MEN VAD I...
E det okej om jag får gnälla litet? 

Min katt Gustaf, som är väärldens snälladte kissemissekisse har gjort ett brott mot lagen. En sak jag ALDRIG glömmer. Han bajsade i mitt rum. Ja, ni läste rätt. Av alla ställen i hela huset sket han just i mitt rumm och den fulingen är dödsdömd! (Såklart inte, skulle ALDRIG döda den lille… nawww) det började med att jag märkte att rummet luktade spya och gammal ost och jag undrade om det var mina blommor, eller min nya jättehund. Det stank i 2 dagar och eftersom jag också var "trög" i örat av vax så trodde jag att det var det som stank. Men nej. Det var en kattskit. Adminsarna, ändra om ni vill mina svordomar, men blir så j***a förbannad på kattskrället att han, i ett 2-våningshus med 12 rum (räknat toan och köket) valde just --->MITT<--- rum som sin personliga toalett. Varför, Gustaf???VARFÖR??!!
Nu har jag gnällt färdigt. 
Du kommer att få mardrömmar, katt!
Katten protesterar, antagligen pga den nya jättehunden. Och vilken plats är bättre att visa sitt missnöje på, än i mattes/husses privata sfär?
Hahaha:))) Han bara: där får du för hunden!!!
Katter har visst humor:)))
Jaa men det är inte hans hund… ursäkta om jag låter sur.
:-) Okej, nu kanske jag låter ännu surare, men det som kommer nedan är neutralt.
Hunden är en present från min mamma, hon bor i Ryssland nu men kommer tillbaka om ett par veckor. Hunden var till MIG, inte till GUSTAF. Förresten, han tycker ju inte ens om att vara i mitt rum. Han protesterar alltid jättemycket när jag bär in honom där, även om gossehunden inte är där. Han brukar alldrig själv vilja gå in i mitt rum, så varför gör han det nu? Jag såg jättehunden i soffan och tog med mig den i mitt rum och så vitt jag kan se så har Gustaf inte kommit i kontakt med gossedjuret. Tur att han i alla fall inte hade bajsat på den… men varför protestera omrummet är mitt och han inte ens vill vara där?!
#3 nja blev ganska förolämpad och sur där… alltså av Gustafs lilla "present". :-/
Jaså, är det gosedjur? Trodde det var riktig hund…
Haha, jag trodde också att det var en riktig hund. Problemet är kanske just att hunden var till dig och inte till Gustaf. Han kan vara lite sotis.
#7 varför skulle han vilja ha en gossehund som han ändå e rädd för…?

Olyckor händer också.
Kan bero på sjukdom, eller att katten på något sätt inte velat gå på lådorna. (t.ex att det inte varit rent nog) Revirmarkering om katten inte är kastrerad.
Katter gör inte saker för att vara elaka, utan det är alltid ett tecken på något.
Eller som med mina katter. Ibland händer det att dom fått i sig något hårstrå som gjort att dom fått bråttom ut ur lådan och då fått med sig bajset som då kanske sitter fast i ett hårstrå.
Det kan ju vara bra att fundera på om det skulle hända fler gånger.
#9 han e utekatt. Men kanske så glömde någon att släppa ut honom under natten och då sprang han in i första bästa rum…
#10 Uppfattar jag då rätt att han ingen låda har inne?
Om inte, så fixa en :)
För självklart ska väl katten kunna gå på toa även inne :)
#11 undrar bara om morsan går med på det…
Behövs ju bara en låda :)
Måste väl vara svårt att se till att katten annars alltid har möjlighet att gå på toa? Vilket visade sig genom att du fick skit i ditt rum :P
Så det är i alla fall inte katten du ska vara arg på ;)
#12 din mamma är ju inte hemma på flera veckor så hon kan ju inte protestera att du köper en kattlåda för att undvika skit i sängen ;)
#14 även om hon e långt borta styr hon i alla fall huset till viss grad…
:-/ Å så tror jag inte pappa heller vill det. Det räcker med att Sacha släpper en bajskorv varje 3 minuter.. :-p
Jag undrar direkt - var det inte en spya då? Har nog aldrig varit med om att kattbajs skulle lukta spya och ost, men det passar väldigt bra in på kattkräks. Och speciellt eftersom det inte är vanligt att han skulle bajsa på ett sånt ställe, men när de spyr så kommer det där det kommer :) Det kan ju likna bajs men lukten verkar mysko. Min sambo tog samma fel en gång och när jag gick till olyckan så var det tydligt FÖR MIG att det inte handlade om bajs alls. Väldigt många fula ord, jag ber om ursäkt :)
Vi har ragdoll kattungar!
www.fjarilflickans.se
SE*Fjärilflickans uppfödning av Ragdoll och Norsk Skogkatt
Professionell kattfotograf - www.kattfotograf.se
#16 kräk? Ok… Jo, förlåt om svordomsrikedomen…
var ganska upprörd då.. Men tack för infon! varför kräktes han i mitt rum…? Jag visste inte att kattkräk kunde se ut som kattbajs.. Jehu, nu vet jag det… :-/
Om katten lassar upp "hårbollar" kan det se ut som gråbruna korvar, inte så olikt det som kommer ut i andra änden. En utekatt kan ju mycket väl ha en del ben och päls att göra sig av med. Och en katt kräks där den sitter när den kommer på att den mår illa
.
#18 såg exakt ut som en kläggig klick bajs med vita, hårda saker i. han aldrig titta närmre på det :-)
#19 vita hårda saker i spya eller bajs låter inte normalt, kontakta en veterinär imorgon?
#20 ok, fast som jag sa vet jag egentligen ingte. Jag tittade aldrig närmre på saken.
Jag skulle aldrig kunna bli arg på min katt om han bajsade utanför lådan eller om han spydde. Jag skulle bli orolig och fundera på vad som egentligen är fel. Det är ju inte precis som katten kan berätta för oss rakt ut vad de har problem med och därför tycker jag att man ska vara extra uppmärksam och förstående.
#22 vi (Jag och pappa) Ska till vetten med honom på lördag, alltså imorgon :-)
#23 har veterinären öppet för undersökningar på helger?
jag kan bli arg på mina katter men det går snabbt över för mig, vet inte hur många gnagarburar som de lyckats bryta upp och bitit ihjäl mina favoritmöss eller dvärghamster som jag har haft i den buren
jag blir förbannad för stunden men på mindre än 5 minuter så har jag kommit till rätta och tänker att det är ju instinkter som gör det
men hoppas att du hittar något på kissen med det att den gör ifrån sig inne
fick visserligen en spya med hårbollar på mig när jag låg och sov men det var bara att tvätta av sig och byta sängkläder så kunde man gå och lägga sig igen med katterna
Jag kan inte låta bli att bli förvånad över vilket utbrott du fick för en felbajsning? För det verkar som att det är första och enda gången katten bajsat fel?
Sedan kommer det fram att han är utekatt, men är inne också, och inte har någon möjlighet alls att göra sina behov inomhus om han behöver det. Och du undrar varför han bajsat inne? Ja, han behövde bajsa helt enkelt?
Om dina föräldrar är så bestämda att de inte kan tillåta en liten kattlåda som erbjuder katten något så självklart som en möjlighet att göra sina behov även när han är inne bör ni nog inte släppa in katten över huvud taget. Och släpper ni inte in katten över huvud taget bör ni nog inte ha katt över huvud taget.
Jag vill inte låta taskig, men för mig är det helt obegripligt att man förvägrar katten att gå på toa inne.
Katter har kort tarm runt 1,5-2 meter lång, gjord för att smälta maten snabbt, och de behöver gå på toa ofta.
Jämför med hundens tarm, som är upp till 6 meter lång.
Våra tarmar är 6-6,5 meter lång, och hur känner vi oss när vi blir akut bajsnödiga utan en toalett inom rimligt avstånd? Ganska hjälplösa va. ;)
Jag har 2 katter som jag har haft stora problem med när det kommer till felbajsande/kissande och kräk. Väldigt stora problem. Vi har varit hos veterinären, vi har bytt Kattsand, vi har bytt mat, vi har provat det mesta man kan prova. Men det var inget fel på varken katterna, sanden eller maten.
Men visst är något fel när de gör så, och det har tagit mig flera år att förstå vad mina katter berättat för mig under hela den tiden.
- Bajs utanför lådan = Det är för smutsigt i lådan.
- Kiss utanför lådan = Det ser rent ut i lådan, men sanden luktar kiss.
- Kräk = Kan vara en hårboll men allra oftast har de ätit hö då maten i skålarna varit slut.
- Hoppar upp på förbjudna diskbänken och river ner saker = Vattnet i skålen är slut och de är väldigt törstiga.
Jag hoppas ni köper katten en låda så han kan göra de behoven han faktiskt har all rätten att få göra när han behöver göra det. Annars kommer han högst troligen fortsätta göra sina behov ändå, var han vill, oavsett vad ni vill. ;)
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
Vill bara säga att TS e 13år.. När ja va 13 blev jag oxå ganska arg på min katt om han spydde/bajsade typ i mitt rum lr så.. och man får klaga av sig lite oxå, ibland e de allt som behövs :)
#24 heheh ursäkta… jag menar på Måndag då lördag/söndag inte gick. På Måndag ska vi med Gurra till vetten omkring 3-tiden. Inga mer skjuta-upp grejer, I promiss. :-)
#26 Eftersom papegojan släpper småbomber överallt är en kattspya ibland liiite förmycket med tanke på hur mycket som kommer ut ur papegojans rumpa anyways… och vi brukar alltid släppa ut- och in honom 10-20 ggr dagligen. :-/
#27 det har du rätt i :-)
#27 Jag har aldrig kunnat bli arg på mina katter, inte ens då jag var barn eller tonåring. Då har ändå mina katter haft nera mina gardiner tuggat på mina glasögon, kissat i sänget etc.
#28 man kan toalettträna papegojor då slipper ni hans "bomber" sen förstår jag inte varför den flyger lös om den ej är rumsren
Vill föräldrarna ej skaffa låda till katten får ni räkna med olyckor inomhus, de finns väder ingen katt vill vara ute i och då är en varm, mjuk säng den bästa platsen att göra behoven i. Skaffa toa eller kattlucka på ytterdörren.
#30 Sacha e en hon. Och så är Sacha en liten bebis. jag tvivlar på att det går särskilt bra, så dum som hon är. Och så får hon vara ute för att hon tycker om det och hon skriker annars. :-/
#30 papejoror är smarta!
Här finns tips hur du gör den rumsren: http://www.gojskoj.se/index.php?controller=page&action=view&tag=rumsren
"en hona som inte börjar lägga ägg kan på alla andra sätt uppvisa överdrivet häckningsbeteende. Hon ”boar” på alla möjliga ställen, tigger mat, kräver ständigt ägarens uppmärksamhet, vill bli kliad på ryggen och över hela kroppen samt vill bara umgås med den person hon valt ut som sin partner." kanske det är detta er hona gör--hur gamal är gojan?
#32 hon är 3 år. Och hon är deffenetivt inte smart. Och hon har inte valt ut bara en person som partner. Hon vill vara med pappa, mig och mina kompisar. Är gulhuvade amazoner smarta? :-/ För jag vet en sak: hon är deffenetivt inte einstein. 
#33 På vilket vis har hon "bevisat" att hon är korkad, eller vad du nu vill kalla det?
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus
#33 kanske beror på hur man uppfostrat gojan? Man behöver ej vara einstern för att vara smarta… om parallellen dras så är inte heller du einstein :P …?
#34 hon är trög när pappa lär henne nya saker, och blir de för komplicerade så går det helt enkelt inte, hur man än försöker.
#35 jag menade att hon är inte direkt så smart :-)
#36 har ni testat klickerträning