Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1212 ggr
[Devya]
7

Klickerträning

Jag skrev tidigare att vi hade beslutat oss för att ge bort vår katt till min bästa vän, eftersom det verkade vara omöjligt att ha honom hos oss. Vi fick aldrig någon blund i ögonen för han var så aktiv under natten och skulle alltid jama väldigt mycket. Så har det varit i snart 3 år.

Förra fredagen beslöt vi oss för att testa en sista grej. Eftersom det inte fungerade att leka med honom så att han blev fysiskt trött så beslöt vi oss för att skaffa hem en klicker. Det skadar ju inte att försöka!

Vad kan jag säga? Klickerträning har löst alla min problem som det ser ut för tillfället. Jag har en jättenöjd katt hemma som inte längre springer omkring och jamar om nätterna eller om dagarna.

Både jag och Bastian tycker om det här med klickerträning. Det häftiga är att se hur snabbt han lär sig ett nytt trick. Han lärde sig vacker tass efter ca 2min. Vem har sagt att det är svårt att lära katter olika tricks? :)

Nu kan han vacker tass och ta ögonkontakt med mig, för att få sitt godis.

Jag är så glad över det här. Nu kan vi ha kvar vår älskling, samt att alla är nöjda och mår bra!

Wony
0

Vad härligt att det går så bra! Vi klickertränar vår lilla misse också, och det går lite sisådär, men är verkligen kul när man märker att det går framåt. Glad

[Devya]
3

#1 Det är helt fantastiskt. För det här innebär ju som sagt att vi kan behålla vår kisse. Han mår äntligen bra och vi får äntligen vår efterlängtade sömn! Jag är så glad över att jag kom på att testa det här på min katt.

Han är så otroligt aktiv, nyfiken, smarkt och lekfull. Dessutom älskar han att betrakta människor då de kommer på besök. Han tittar på deras mun då de pratar och på deras händer då de gestikulerar. Han blir ibland så nyfiken att han jamar till och måste komma fram och nosa på dem om de börjar rota i väskan. Med andra ord är han väldigt uppmärksam på sin omgivning. Så klickerträning är något som passar honom perfekt. :) Roligare blir det ju då han faktiskt fattar så snabbt vad det är han ska göra.

Åh, jag är så lycklig just nu. Vi kan ha kvar vårt lilla hjärta. :)

Tilla_
0

Vad roligt att höra! Jag har försökt klickerträna lite här hemma men det är svårt med flera katter i hemmet. Om jag stänger in mig i ett rum med en katt sitter det alltid någon utanför och vill in. Särskilt eftersom det märks att vi håller på med godis.. ^^

[Devya]
1

#3 Hehe, då är det förstås svårare! Jag förstår att de andra blir lite sura om de inte får komma med och få sitt godis. ;)

Jag är glad över att jag har hittat ett godis som jag kan ge till honom. Det enda han gillar är ju blötmat och kattmynta, vilket inte riktigt fungerar då man ska träna kissen. Går ju inte att ge hans vanliga mat som godis och kattmynta ska man vara försiktig med.

Det var dock lite roligt hur jag fick honom att smaka på godiset. Han nosade bara på godiset och verkade tycka att det dofta gott då han strök sig mot det och verkade bli helt vild, men ville inte smaka på det. Han är skeptisk då det kommer till sådant där. Så jag fick öppna munnen på honom och bara lägga in det, för annars skulle han inte smaka på det. Nu älskar han godiset och kan inte få nog. Min Bastian e nämligen lite kräsen, men bra att kunna visa att han har fel ibland. ;)

IaMiaMaria
0

Detta lät intressant. Ska läsa på mer om det och testa och se om det kan få min lilla busiga katt mer psykiskt aktiverad som du skrev, då det inte räcker med vanlig lek.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

[Annamaja27]
0

Vad roligt! Glad

Det är som du säger - hittar man bara någon bra belöning så går inlärningen med en rasande fart!

Sedan är det förstås lite individuellt. Med huskatten går det rasande fort medan birman tar lite längre tid på sig Skrattande

Men kul är det. Det är faktiskt ett tag sedan jag tränade med klicker men nu blev jag inspirerad att köra lite igen.

Wony
0

Jag försöker ju lära vår katt agility med hjälp av lock, pock, godis och klicker. Vad ska man säga? Det går lite sådär! Men det vore ju väldigt roligt om det gick till slut. Och jag tror absolut att det är bra stimulering för katten också. Glad

LoAEmma
0

Å va kul att det funkat såå bra!
Berätta gärna mer i detalj hur du går tillväga. Jag har en huskatt som behöver aktiveras här hemma…tittade på en klicker en gång men jag fick inte ens till klicket när jag stod i butiken så jag la ner direkt hahaha.

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

[Devya]
1

#5 Det är ju alltid värt att ge det ett försök! Dessutom är det ju roligt både för matte/husse och katten. Det har blivit typ min nya hobby. :)

#6 Hehe, kul om andra blir inspirerade. Det är ju en så pass fantastisk aktivitet för katten. Det kanske inte fungerar för alla men jag gissar på att det går riktigt bra för de katter som är väldigt aktiva av sig.

#7 Det varierar ju säkert från katt till katt. Vissa är lite svårtränade vilket kan bero på att de kanske inte tycker att det är lika skojigt. :)

#8 Det finns olika varianter av de där klickers. Jag kollade först in en billigare version och jag fick inte det att klicka alls! Så hittade jag en lättare en som jag bara behövde trycka lätt på och så sa det klick. Man ska definitivt skaffa en som klickar lätt, annars blir det ett irritationsmoment om det är trögt att använda den. Så resonerade jag åtminstone. :)

Det är egentligen ganska enkelt det här med klickerträning. Då jag ville att min katt skulle ta ögonkontakt med mig så sa jag hans namn om och om igen tills han såg mig in i ögonen. Då klickade jag direkt och gav honom godis. Så höll jag på en liten stund och till slut behövde jag inte ens säga hans namn för han förstod direkt vad jag ville.

Efter det tricket började lära honom vacker tass och det tog mindre tid till att lära honom det. Jag lyfte upp hans tass åt honom och klickade och sen gav honom godis. Så höll jag på en stund. Sen satt jag bara där och väntade på att han skulle fatta vad jag ville och mittiallt så lyfte han tassen och då klickade jag och gav honom godis. Så han förstod väldigt snabbt vad jag ville.

Sedan började jag variera mellan de här två tricken för att nu se till att han inte hade glömt bort det första tricket som jag lärde honom. Han hade förstås inte glömt bort något. Då började jag på med att lära honom ett annat trick vilket bara tog typ 30sek att lära honom, nämligen att stå på baktassarna. :)

Så här går det undan! Men jag försöker att inte skynda mig framåt för mycket, fast jag vet att han lär sig väldigt snabbt.

Wony
0

Det är så kul att läsa att det går så bra för er! Jag hoppas att det fortsätter i samma stil!

Vår lilla misse är mer intresserad av jaktlekar. Fjädervippor och studsbollar förbrukar i en rasande takt här hemma… Kanske kan jag blanda in klicker i det och se om jag kan få henne att gilla det på det viset.

LoAEmma
0

Oj men vad roligt att det var så pass enkelt!!
Måste ju testas här hemma med :) Får snart hem en liten kattunge så jag får börja träna tidigt med henne då…

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus