Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsabeteendekosthållning
Läst 1317 ggr
[zingo80]
0

Något som fastnat i nosen/halsen?

Hej allihop, långt inlägg, ber om ursäkt för det…

Jag behöver lite råd och stöd gällande min huskatt/katthemskatt Siv.
Vi har en veterinärtid idag kl.10.45 men jag tänkte jag kunde få lite tips innan jag ska dit…

I förrgår vid kvällsmaten (mjau tetra blötmat) åt missen som vanligt men nån timme efter började hon slicka sig mycket om nosen, kura ihop sig och ville inte röra på sig så mycket. Jag tänkte då att hon ätit för mycket och mådde illa och att det skulle komma upp efter en stund.
Det hände inte så mycket mer utan hon var lite reserverad bara och fortsatte slicka sig om nosen.

Igår morse åt hon rätt bra, mjau blötmat igen och några knaprisar, gick på lådan som vanligt och allt såg bra ut där, var fortfarande reserverad dock. Sen gick hon och la sig och jag åkte till jobbet. Enligt min sambo var hon ner en gång under dagen men bara luktade på maten och gick upp och la sig igen, ville helst inte bli klappad och slickade sig fortfarande mycket om nosen.

Igår kväll ville hon inte ha nån blötmat men åt några knaprisar ur min hand, var på lådan och allt fortfarande bra där. Nu på morgonen var det likadant och nos-slickandet fortsätter.

Jag hårdbevakade henne igår kväll och det här är vad jag kom fram till:
Min första tanke var att hon fått i sig nåt dålig och mådde illa som sagt men hon har inte spytt en enda gång. Jag såg att när hon slickar sig om nosen så drar hon ihop "läpparna", typ rynkar på nosen eller vad man ska kalla det, hon drar ihop området kring munnen och samma sak gör hon när hon svälger. Hon vill inte tvätta sig heller, jag gav henne vatten ur en spruta i munnen och det rann lite på pälsen men hon ville inte tvätta bort det. 
Så då är min tanke att hon inte vill använda tungan till att tvätta sig/dricka vatten/slicka i sig blötmat eftersom det är något som irriterar bak i halsen/nosen. Vad tror ni om det? Kan det vara nåt annat?

Hon är innekatt med nätad uteplats, 3 år, fullt vaccinerad, har fått en kattunge-kompis (birma) för två veckor sedan som hon börjar acceptera nu.

Vi har som sagt veterinärtid om ett par timmar men är det någon som har nåt tips på vad jag ska tänka på att fråga/be dom kolla?
Vet. trodde det var ett grässtrå och det kan det mycket väl vara men jag vill ändå fråga här då många av er är mycket kunniga och bryr er om era katter lika mycket som jag bryr mig om mina :)

//Sanna

Änglakatten
0

Om ni har möjlighet så lägg kissen på rygg på dina lår och öppna upp munnen helt och titta in en bit och se om du kan se något som kan vara där eller om det skulle vara svullet eller så. Håll i nackskinnet så kan du göra detta relativt fort och smärtfritt och om din sambo kanske även kan klia ovanpå huvudet samtidigt. Hoppas allt går bra

Vi har ragdoll kattungar!

www.fjarilflickans.se
SE*Fjärilflickans uppfödning av Ragdoll och Norsk Skogkatt
Professionell kattfotograf - www.kattfotograf.se