Tips på leksaker till en höjdrädd kisse..
Min katt är lite dålig på att aktivera sig han vill inte leka med bollar, möss , tunnlar är höjdrädd så klösträdet är helt ute ur bilden har aktivitets leksaker som man stoppar godis i men de är aldelles för lätta då han plockar ut godiset på någon minut. Han är kastrerad innekatt. Tar tacksamt emot alla förslag på hur jag kan få han och aktivera sig. Har en katt till så han har sällskap.
Kan rekommendera laserpekare och da bird. Det får verkligen igång mina katter :).

Åh, du kanske ska ha som jag har hemma då! ALL torrmat serveras i aktiveringsleksaker. Alltså inte godis bara utan allt torrfoder de får. De har inte matskålar annat än till blötmaten. Då aktiveras de inte bara i lek utan även varje gång de vill äta - det tar längre tid och varje gång måste de klura på hur de ska göra.
Dessa tre används just nu.
Nr.1: PET-flaska med några få hål i. Fylls med torrfoder.
Nr.2: Se bild! Kartong med avlånga hål i för att stoppa in tassarna i och få ut maten genom.

Nr.3: En av alla nytillverkade foderaktiveringsbrickorna. Har gjort ett gäng olika varianter, detta är ena. Mina katter är vana vid såna här grejer, men den här var visst betydligt svårare/jobbigare för det är två steg: Först tassa ur maten ur koppen ner på brickan, sen upp från brickan ut på golvet. Hittills har de inte fattat/orkat mer än att de ska fiska upp maten ur kopparna, de har inte fattat att det är ett steg till. Sitter som på bilden och tittar på maten som om de undrar vad fan den gör däremellan när den borde hamnat på golvet :P De är ju vana vid ett steg - när de väl fått upp/ur maten så är det klart att äta. Nu vart det plötsligt mer komplicerat och det gillas inte, haha!