whiskas
Hur ser ni på det fodret?
~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~
Det är ett skitfoder :) mest spannmål osv. Inget kattfoder mer än mjau är bra i matbutikerna :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Okej, äsch! Jag är så trött på allt tjat om mjau :-) Jag håller på och provar mig fram . :-) Tack för svar :-)
~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~
#2 Dock kanske katten verkar må bra på t.ex whiskas men gör förmodligen inte det på insidan :)
Vi fick in en honkatt på veterinärstationen som jag praktiserade på. Hon såg helfin ut på utsidan men insidan var massor av fett :S
Och den levde på sånt :)
3# okej! Ja, jag tror på att det inte är någon bra mat. Men jag ska kika iaf, skadar inte att läsa på innehållet :-)
#4 Nej det skadar inte :P Dock är det nästan bara spannmål i det ;)
Men om det är jättedåligt. Hur kommer de sig att de får göra reklam för de på tv? :-)
#6 Som med mycket annat. Dem gör reklam för mcdonalds för oss människor = inte bra mat för oss :)
#6 För att företaget betalar för reklamen
Tv-stationerna skiter fullständigt i om det är bra mat eller ej så länge de får betalt.
Jaha, men alltså är maten i sig inte farlig om man spär ut den med bra mat?
Du borde ta friskas, tack vare det är min katt Gustaf frisk och glad!
:-)

#10 Är du serios?Hoppas att det är blötmaten du menar för deras torrfoder skulle jag knappt ge till en gris.
Stolt ägare till tre La permer
10 # du har all rätt att ge din katt friskies om du vill! :-) Men varför just det fodret?bara nyfiken :-)
#10 Friskies är lika dåligt som whiskas med tanke på innehållet. Skulle aldrig ge det till katten.
Varför det är sådant "tjat" om Mjau har ju en orsak. ;)
Tänk att det finns ett så otroligt bra blötfoder mitt framför näsorna på alla i kattmatshyllorna, utan att de vet om att det är det enda bra nog för våra älsklingar där hemma.
I stället står de och tittar på priset, tänker att blötmat är så äckligt så de vill ha torrfoder. "Vilket kan vara bra av dessa då? Nej men herre gud vad är det för dyra märken med 60 kr för ett kilo? Nej bort från den hyllan. Se häääär, titta det är ju den jag sett på tv'n, om katten själv får välja. Klart min katt får välja." Och ännu bättre, den finns för kastrerade katter/gamla katter/inomhuskatter/vadsjuttonsomhelst för att sälja katter så DEN tar dom!
Fullkomligt ovetandes om att man passerar den enda vettiga maten går man nöjt till kassan med sin påse blivande urinstenar fylld med blivande dyra veterinärsräkningar, nöjd över att man hittade ett sådant toppenfoder till ett sådan kanonpris.
Nej, vi behöver MER tjat om Mjau, för alla underbara små pälsbollar i alla hem med mattar och hussar som älskar dom så mycket, men vet så lite när det kommer till mat.
Tjata tjata tjata! 
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
14# hej du Charlie! :-D jag kommer ihåg dig från när jag var med inne på marsvin i fokus. Alltid roliga inlägg som alla förstår. Och när du skriver så låter det inte som att du står med pekpinnen! Utan det låter verkligen som att du bryr dig och vill allas bästa. Och för det tackar jag dig! När du skriver blir det inte tjat :-D
Min lilla katt vägrar fn att äta någonting annat än Whiskas blötmat (trots 17 sorters olika kvalitetsblötmat jag har hemma för att försöka få i henne någonting annat). Jag pratade med uppfödare när jag var på kattutställning härom veckan eftersom jag var orolig och hon bekräftade att även Whiskas blötmat är bättre än i princip alla torrfoder. Jag försöker att uppmuntra Nikita att äta annat genom att blanda Whiskas med Iams eller annan blötmat - hon stenvägrar tyvärr både Bozita och Mjau - och det fungerar än så länge. Whiskas har också nya sorter som heter Whiskas Mmmm som jag tipsades om på en annan sida och som har en större procent kött. Kan inhandlas i vissa affärer i Sverige och från zooplus där jag köpt dem från. Föhoppningsvis tröttnar hon till slut på Whiskas och går med på att äta andra (bättre) blötmatssorter. Min skräck är att hon till slut vägrar att annat än Gourmet som är det enda andra blötmaten hon alltid äter!

#16 Whiskas blötmat är inte alls särskilt dåligt. Det är om mineralerna (salter och sånt) är lite felaktiga, men över lag är det bra innehåll i det. Och inte alls en massa skräp, bara spannmål och socker i vissa, men i burkarna har de tatt bort det (på alla eller de flesta sorter?).
Så kallad kvalitétsblötmat brukar innebära från de stora märkena i djuraffärer: IAMS, Eukanuba, Royal Canin osv, och oftast är de riktigt dyra. Kolla t.ex. Royal Canins blötmat som är dyr och innehåller animaliska biprodukter (typ malda klövar, svansar och annat skit, istället för köttbiprodukter, alltså köttspill, senor, inälvor osv.), spannmål och socker. Inte alls särskilt bra alltså. Medans man kan köpa den där klockrent braiga maten direkt i mataffären!
Mjau, många Shebasorter (fullfodersorterna, inte de i serveringskupor), en del Pussisorter och en del Whiskassorter. Säkert fler.
#17, som sagt, jag har 17 olika sorters blötmat hemma, bla Iams, Hills (sabbade hennes mage), RC, Catessy, Applaws, Porta 21 etc, etc. Tror inte det finns en blötmat jag inte prövat
men hon envisas med Whiskas, så tja, jag har gett upp och blandar det med tex Iams vilket fungerar än så länge
och ja, den 'nya' Whiskas i påse ska vara den bästa (och dyraste, suck) och som innehåller mest rent köttprotein, så det är den hon får. Hon får också råa kycklingvingar en eller två gånger i veckan. Än så länge så mår hon prima och verkar inte lida av sin diet så jag har bestämt mig för att sluta oroa mig! Hah! 
Vi ger våra katter Mjau! Det är billigast i affären (förutom ICA:s märke) och dessutom nyttigast!
Det här med foder tycker jag är så jobbigt. Men jag vet iallafll att Mjau är bra så vi håller os till det. Vi har även Mjau torrfoder, om det är lika bra som färskfodret vet jag inte.. Det står iallafall på baksidan att det innehåller spannmål.. Men det gör väl all djurmat mer eller mindre?
#19 Nej det är inte lika bra som mjukmaten, tvärtom :)
Finns torrfoder utan spannmål och t.ex mjaus mjukmat har inget spannmål :)
20, men hon hon ger ju sina katter mjau blötmat :-)
#21 Ja det vet jag, men hon skrev "Vi har även Mjau torrfoder, om det är lika bra som färskfodret vet jag inte.. Det står iallafall på baksidan att det innehåller spannmål.. Men det gör väl all djurmat mer eller mindre?
Var det jag svarade på :)

Sen även om alla torrfoder – med ett undantag – på den svenska marknaden innehåller spannmål, potatis eller sötpotatis så är det stor skillnad på mängden, och även ifall man använder det mest för stärkelsen så foderkulorna ska hålla ihop, eller om man använder det som proteinkälla också.
Ett torrfoder har kanske en halt smältbara kolhydrater på 20 % och över 90 % av proteinet är animaliskt, medan för ett annat är dessa siffror 40 % för båda… Det säger ju sig självt att det första är helt OK för att vara torrfoder medan det andra är grismat snarare än kattmat.
Finns ju Whiskas blötmat som är helt ok, och en riktigt bra - Whiskas Mmmm…/Oh So… (kan hittas på Zooplus!)