Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1282 ggr
shamz116
0

katten vill bara äta en mat..

Min katt älskar sin mjau kalkon burkmat han får..han äter lite för mycket bara för att han älskar det så mycket! Ja har försökt igår o idag med att ge han en annan smak av mjau i tetrorna, kattungematen och idag kycklinglever men han äter nästan ingenting av detta och vill då bara ha av torrfodret han fortfarande får lite av. även om jag mosade bitarna så maten mer liknade den han annars får vägrade han i princip äta den.

Är era katter lika kräsna att de gillar mest en sort? Jag får väl fortsätta bara ge kalkon..för lax och kött smakerna i mjau konserv vill jag inte ge pga allergi risken. Har iaf inhandlat råa kycklingvingar nu så de ska ja ge han sen eftersom jag avvänjer han från torrfodret.

Änglakatten
0

Jag har en 8-åring som i hela sitt liv varit kräsen med maten och man lär sig lite hur man ska göra. För mig har det funkat att växla maten för han tröttnar fort, men för din del verkar det ju vara tvärtom men jag tycker att du kan ge den mat han gillar fast inte mer än det dagliga intaget. Min gamling skulle aldrig sluta äta om han fick ha mat framme hela tiden :)

Vi har ragdoll kattungar!

www.fjarilflickans.se
SE*Fjärilflickans uppfödning av Ragdoll och Norsk Skogkatt
Professionell kattfotograf - www.kattfotograf.se

shamz116
0

#1 okay ja det e ju på ett annat sätt då kanske? det kanske mest e jag som gör detta till ett problem. jag vill bara han ska få njuta av olika mat jag själv skulle inte vilja äta kalkon varje dag men de e ju jag :D

Han e bara 6 månader så jag har därför tills nu låtit han äta så mycket han vill. Men nu måste ja börja portionera ut mer o hålla koll speciellt eftersom ja ska kasterera han snart å då kan han gå upp i vikt snabbare. Han hetsäter inte direkt men många små portioner blir det o svårt att håla koll hur mycket han får för ja ger han bara mer om hans tallrik e tom :) men ska ändra denna rutin.

Annso_
0

Varför ska man inte ge i konserv ? :) Jag är rent nyfiken bara för att jag ger mina katter dom burkarna, så dom inte blir sjuka lilla missarna :)

Annso_
0

Varför ska man inte ge i konserv ? :) Jag är rent nyfiken bara för att jag ger mina katter dom burkarna, så dom inte blir sjuka lilla missarna :)

shamz116
0

#4 Nej du missförstod mig nog nu:) jag menar absolut inte att det är något fel på konservmaten! Jag ger ju det själv och tycker den är bäst. Innehållsmässigt och även prismässigt. men jag vågar bara ge kalkon…Jag prövade med tetror för att jag ville variera smaken för kattens skull. inbillar mig att katten behöver varierade smaker o att i längden kunde de kanske va dåligt att ja bara ger en o samma blötmat? men kanske inte.

Vill inte heller min kisse ska bli sjuk såklart. Annso vilken sort/sorter ger du i konserv?

Annso_
0

Jaha :) hehe ! .. Jag ger kalkon och kött..Ger inte lax!

Jag kan inte ge dom lite mer rinniga som är i tetra för dom får stans dunder diarré båda två ! =/

Magic Nicki
0

Min är nästan tvärtom. Jag vet inte om det finns någon blöttmat hon tycker om. Om hon fick bästemma skulle hon äta torrfoder för det mästa. Men det får hon inte! Kalkonen tycker hon om precis när den är nyöppnad. Jag önskar mjau hade 100 gr förpackningar.

shamz116
0

#6 Ok, kanske skulle våga mig på att ge kött med ibland som omväxling om de är ungefär samma i konsistens. Får prova, då vet jag att det funkat för din katt:)

#7 I see. Fick hon någon blötmat de första månaderna? vet inte om det spelar in men min katt är ju van sedan hos uppfödaren med kalkonblötmaten, dock annat märke innan. du får va envis helt enkelt:) eller prova tetrorna om hon föredrar dom? när jag läst innan på forumet har andra skrivit att det är just tetrorna som deras katter gillat! eller att de inte gillat mjau men älskat bozita. Ja det hade varit smidigare med lite mindre förpackningar. men då hade det säkert blivit dyrare så jag nöjer mig med att frysa in :D men min katt är som din att han gillar mest maten när den pecis öppnats!

Magic Nicki
0

#8 jag ger mest tetror, och hon fick blöttmat hos fodervärden bara 1-2 ggr om dagen men vilket men vilket märke vet jag inte. Jag försökte reda på, men fick bara till svars att de är inte kräsna. Dem tänkte kanske att jag förväntade mig att hon skulle få royal canin o vågade inte säga att hon fick annat:)

shamz116
0

#9 Ok ja det brukar väl va så, alla ger mest torrfoder. Konstigt att hon inte ville säga, men ja det är ju nästan lag på de för uppfödare att dom ska ge RC känns det som! glad att min uppfödare inte gav katterna de heller för de hade nog varit svårare att vänja dom av med.