mjölk?
Jag har massor av frågor. Men vi börjar med att jag har hört att katter inte ska dricka mjölk. Stämmer det? Och om det gör det, då kan de väll inte dricka grädde heller. Eller? Kyckling, kan de äta det ? Rå eller tillagad? Skinka? Kassler? Finns det något som katter absolut inte ska äta? Alltså, hundar kan dö om de äter choklad. Finns det något liknande för katter? Och sist men inte minst. Varför gäspar katter? Är de kanske bara för att de är trötta? :-) Hoppas någon orkar svara!
~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~
Dem kan dricka laktosfritt, men inte vanlig mjölk.
Men det är inget direkt man ger katter :)
Ja dem kan äta kyckling, rå helst. Benen får dem bara äta om kycklingen är otillagad.
skinka & kasslar ska ej vara kryddade eller för mycket salt,
Katter ska inte heller ha choklad. Håll koll på vissa växter med, inte heller bra för dem att tugga på :P
Mina gäspar när dem är trötta eller precis vaknat;)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Vissa katter tål inte laktos. Jag ger min laktosfri grädde ibland.
Kyckling kan dom äta både rått och kokt, ger dom katten rå kyckling kan den även äta benen, men vid tillagat kött skall benen aldrig vara med.
Skinka och kassler tror jag inte är någon fara med nån gång i bland. Man skall väl dock inte ge katter för mycket salt.
Och fet fisk skall man tydligen också undvika, iallafall inga större mängder.
Katter är laktosintolleranta, men om du vill så kan du prova att ge katten lite laktosfri grädde, många katter tycker väldigt mycket om det :) Det ska givetvis inte överdoseras dock.
Katter ska helst äta rått av allting. Kycklingvingar är super att ge sin katt, de får bättre tänder också. Lite rått kött då och då blir hon säkert jätteglad över. Var försiktig med fisk bara, eller ge den helst ingen fisk alls, då det är vanligt att katter utvecklar allergi mot fisk.
http://www.barfmycat.com/giftigt.html Här står allt som är giftigt för katter.
Ja, katten är nog bara trött :)
/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se
Frida hann före ;-)
Hej.
Katter kan dricka mjölk, om den är laktosfri. Samma sak gäller med grädde. Katter är av naturen laktosintoleranta, så det måste alltså vara laktosfritt om de ska ha i sig någon mjölkprodukt.
Katter kan äta kyckling, om den är rå och okryddad.
Jag vet inte till hundra procent hur det är med kassler och skinka, men det är inget jag hade valt att ge då de oftast är tillagade på ett eller annat vis från butiken/tillverkaren.
Katter bör undvika fisk i alla dess utföranden, då det är väldigt lätt för dem att bildar allergi mot det. Om det finns något som är direkt livshotande för katter vågar jag inte svara på.
Hur det är med gäspande hos katter vet jag faktiskt inte.
Hoppas du fått svar på lite av dina funderingar.
Har för mig att tonfisk e den farligaste fisken att ge pga att den innehåller för mkt tung metaller plus något ämne som hindrar upptagningen av taurin tror ja.
Tack så väldigt mycket för alla svar, det är väldigt givande att fråga frågor här, man får så många bra svar! Hur stora kycklingvingar kan man ge? Eller det kanske inte spelar någon roll hur mycket rå kyckling de får i sig? Tänkte ge henne det förut. Men sen blev jag osäker. Så jag struntade i det :-) Tack igen för alla svar. Ni är väldigt hjälpsamma!
~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~
Är katten ovan eller liten så kan du klippa den i två delar, precis vid leden. Det spelar inte så stor roll hur mycket du ger annars, om katten äter helfoder annars. Inom rimliga ramar alltså, du ska inte ge katten ett kilo köttfärs på en kväll ;) Försök variera vilket kött katten får bara.
/Rebecca
Tonfisk ska inte ges då det kan bildas histamin vilket är mycket giftigt för katter. Alla katter är inte laktosintoleranta, en del kan dricka mjölk framför allt mjölk som kommer direkt från kon. Två av min får lite mikrad vispgrädde ibland och det går utan några problem.
8# en halv kanske man ska börja med då! Men vad menar du med helfoder? :-)
Helfoder är foder som är sammansatt på så vis att katten får i sig allt den behöver av fodret och inte behöver tillskott :) Det står på förpackningen om det är helfoder eller inte.
/Rebecca
#11 Dock står det helfoder på många foder som inte ens innehåller allt en katt behöver med tyvärr :(
#12 Absolut, speciellt billiga foder som innehåller massor av spannmål. Så TS, det finns massor av trådar om kattmat här, läs lite i dem och ta reda på vilket som passar bäst. Allra bäst är blötmat med 100% kött.
/Rebecca
#13 Ja precis, så himla tråkigt när dem luras :(
Okej, så om de inte äter sk helfoder så ska de inte äta kyckling? :-)
En katt ska äta helfoder, eftersom att de liksom vi kan få bristsjukdomar. Ger du inte katten kattmat som redan är sammansatt på ett tillfredsställande vis så måste du BARFa, eller komplettera den mat katten får, men det tycker jag inte riktigt att du ska sätta dig in i såhär i början, det är väldigt mycket att lära sig :) Det jag menar är att det inte spelar så stor roll hur mycket kyckling du ger katten, om du vet att den får i sig allt den behöver annars. Katter äter sällan mer än vad de vill ha, och skulle katten få problem med vikten så är det en senare fråga och inget du behöver tänka på just nu :)
/Rebecca
Okej! Jo, allt är lite komplicerat. Men jag har ju bara varit kattägare i 4 dagar. Så jag får ta allt som det kommer! Men tack så mycket för svar! :-D
Just de ja! Varför ska de inte äta benen på tilllagad kyckling? :-)
Just de ja! Varför ska de inte äta benen på tilllagad kyckling? :-)
#18 flisar sig osv i magen. :)
20# men varför gör den inte det på rå kyckling då? :-) haha känner mig verkligen som en nybörjare :-)
#21 När benen kokas blir de spröda och torra och det kan lada till att de blir "flisiga" och fastnar i eller skadar magen på katten. Det är bare å fråge på :)
www.kattstatus.se - Allt du behöver veta om katter
Ja eller grillas med för den delen, blir tillagade under upphettning kanske man borde säga :)
www.kattstatus.se - Allt du behöver veta om katter
22#0 så om jag ger henne rå kyckling så behöver jag inte oroa mig över att hon kommer bli akut sjuk? :-) Där hon bodde innan lagade hon möss väldigt ofta. Och jag bor ju i lägenhet så det finns inga möss här, kommer hon må dåligt av att inte få jaga? Så mycket frågor! Tur ni har tålamod för mig :-)
Hon får ju jaga leksaksmöss ist :)

#24 Hon kommer inte att bli dålig av att äta rå kyckling. Det är jättebra mat för katter.
Du får aktivera henne på annat sätt istället. Och jaga-lekar kan man ju göra inomhus också. Fast kanske inte med levande möss:)
#9 Varför anser du att mjölk direkt från kon är bättre?
Den är inte processad dvs inte pastöriserad och inte heller homogeniserad. Det finns en del laktosintolernata männikosrsom tål mjölk som inte är homogeniserad. Själv använder jag ohomgeniserad mjölk men någon opastöriserad mjölk får jag inte tag i då det är lag på detta. Mne mjölkbönderkan ge till sina katter och du kan köpa direkt från en gård och ge katterna.
Å andra sidan har vuxna katter inget behov av att dricka mjölk. Inte vuxna människor heller. Det är onödigt fett vi får i oss. Kalcium får vi i oss via gröna grönsaker och slipper därmed såväl fett som socker.
Medarbetare Hittekatter iFokus
#29 Det är inte mycket fett i mjölk till oss människor om det är det du menar? :) Mjölk är nyttigt och bra för oss :D
3% om du dricker standardmjölk. Med tanke på att ett glas sällan brukar 'räcka' för mjölkdrickare så blir det ganska många onödiga kalorier. Det är nästan bara i Skandinavien du hittar vuxna som dricker mjölk. Asiater tycker ofta att vi luktar sött och konstigt tack vare mjölkkonsumtionen (ungefär som vi uppfattar att indier luktar curry), så det säger väl en del om hur mycket mjölk som dricks. Vuxna individer behöver inte mjölk, vare sig djur eller människor.
Medarbetare Hittekatter iFokus
#31 Jag dricker mellanmjölk (minimjölk är mest "vatten" tycker jag".
Mjölk är bra för skelettet osv. Så det är visst bra för vuxna, i lagom mängd. Jag dricker ca 1-2 glas mjölk/dag.
beror kanske på vem du frågar, men det är i alla fall inte onyttigt, och gör inget om man dricker i normal mängd, precis som mycket annat för oss människor :)
Mjölk innehåller mycket nyttigheter som vi behöver i kroppen :)
För människor som har problem med vikten åt det smala hållet är mjölk jättebra, lätt att få i sig fett och bra med kalcium :) Och det är många fler än vad man tror som har det. Jag själv dricker grädde då och då eftersom att jag inte tycker om mjölk…
/Rebecca
3 % fett är ingenting alls. Mjölk är nyttigt det anser jag också. Katter behöver däremot inte mjölk helt riktigt men mjölk innehåller mycket näring för människor. Ett glas om dagen räcker bra för mig samt lite i te. Ost är också bra att äta.
28# Intressant.. jag är själv laktosintollerant samt IBS och har inte hört om det där förut.. Verkar dock bara vara en myt efter lite sökande.. Ska tydligen inte vara någon skillnad ;(
Läs vad # 13 säger och nedåt
http://kost.ifokus.se/discussions/50a2bf60d4ebea16bc000a4a-hur-mar-du-av-mjolk?discussions-1
#36 Fast dom pratar om allergier och annat. Laktosintollerans är ju brist på ett enzym i tarmen som bryter ner laktosen.. VIlket resulterar i att laktosen blir kvar i tarmen och jäser vilket orsakar besvär.
Dom pratar om att det är lättare för behandlat mjölk att tränga igenom tarmväggen och in i blodet.. Det orsakar helt andra besvär. Allergiska besvär. EN helt annansak :)
Så här skriver sajtvärden på kost i fokus i ett inlägg
"Det är inte så konstigt att man tål ohomogeniserad mjölk bättre än homogeniserad. Den homogeniserade mjölken är sönderslagen, ju mindre fett det är kvar desto mindre bitar är fett och proteiner sönderslagna till. Dessa små bitar tar sig ganska lätt igenom tarmväggen ut i blodet och orsakar immunreaktioner. En del av dessa reaktioner sker även i tarmen och ger inflammationer och sår. Immunförsvaret skjuter sönder de främmande mjölkparicklarna och då ryker även omkringliggande vävnad. Kroppen sk killercells är effektiva."

Finns det laktosfri mjölk som inte är homogeniserad?
Mjölk är livet!
Om man vill diskutera mjölk till människor tycker jag att man kan skapa en OT-tråd till det, här håller vi oss till katter.
38# Det är fortfarande mjölallergi h*n pratar om -dvs, allergi mot proteinet.
I denna tråd diksuterar vi dock LAKTOSintollernas ;) Det är som sagt en helt annan sak och har inget med storleken på protein eller fett att göra. Det har att göra med kolhydraterna (laktosen) i mjölken. Laktosen bryts inte ner eftersom enzymet som ska göra detta saknas. Laktosen blir därför kvar i tarmen - jäser och bildar gaser som kan vara väldigt smärtsamma.
Laktosintollerans och mjölkallergi kan både katter och människor drabbas av (just därför tycker jag även att den här diskussionen är helt acceptabel för denna tråd). Du blandar dock ihop dessa.. Mjölkallergi och laktosintollerans både skapas av olika saker och ger olika symptom. Trust me :P Jag har haft laktosintollerans sen födseln och har som sagt andra diagnostiserade "magproblem", det är min vardag :P
Hur kan hon ha jagat så mycket möss innan när du själv sagt att hon HATADE att vara ute, när dom släppte ut henne så satt hon bara vid dörren och väntade på att få komma in O.o
Det fanns möss inne? Varför har du taggarna utåt Annso?
Dom bodde ju i ett stort hus på landet. Säger sig självt att det finns möss då.
Tack till er övriga som har gett bra svar! :-) Jag är väldigt tacksam :-)