lämnar kvar katten
Hej
Jo det är så är att några jag känner ska flytta ifrån sin gård och har valt att lämna kvar katterna på gården och de som kommer flytta in efter att dom ha flyttat ut vill inte ha djur.
Och jag undrar vad jag ska göra med katterna. Jag har möjlighet att ta hem dom men jag vill inte heller ha katt.,
Den ens fungerar bättre som innekatt än som utekatt mn ändå ska dom lämna dem. De andra två katterna avlivade dom för att den ena var gammal (?) .
Och jag är verkligen inte ett stort fan av katthem så där vill jag ju inte lämna dom heller.
Vad tycker ni/ vad finns det mer för alternativ?
~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~
Jag hade anmält det till länsstyrelsen.
För man dumpar inte katter så, hjärtlösa människor :S
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jovisst. Men de är barndomsvänner. Jag har påtalat flera gånger att jag tycker att det är fel. men jag har inte hjärta att anmäla.
~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~

#2 Om du inte kan anmäla ta åtminstånde hand om katterna.Vill du inte ha dem kvar så lägg ut annonser på dem.
Stolt ägare till tre La permer
#2 om jag vore du hadde jag som #3 säger tagit hem dom och sen lagt ut annonser
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
#2 Det spelar ärligt talat ingen roll att det är barndomsvänner. Man gör inte så. Det är inte normalt :S Då spelar det ingen roll vilken personen är :S
Hur som helst måste katterna tas hand om innan dem flyttar
dom har redan flytttat kan man säga. Och jag vet hur svårt det är att bli av med vuxna katter. därför vill jag inte ta in dem själv.
Då skulle jag kontakta katthem. Det finns bra katthem och det kan finnas bra stödhem.
Det viktigaste är ju att katterna får komma in och få mat och tillsyn.
Jaha så katterna skall då springa där vind för våg? då är det väl bättre och humanare ta dem till veterinären för ta bort dem.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
#6 Fast det är ju ingen anledning att det är svårt att omplacera vuxna katter, dem måste tas hand om någon snarast i alla fall. :( Stackars katter och vilka hjärtlösa människor dem är :S
Ursäkta att jag säger så här om dina vänner…….. men vad är det för idioter som bra lämnar katterna. Kontakta genast ett katthem om du inte kan ta dom själv.
Varför kan du inte kolla om något katthem kan ta emot dem om du inte själv vill ta hand om dem så länge? Om katthemmet har plats för dem kommer de ju att ge katterna mat, tak över huvudet, veterinärvård och i sinom tid ett nytt hem.
Att bara lämna katter sådär är rent djuplågeri och om dem inte får någonstans att ta vägen när vintern kommer finns det risk att de fryser bort sina öron och andra hemskheter. Oavsett om de överlever eller ej kommer de att få ett väldigt hårt liv som ingen katt ska behöva genomlida på grund av ansvarslösa människor som upenbarligen inte har någon som helst empati i kroppen. Och med hårt liv menar jag inte bara att de inte kommer att få det svårt att hitta mat.
Du får ursäkta det långa inlägget och om jag låter hård, men jag blir rent ut sagt jäkligt förbannad när jag tänker på människor som med flit väljer den här vägen ut för någonting som de själva har tagit på sig. Har man tagit på sig att ta hand om ett liv är det ens förbaskade ansvar att hitta ett nytt hem om det inte passar längre.
Skulle det ha varit mina barndomsvänner hade dem fått en utskällning som heter duga och om de inte hade åkt och hämtat katterna hade jag anmält dem utan att blinka. Människor kan inte få bete sig hur som helst bara för att man är barndomsvänner. Förhoppningsvis förstår dem att det är dem som har handlat fel här och då kan dem inte vara arg på dig för det.
Jag hoppas verkligen att du kan finna något sätt att hjälpa dem här katterna, oavsett om du hittar ett nytt hem själv eller kan lämna dem till ett katthem.. Det är trots allt det viktigaste. Hör dig för med alla dina vänner och bekanta, kanske finns det någon som vill ha en katt eller bara vill rädda dem ifrån vad som annars kommer att hända. Ta bilder på dem och lägg upp på Facebook eller andra sociala medier. Förklara situation och att de verkligen behöver ett nytt hem.
Det finns många bra katthem! Var finns katterna?
Det är inte så att de på katthemmen sitter och väntar på att få dit katter, det kan dröja innan det finns plats för katterna.
Är det bättre att katterna springer där utan tillgång till mat och tillsyn än att de får hjäkp av en kattförening?
TS är du större fan av de som lämnar katter åt sitt öde än de som tar hand om hemlösa katter?
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.
OT jag tappade luften helt när jag såg den där bilden!
Vi har ragdoll kattungar!
www.fjarilflickans.se
SE*Fjärilflickans uppfödning av Ragdoll och Norsk Skogkatt
Professionell kattfotograf - www.kattfotograf.se
1: Säg till dina vänner att de ska ta hand om sina katter.
2: Ta hand om katterna själv.
3: Lämna katterna till katthem/bekant dom kan ha dem tills vidare eller som vill ha dem.
4: Tala med de nyinflyttade och se om de känner någon som vill ha katt…
Gör ALLT som går att göra för att få katterna in under tak och ge dem ett hem! Fråga alla du känner och gör allt du kan. Det är ju inte ditt ansvar eftersom det är dina vänners katter. Men i den situationen katterna är i nu så måste man ju ingripa. Hoppas innerligt att de i allafall är kastrerade!?
#11 iseline, kan inte instämma mer! Varje ord. Snälla TS, läs och begrunda, ta till dig och lär. Finns inte mkt att tillägga där…
Och ja, bilden - man tappar andan. Och sen tar man ett djup andetag. Och hjälper till! Gör det TS. DU kommer att må bättre (också). Det är inte så illa, bara det ;-)
Hur går det för dig TS? Och katterna? Du har ju faktiskt skrivit här så bryr dig tydligen. Bra det.
Jag har tagit hem den ena katten. Den enda utav dom som går på låda. Och jag bor i lägenhet och har ingen möjlighet att släppa ut katterna. Annars hade jag tagit med mig de andra två också! Och jag kommer vara tvungen att träffa de här människorna varje nyår och midsommar. Därför jag inte vill starta ett världskrig. Fast dom här katterna som jag talar om kommer inte öronen frysa av på. Den ena utav dom vet jag aldrig är inne. Aldrig. Han ligger mer än gärna, väldigt ofta, på altanen och myser. Det jag är mest upprörd över är ju att deras mat kommer försvinna helt. De har fri tillgång till mat nu. Och har haft det i hela sitt liv. Och den kommer snart att försvinna helt. Alltså, jag ser verkligen inte avlivning som ett alternativ. Jag tycker helt enkelt inte att man avlivar friska djur om andra möjligheter finns . Som katten jag tog in. Hon hade aldrig klarat sig ute över vintern. Och då skulle dom avliva henne. Utan försök att sälja henne. Dom har vetat om att dom ska flytta och varit i process med att flytta i ett halvår. Det enligt mig är lång tid att lägga ut katterna på blocket. Men dom har inte lagt ut någon av katterna där. Jag funderar på att se till så att katterna fortsätter att ha fri tillgång till mat. Så de klarar sig matmässigt. Frågan är ju bara om de nya ägarna till huset som flyttar in i januari, kommer fortsätta mata dom. Det tvivlar jag på. För de har gjort det väldigt klart att de inte vill ha katt.
#18 man kan anmäla anonymt. Så katternas välmående går inte före då? :/
#18 det är såhär antalet hemlösa katter i sverige ökar. Dina vänner inklusive du bidrar till det just nu. Katter kan man lära gå på låda så det är inget annat än undanflykter.
Den katten som är kvar ute är väl kastrerad i allafall? Så det inte blir ännu fler stackare där ute.
Snällt av dig att vilja hjälpa katterna! Här är mina råd.
Jag håller med om att du bör anmäla ägarna till Länsstyrelsen för djurplågeri. Ett solklart fall. Hade de alltså fem katter från början och har avlivat två och övergivit tre?
Du bör genast ställa de tre katterna i kö till katthem och annonsera i Blocket efter nya hem.
Sedan tar du dem till veterinär och ser till att de är eller blir vaccinerade, kastrerade+registrerade och id-märkta.
Du skriver att Han ligger mer än gärna, väldigt ofta, på altanen och myser. Jag tror snarare att han söker sig till huset för att han fryser. Skaffa och ställ ut en frigolitkoja, kanske en sådan här www.kattkoja.se Snarast!!
Och så ser du till att katterna har mat och vatten dagligen tills de får nya hem.
Berätta gärna hur det går.
Jo, de katterna som är kvar är kastrerade. Och nej, det är inte värt det bråket. Och nej. Han vill inte komma in. Någonsin. Om man bär på honom är det okej tills man närmar sig dörren . Då sticker han. Och om man får in honom så sätter han sig vid dörren och skriker. Så han vill inte vara inne alls. Och nej, jag kan inte anmäla. Det är för komplicerat. Alla har olika sätt att se på djur. Dom ser djur som "bara" djur. Och jag ser djur som familjemedlemmar. Men jag ska absolut åka dit med en kattkoja! Frågan är ju bara vart jag ska ställa den. Kanske inte spelar så stor roll ? :-) Och jag har ingen rätt att lägga ut dom på blocket eller sälja dom eftersom de inte är mina.
#23 Förlåt men jag ser bara undanflykter. Anmäla kan man göra anonymt, alltså inte en enda jävel vet vem det är som anmält då bara du.
En katt kan man sätta i transportbur om den nu blir bråkig vid en dörringång (något jag personligen aldrig sett eller varit med om på en katt, inte ens hemlösa). En utekatt går också att lära om till innekatt, been there done that.
Du tog ju in en katt därifrån så då kan du lika gärna ta de andra två och hitta hem åt de två också istället för att låta de bli vildkatter och öka populationen hemlösa.
#21 Det har ju ingen betydelse, visst det är bättre men katterna får ju fortfarande inte den mat och omsorg dem ska ha :/
#23 Det spelar ju ingen roll, bara att anmäla. Säger som #24, låter som undanflykt. Det blir inget bråk av det.
Man får inte dumpa katter så som dem har gjort, det är djurplågeri, stackars katter- Tur att du tog en men dem andra måste med få ett hem snarast.
En sann kattvän/djurvän gör något åt det anser jag, på något vis :S
Så fruktansvärt av dina vänner att flytta ifrån sina katter när dem också vet om att nästa som flyttar in inte vill ha med katterna att göra och förmodligen inte kommer att ta hand om dem! Hur hade dem tänkt att dem skulle överleva ? Hur kan dem sova gott om nätterna när dem vet att ingen ger dem mat ! Jätte snällt av dig att vilja hjälpa dem! Även om du inte tycker om katthem så tänk på katterna i första hand och ta kontakt med ett bra katthem så katterna kan få en chans till ett nytt hem där någon bryr sig om dem och tar väl hand om dem! Kan rekommendera dig att bland annat ta kontakt med Kattjouren på fb som kan lägga ut nödrop om ett nytt hem, dem brukar få massor av respons av djurvänner! Katter behöver så mycket mer än att bara få mat! Vad händer om dem blir sjuka, vem hjälper dem då? Om du inte tycker att du kan lägga ut annonser och leta nytt hem så prata med dem så kallade ägarna och hör så det är okej om det nu är så att du vill ha ryggen fri! Dem behöver ett nytt hem oavsett!
TS Hur i hela friden har du tänkt att de katter som är kvar ska överleva när de inte får mat???? Att du säger att det inte är värt att göra en anmälan av dina vänner säger mig en del om din empatiska förmåga. Jag brukar avhålla mig från påhopp, men nu gör jag ett undantag. Du har en fruktansvärd syn på djur och den är inte många grader bättre än dina vänners. Om du nu är så feg och ryggradslös att du inte själv kan och vill göra en anmälan, kan du åtminstone försöka bidra till att katterna får mat och slipper svälta ihjäl samtidigt som du ber de nya husägarna att de gör en anmälan.
Oavsett vilken syn på djur dina vänner har så har de gjort sig skyldiga till brott enligt djurskyddslagen när de flyttade ifrån katterna. Och du är skyldig till medhjälp!
Medarbetare Hittekatter iFokus
#23 Eftersom dem har övergivit katterna har katterna inga ägare längre vilket betyder att du har allt rätt i världen att lägga ut dem på blocket (eller vart du nu vill annonsera), och hjälpa dem till ett nytt hem. Och jo, du kan visst ta en liten summa pengar för katterna om du vill det eftersom det är du som hjälper dem och inte dina vänner (som dessutom har sagt ifrån sig allt sådant).
Du kan också lägga ut dem på sociala medier om du inte vill betala för annonsen. De förra ägarna kan ju knappast bli upprörda för att du försöker vara snäll och hitta ett hem till katterna även om inte dem bryr sig? Du kan ju säga till dem innan om du inte vågar utan deras tillåtelse (även om dem egentligen inte har något att säga till om det). "Jag vill gärna kolla om någon vill ge katterna ett hem så jag tänker fråga lite på Facebook, det finns kanske någon som letar efter en katt".
Skulle dem ha något emot det får du faktiskt tuffa till dig lite och förklara att katter inte klarar sig själva och att någon måste hjälpa dem, även om dem inte klarar av det. Det är inget fel i att säga åt sina vänner när dem gör fel, är det riktiga vänner klarar dem faktiskt av att höra det. Om du inte vill starta ett världskrig (som du skriver), behöver du ju inte göra det. Förklara bara att du vill hjälpa katterna och att det är väldigt viktigt.
När du skriver att du inte äger katterna, vem är det som äger dem då? Ägarna som har lämnat dem att dö? Som sagt, du har all rätt att hjälpa dem eftersom det är vad man gör för dem som behöver det.
Jag håller med #28
om jag hadde en vän som bara dumpade katterna när denne flyttade skulle jag bli enormt sur! och om den inte lyssnade på att katterna kan dö skulle jag säga upp vänskapen direkt, anmäla dom! och fånga in katterna ta hem dom och sälja dom vidare om dom inte skulle passa ihopp med mina katter.
Det är helt oaxeptabelt att bara lämna dom för vind och våg och låta dom eventuellet svälta ihjäl!!
TS enormt bra av dej att ta in den ena katten men dom som är kvar då? Förtjänar inte dom att få ett varmt hem med kärleksfulla ägare?
Dom har övergivit sina katter. katterna är herrelösa och där med har du all rätt i värden att ta hem dom och hitta nya hem åt dom! Katten som inte vill gå in kommer vänja sej och lungna ner sej, ett lämpligt hem åt den skulle vara på en gård dår den får gå som den vill, men det kommer inte ske om inte nån tar tag i det!
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
TS, Jag ber om ursäkt om du tar illa up av mitt inlägg det är inte min mening, men jag blir enormt upprörd när nån dumpar ett djur som det vore en sak som inte längre behövs..
Javisst! Jag är helt empatilös för jag tog ju inte hem en katt. Trots att jag egentligen inte är kattmänniska. Kalla mig vad du vill. Jag tar inte åt mig :-) Jo, men de har inte tömt hela gården än. Vilket betyder att de har mat. Åtminstone en månad till. Så just nu lever katterna som de alltid har gjort. Till skillnad från den katten jag tog hem som inte alls vill vara ute. Och när jag säger att JAG inte kommer anmäla är det för att jag redan vet att andra kommer att göra det.
#31 Ju fler anmälningar dessto bättre.
Och katter ska ha tillsyn minst 2 gånger/dag, får dem det?
Det är olagligt att överge djur!
Katthem då?
Vänner eller ej, du borde anmäla dem. Det de gör är ett brott och jag kan inte förstå varför man skulle ha överseende med folk som bryter mot lagen bara för att de är ens vänner. Som #32 skriver; ju fler anmälningar destom bättre.
Vad exakt är det du har emot katthem? Ett bra katthem där katterna kan bli adopterade och flytta till livslånga hem måste väl ändå vara bättre än att svälta ihjäl utomhus i vinter eller dö av någon sjukdom?
Seeing isn't believing, believing is seeing.
/Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus
Jag har dåliga erfarenheter av katthem . Men jag ska kika runt lite. Men jag har en fundering. Vart tar katterna vägen om anmälan går igenom och allt det där? Hämtar polisen dom då eller?
#36 Länsstyrelsen tar hand om djuranmälningar.
Ts Du kan se om det finns ett katthem i närheten men en No kill policy,
#36 Kolla upp vilka som finns. Det finns ju dom som är bra, och såklart finns det dom som är mindre bra.
Men det kan ju vara värt att spana i alla fall. Det är antagligen det som kommer hända vid en anmälning ändå. Det eller avlivning mest troligtvis eftersom ägarna ändå inte vill ha katterna längre.
Spanar du efter katthem direkt går det ju åtminstone välja lite mer var dom hamnar. :)
#36 Länsstyrelsen omhändertar dem och placerar de på katthem. Ägarna får antingen varning eller blir bötfällda.
Finns ju bara ett alternativ då o det är ju att du försöker hitta hem genom att annonsera här o på andra ställen (med bild ). Förklara situationen för ett katthem o hoppas de har möjlighet att hjälpa till. Måste ske snarast då vintern kommer …
Det jag tänker på är ju de nya ägarna som ej vill ha katt. Gör mig orolig vad de gör med katterna om de springer runt där i sitt gammla område. Finns mycket elaka människor o de kanske blir allmänt irriterade över situationen o att de ej gillar just katter. De kanske jagar iväg dem o då springer de verkligen vind för våg o blir en sådan katt man läser om här o på FB ibland, mager,sjuk o sedan döende. Var ju en stackars kisse som somnade in av sig själv av svält o i magen fanns endast grus o barr:(
Gör mig också orolig vad länsstyrelsen/polisen gör med katterna om det framgår att ägarna ej vill ha sina katter. Står ju de mest besynnerliga saker i tidningen ibland.
Du kan lägga ut katterna på hittekatter iFokus. Finns säkert någon som kan hjälpa där. Jag hade själv hjälpt om det inte vore för att vi ska ha barn, har inte tiden att lägga på en till katt just nu men vet att det finns de som har och gärna är villiga.