst. Skulle du tro på det då? Och förresten, så har jag köpt mjau blötmat nu. Då jag hittade en med mer än 50 % kött! Hur bra som helst. Dock så var det bara en av de olika smakerna som hade så pass mycket kött. De andra sorterna hade lika mycket kött som pussis blötmat har. Men nu till frågan. Jag köpte burkar som väger 635 gram eller något liknande. Hur mycket ska jag ge henne per dag? Hon kommer få iams också, men tror nog att hon kommer rata den. Eftersom nu när jag gav henne mjau med massa kött i så tryckte hon i sig allt på en gång och då hade jag hävt upp kanske en fjärdedel av burken. Så hon kanske ska ha en halv burk om dagen? Eller? Hjälp mig ni som kan :-)
Ska säga som det är att jag inte litar på vettarna när det gäller foder. Däremot så ger jag RC torrfoder för att katterna tycker om det kompletterat med blötmat ett par gånger per dag och lite kött ibland.

#13, den sidan säger samma sak som zoologer med inriktning på näringslära, så jag litar lite mer på den än fodertillverkare eller folk som fått sin kunskap från fodertillverkarna 
Mjau inneåller enbart kött, köttbiprodukter och mineraler för övrigt, varenda en av sorterna. Och dels ska innehållsföreckningar stå i storleksordning, och dels är det färs i burkarna, inte grus, så en rätt säker slutsats är att långt över hälften av innehållet är just kött och köttbiprodukter 
Det som är är att de har ett grundrecept för köttsorterna och ett för fisksorterna, och det innehåller en blandning av kött och köttbiprodukter från flera olika sorters djur. Men sen har de ju flera olika smaker, och det där "minst 4 %" handlar bara om just den sortens kött som ger smaken.
15# väldigt lärorikt inlägg! Tack så mycket :-) Hon verkar tycka om det så det är bra :-) Men hur mycket ska jag ge henne? Hon är mellan 7 och 9 år. Och kastrerad :-)

#16, vad väger hon? Och är hon normal-, under- eller överviktig? Är hon inte normalviktig, vad är hennes idealvikt?
Oftast kan man ge katter fri tillgång på bltömat om de bara äter det, men det finns formler att räkna på om det skulle vara så att det av någon anledning inte funkar. Dessutom så ger de en något att utgå från även om man ger fri tillgång så man har lite koll på ungefär vad som kan vara lagom att lägga upp åt gången.

Det står på förpackningen ungefär hur mycket som är lagom att ge :)

#18, med tanke på att Mjaus rekommendationer ligger en sisådär 65 % över vad mina katters faktiska behov var så… nä inte lagom alls