Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 3337 ggr
Rafflan
0

Funderingar ang fällning, jamar, klo?

Ninja fäller mängder med päls, jag har haft huskatter innan och aldrig har dem fällt så mycket som Ninja gör. Har blött och borstat honom idag och fått loss massor med päls och hoppas det gör någon skillnad… valde ju en icke fällande hund pga att slippa dessa kopiösa mängder med hår, aldrig stött på en katt som fäller så mycket. Kan det bero på någon form av brist?

Han jamar även väldigt mycket, ignorerar honom och hoppas han ska sluta men verkar inte funka, kan man lära en katt att inte jama? hur gör man då? rädd att det ska störra grannarna då jag bor i lägenhet.

Han har även en klo han inte verkar kunna dra in ordentligt? trodde först det satt smuts eller nåt men nej allt ser normalt ut men han kan inte dra in den, verkar inte ha ont eller problem pga klon, tror han haft så sen han kom hitt. Någon ide vad det kan bero på?

Scorpio97
0

Är han kastrerad? Vi hade en hankatt som jamade dag och natt, men han har slutat nu när han vart kastrerad. Vårkänslor (;

Vill du lära honom att sluta jama så är det bara att ha tålamod och inte ge honom någon uppmärksamhet när han jamar (inte prata, röra eller titta på honom) och när han blir tyst (även om det bara är en sekund) så klappa och beröm (: Det kan funka.

//Jessie

Rafflan
0

#1 ja han är kastrerad, han är fd utekatt och tror han jamar för att jag ska släppa ut honom. Han har nog inte riktigt fattat det där med att bo i lägenhet och jag är rädd att grannarna ska tröttna snart och klaga till bovärden…

Jag har försökt ignorera och när han tex hoppat upp i mitt knä eller på datorn har jag knuffat ner honom igen. Men han ger sig helt enkelt inte…

Hawknestgrove
0

JAg förstår inte varför du knuffar ner den lille från knät? Och det skulle aldrig falla mig in att knuffa ner en katt från något alls. Fös ner eller lyft ner försiktigt. Genom att knuffa ner honom så får han ju en skräck för  att bli lyft. Då är det falrigt att komma upp. Det låter ju på dig som du inte tycker om katten alls.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Hawknestgrove
0

och vilken klo menar du+ Är det sporren, så kan den inte dras in, nej.

Rafflan
0

#3 varför inte?

Tror du och jag har skillnda meningar på att knuffa, jag knuffar inte ner honom hastigt och våldsamt utan puttar på honom tills han måste hoppa ner på golvet igen, för dig blir nog det rätta ordet fösa ;)

Gillar katten jo, jätte trevlig och gosig katt, men inte kul om bovärden kommer och knackar på dörren och säger om katten inte håller tyst blir jag vräkt för då¨har jag inte tid att träna utan måste omplacera honom akut vilket vore hemskt… då e det väl bättre att lösa det nu så jag slipper oroa mig för det?

Och det är direkt ohygeniskt dem mängde hår han fäller, och det kan inte vara normalt, alltid haft katterna sova i sängen, inga problem, men när Ninja sovit på kudden är den verkliten TOTAL TÄCKT med katt hår, inte så mysigt att lägga sig på den, men inte rimligt att byta kuddöverdrag varje dag och samtidigt vill jag ju inte förbjuda honom från sängen då jag ofta sitter där med datorn eller läser och då är det ju mysigt när han ligger bredvid och spinner och myser…
Dock läste jag någonstans att innekatter oftare fäller mer än utekatter? mina andra katter var utekatter…

Dock är jag lite rädd att hans jamande ska vara vantrivsel pga att han blvit innekatt :( hittkatt som hittades skadad ute och ingen ägare som saknade honom.

Hade jag inte gillat honom hade jag väl inte räddat honom från avl? :P

Nej det är ena bakklon, vänster bak, tå 2 räknat från "utsidan".

Hawknestgrove
0

det låter som om du inte tycker om din katt alls….Sen undrar jag det du påstar att du hotas av vräkning på grund av att din katt jamar…. det kan du knappast bli. Kontakta hyresgästföreningen. För så pass störade kan väl inte en ynka liten katts jamande störa så att en hyresgäst ska hotas av vräkning. Det är ju inte frågan om en Grand Danois som vrålskäller dygnet runt. Såvida du inte bor i ett hus lika lyhört som papphus. Det skulle i så fall fortfarande inte vara ditt fel. Finns ju saker i ett hyreshus som är bra mycket mer störande och som aldrig är anledning till att vräkas.

Rafflan
0

#6 Vad är det som får dig att tro att jag inte tycker om honom?

jag kan vräkas om hunden skäller, så varför kan man inte göra det pga att katten jamar?

det är själva grejen att det stör grannarna som gör att man kan riskera att bli vräkt om någon klagar på rimliga skäl…

Jo om katten jamar på väldigt jobbiga tider, typ under natten, tidigt på morgonen osv, då är det nog rejält störande. Och det är inte nåt gulligt mjau mjau, han skriker typ :P

Hawknestgrove
0

Om han skrikjamar på nätterna konstant, så hade jag nog försökt att hitta någon bot för det. Han måste ju vara rädd om han vråljamar på det sättet.Eller sjuk. Nåt är  jättefel.

Hela ditt sätt att tala om den lille tycker jag lyser ogillande, så är det bara som jag ser det.

Katten hoppar upp i knät, katten hårar, katten jamar. Ok visst. det är ingen porslinskatt, det är en levande varelse av kött och blod.

Har ändå svårt att tro, att grannar kan bli störda av det. Då är det  extemt lyhört där du bor. Halvt på allvar, halvt å skämt, hur gör folk när de idkar älskog i det huset? Sånt hörs också…….Likaså om du går på toa på natten och spolar?

Att en katt jamar är inte rimliga skäl om den jamar normalt. För han skriker väl inte dygnet runt?

Rafflan
0

#8 inte hela nätterna, men han sätter igång om jag går upp för att ta ett glas vatten, när jag vaknar (kl 5.00, är nog många som fortfarande sover då) då kommer han springande och han jamar ganska högt, det är inget skrik men inget vanligt jamande. Inte allsi närheten som mina andra katter låtigt när dem vill ha mat eller gå ut, och ignorerar jag honon/knuffar ner honom från knät och så kan han sätter sig och verkligen skrika…

Han vill bli klappad och gosad med konstant, och slutar jama om jag gosar med honom, men det kan jag ju inte göra dygnet runt… och han verkar aldrig få riktigt nog av att kela + att jag tror att han jamar för att han vill gå ut då han är fd utekatt. Men det e ju svårt att verkligen veta.

Man ser det man vill se ;)

Ja men uppväxt med katter och haft 3 egna katter och ALDIRIG haft en katt som betet sig som Ninja, aldrig har dem jamat så mycket, ofta och högt som han gör, aldrig har dem fällt såna kopiösa mängder med päls. Enda skillnaden är att mina andra katter var utekatt och Ninja är innekatt.

Om man sover vägg i vägg med toan hör man hur folk spolar, t.o.m hört när hon som bor ovanpå mig spyde… vet ej om du bott i lägenhet men det är lyhört, tex skällande hundar och då kan jag ju bara anta att en katt som jamar högt också hörs, för hundar behöver inte gallskricka för att höras direkt…

Han jamar väldigt ofta, såfort jag rör på mig, såfort jag kommer och går genom dörren, om jag så bara va borta i 3 min, om jag går på toa och när jag kommer ut står han där och jamar. Har ju haft honom i ett eget rum pga problem med låda, då kunde han ju inte se och höra mig helatiden och då var han tystare.

Jourhemmet
0

Den här årstiden fäller alla katter massor, vad ger du för foder?

Scorpio97
1

#9 Hm, låter nästan som att han har tråkigt/känner sig ensam. Med tanke på att det blir värre när du ignorerar han, och att han inte gör det när du sover (om jag fattat rätt)

Har du klösträd? Har han leksaker han kan leka med själv? Kanske skulla funka att skaffa en kattkompis?

//Jessie

TypisktMaria
0

mina katter som är utekatter brukar sätta sig vid dörren och jama när de vill ut, kanske bara är så han vill ut, då du skriver att han varit utekatt förr? :) Du skulle hört min ena katt innan han skulle till veterinären efter ett bitsår och inte fick gå ut på typ 2-3 veckor, han satt och jamade en massa de första dagarna för att han ville ut, men han fick ju ge sig till tåls eftersom jag inte ville att såret skulle bli infekterat osv.

Följ oss på
Blogg: Bobbys blogg
Instagram: Bobblius

Lynxkissen
0

Går du koppelpromenader? Så han kan få komma ut något eftersom han var van vid det menar jag.

Rafflan
0

#10 mjau blötfoder + torrfoder. Har hört att det kan bero på årstiden men det borde ju ge sig efter 1-2 månader liksom?

#11 jo han kan väcka på mig nätterna och det + hur han beteer sig såfort jag rör mig så får han tyvärr vara i "sitt" rum på nätterna :P

#12 ja han har klösträd men använder det aldrig, vill han sitta högt sitter han i ett av mina fönster, annars är han alltid på golvet, i soffan eller i sängen.

Han vill inte leka med mig eller själv, verkar inte vara någon lekfull katt…
Funderat på kompis men tycker det blir lite för trångt, dock kanske man skulle kunna prova ta hem en annan katt på prov och se vad han säger och hur det funkar? Är det stor risk att det blir bråk, tjafs osv? för funkar det inte ska det ju vara så jag kan lämna tillbaka den andra katten och då vill jag inte att dem ska ha råkat skada varandra.

Du kanske kan informera lite mer om hur man går tillväga för att introducera 2 katter för varandra?

#12 jo, och är det pga det känner jag mig elak som stänger in honom. Men vet ju inte om det är orsaken…

#13 nej pga vad som händer efter att min syster hade ute sin innekatt i lina, det blev helt galet och ohållbart och vill absolut inte hamna i den sitsen…

loviisa
0

Har en kompis vars katt också fäller kopiösa, ohygieniska mängder med hår. Går liksom inte att klappa utan att det blir så sjukt mycket hår och man ser alltid var han har legat.

Aldrig träffat någon katt som fällt så mycket, tycker det är konstigt men han har även varit så så länge jag kan minnas..

lovisa

Jourhemmet
0

Boka tid hos ett katthem. Åk dit och prata med dom om hur din katt är och vad du söker. Sitt ner och umgås med katterna där för att se vilken du klickar med. Du kan alltid lämna tillbaka katten om det inte skulle gå.

Sen är jag förstås helt emot att ha katt i en etta öht.

Rafflan
0

#16 bor i en 2:a, men har en hund sen innan ;)

Blue_Ice
0

Min katt fällde nått oerhört och då gav jag bla mjau torrisar. Rådfrågade på djuraffären och dom rek. RC hair and skin och det fodret funkar toppen för min katt iaf. Pälsen är mkt bättre och tappar otroligt mkt mindre så de kan jag rek :)

Rafflan
0

#18 tack för tipset, verkligen värt att prova :)

Hawknestgrove
0

Jo då, jag har bott i lägenhet också. OCh ta upp det med hyresgästföreningen om det skulle vara nån som klagar på att din katt jamar… Inte giltigt att vräka någon för. Ha ett glas vatten stående vid sängen i stället då….Eller en termos med isvatten.

Rafflan
0

#20 så du bara tycker man ska ignorera att katten gått runt och jamat stup i kvarten i ca 1½ månad? trots att man ignorerat beteendet…

Erina
4

Att Ninja inte beter sig som dina tidigare katter är inte alls något konstigt. Varje katt är en unik individ och alla har sina egna personligheter. Har sammanlagt ägt 4 katter och ingen har varit lik någon av de andra i sättet. Har stött på SÅ många katter genom livet och tycker att det är underbart hur tydligt det är att alla har en så stark personlighet. En del katter gillar att ligga i knät andra inte, en del jamar mycket, andra är tysta, en del lossar massor med päls, andra knappt märkbart, en del är supersociala, medan andra är mer för sig själv.

Har en riktig "pratare" här hemma. Jamar när han vill ut och gå, jamar när han är hungrig, jamar när han bajsat (vill att matte plockar bort med en gång), jamar när matte inte stiger upp med en gång när väckaren ringer, jamar när han vill leka med sin kattkompis, jamar jamar jamar och det kan låta riktigt högt. Det är en del av hans personlighet, medans katttjejen knappt låter alls. Bara för att man är katt, behöver man inte vara som ALLA andra katter.

Jag kan förstå att du tycker det är jobbigt med allt katthår, båda mina löser MASSOR och jag dammsuger dagligen. Hur ofta borstar du Ninja? Det tycker jag hjälper och jag brukar blöta händerna och dra dem genom katternas päls när jag borstat klart. På så vis för man bort det värsta och det hjälper dem arr slippa får hårbollar.

Tror absolut att kattkompis vore bra för din katt, att skaffa kattkompis till min hane var det bästa jag kunde ha gjort för honom. Han är fortfarande pratig, men han blev märkbart lyckligare när jag skaffade honan. Detta minskar dock inte mängden katthår, men har inte ångrat mig en sekund!

Lycka till! Glad

Niiinah92
1

#21 Kan du inte spela in hur han låter? Det är svårt att förstå hur svårt jamandet är för dig utan att ha hört det själv.

Hawknestgrove
0

MEn snälla, katten söker ju dig och din kärlek….. Är det så farligt? Har man katt/hund, så får man finna sig i att äta luden mat, hur jämrans väl du än städar. Om man inte gillar det läget, så bör man ha porslinskatt eller reptiler eller akvarium.

Rafflan
3

#22 nej alla mina katter har vart unika, endel keliga, andra självständiga, endel busiga, andra lugna. Men dem har aldrig vart så här "pratiga", klart dem pratat, en som kom och jama varje gång man gick in i köket för då ville hon ha mjukmat, en som jama i 4 dagar efter att vi lagat fisk till middag, men dem var inte i närheten av lika högljuda och lika ofta som Ninja.

Men det är frågan om det verkligen är normalt att fälla så mycket, han fäller tussar i klass med min förr golden under fällnigs perioden, sjukligt. Ska prova byta foder som #18 tipsade om.

Jag har aldrig borstat katter tidigare då mina katter fällt "normal mycket", men har ju borstat Ninja nu och borstar varje dag, men ändå kan jag inte ens gosa med katten utan att ha en matta med katthår när han går…

Ev kan jag ta hem en 4 år gammal kastrerad hane som jag vet behöver hem och kan lämnas tillbaka om det inte funkar, tycker du jag ska prova? hur går man till väga då?

#23 nej har inga såna inspelnings saker eller uppladnings saker :/

#24 då du förstår Ninja så bra kan du väl berätta varför han jamar så mycket och högt? vill han ha mer uppmärksamhet? vill han bli utekatt igen? vill han bara ha "god mat" som typ skinka? vill han ha en kompis? mår han dåligt/har ont? berätta gärna vad han svarar…

Yttra dig inte om du faktist inte vet svaret.

Luden mat har jag levt med hela livet då vi har haft katt och hund hela livet, dock aldrig haft problem med att om katten sover i sängern blir det direkt ohygeniskt där han legat, aldrig haft problem med att katten fäller tonvis med päls när man gosar med den. Och anser inte att han fäller normalt.

Detta är INTE normalt, nåt är FEL! Och jag vill lyssna på min katt som uppenbarligen försöker säga mig nåt genom att jama som en galning och fälla som en fullvuxen golden under fällningsperiod. Är du inte intresserad av att hitta orsaken och få honom att bli en glad katt kan du vänligen lämna min tråd!

sagan
3

Det är inte onormalt att en katt hårar så mycket. Alla katter är olika. Mina två fäller inte alls mycket men har en vän vars katt släpper hela sin päls överallt där den befinner sig just nu. Ibland kan det hjälpa att ge bättre foder om man inte gör det redan.

På vilket sätt är det ohygieniskt att katten lämnar päls i din säng? Är det värre att pälsen ligger i hög än lite här och var? Tycker det är bättre att det blir en hög som man lätt kan skrapa ihop än att behöva jaga dammråttor överallt. Dock tycker jag det låter väldigt fult att skriva att katten är ohygienisk då han uppenbarligen bara är normal. Obestämd

Lynxkissen
1

Det är väl inte kattens fel att den hårar, så håller med #26 om att det låter illa att säga att katten är ohygienisk.

Min svärmor har två katter som också fäller en massa, året om. Jag har inte varit med om liknande heller. Båda är huskatter men den ena är korsning med perser men de båda fäller lika mycket. Hon dammsuger dagligen, borstar och tvättar en del. Testa byta foder, det kan hjälpa. Mjau blötmat eller, om du har tid, så testa barfa?

Äggula ska vara bra för pälsen, men jag vet inte, det hjälper kanske inte mot sådan fällning.

Supinesophie
1

Mjau torrfoder är dålig kattföda.

Har du provat furminator på honom?

För mig låter det som att han har tråkigt och vill ha uppmärksamhet. En kompis skulle kunna vara en idé, även koppelpromenader.

Lynxkissen
0

Tyackr också det låter som han vill ha uppmärksamhet. Promenader kan ju vara bra, men varför ville du inte gå koppelpromenader rafflan?

Aktivera honom ordentligt lek och busa. Även om han kanske inte vill busa en massa så går det alltid att locka fram även om det kan ta lite tid :)

Och som tidigare sagt kan ju en kattkompis få honom att må bättre om han hellre leker med en annan kissekatt.

Rafflan
0

#26 när den vita huvudkudden bokstavligen är täckte med svart katthår, vill du lägga dig på den då? eller krypa ner under täcker med tussar av päls i sängen? jag tycker iaf inte det är direkt hygeniskt att sova så…

Jag hade min golden sovande i sängen, då blev det inte så. Katten är värra än min golden retreiver = inte normalt.

Har idag köpt RC hair and skin som jag ska prova 1 månad + daglig borstning och hoppas på det bästa :)

Tycker inte han är normal, skulle ha tagit bild på kudden efter han sovit där hade du förstått.

Och att många här sitter och säger att det är normalt känns konstigt, hade det vart på ett hund eller häst forum hade folk direkt reagerat med vilket foder man gav, ev brister, hur pälsen sköts… få här som ens verkar tänka i dem banorna?

#27 Jag tycker inte det är fel att säga att han fäller ohygeniska mängder då det är sanningen, men aldrig sagt anklagat honom som om han skulle fälla med flit, starta ju denna tråd då nåt uppenbarligen är fel.

Sen vill ni bara blunda för det och låsas att allt är bra, fine, jag fick ju iaf tips om att byta foder så ska prova det nu och hoppas det bästa, ev även prata med veterinär och ev brister som kan orsaka att dem fäller så här mycket.

Kan inte ge enbart mjukmat då jag inte kan ge så ofta som behövs + att ger jag mycket när jag väl ger hinner det torka och då vill han ändå inte äta det.

#28 har bytt nu till RC hair and skin, och hoppas det ska funka :)

Testade furminatior på en hund förut, tycker det var hård och verakde kunna göra ont på ett så känsligt djur som en katt, använder karda. Tror du furminatior kan utföra "mirakel" och inte är för hård? för då provar jag den lätt :)

#29 min syrra tog ut sin innekatt i lina några gånger en sommar, sen blev livet en pest, man fick fånga honom så fort man skulle öppna dörren, hade man handlat fick man fånga honom, bära honom och låsa in honom på toan för att kunna ta in kassar, väskor eller vad man nu hade i handen. Man kunde inte ha dörrar eller fönster på glänt då han lärde sig ta bort haspen och rymde, han kunde öppna dörrar så allt var tvunget att vara låst. Trots detta rymda han massor med gånger. Det var helt enkelt ohållbart. Sluta med att han fick stängas av från neder våningen för att resten av famijen skulle kunna leva normalt. Nej tar aldrig den risken!

Han får bli utekatt när jag bor så det är säkert för honom att gå ut, tills dessa får han vara innekatt. Han är dock väldigt glad över fönstret jag ordnat åt honom och sitter ofta där och kollar nöjt :)

Jag har försökt allt jag kan komma på, snören, saker som låter, leksaker från djuraffären som påminer om en liten damvippa, godis lekar, problem lösningar för att få mat/godis. Men nej han ligger nöjt där och sover :P
Brukar kalla honom "ferdinan som luktar på blommorna" XD

Men då blir det ju egentligen lite för trångt, 1 hund  + 2 katter i en liten 2:a liksom :/

Emelie-E
3

Om du nu är så säker på att något är fel, varför går du inte till veterinär då? Alla här säger att det är normalt men du hävdar ändå att det är något som är fel. Gå till veterinär!

Rafflan
0

#31 för att tror inte det är medicinskt, utan tror det är en brist, miljö, mat eller nåt sånt. Vet ingen sjukdom som får dem att fälla så här, då brukar dem få kala fläckar på kroppen om det är pga sjukdom…

Men visst, det är normalt, glöm att jag sa nåt, alla katter fäller som en fullvuxen golden (överdriver inte), alla katter har klor dem inte kan dra in, och alla katter går runt att jamar massor och högt, så gör en lycklig och glad katt, min katt mår toppen, tack för era råd, behöver inte ändå nåt eftersom han är så lycklig :D

Emelie-E
1

Men gå till veterinär ändå, svaren du får här passar ju inte? Även en veterinär kan säga om katten nu skulle ha någon brist. Den om någon kan ju i så fall tala om exakt vad det är katten saknar.. Och angående klon, katten kan ha skadat den ute någon gång, brutit den eller vad som. Min katt har också en klo han inte kan dra in. Han har varit utekatt i hela livet fram till nu, så han har garanterat brutit den någon gång.

Supinesophie
0

#30 Furminator funkar på katt, jag använder det på min huskatt. Men man får inte ta i för hårt såklart och akta så man inte luggas. Hon gillar det jättemycket, men min förra huskat hatade den, men han hatade kardor också..

Rafflan
0

#33 svaren att det är normalt passar inte nej, om du läser själv, tycker du verkligen det låter som en katt som mår bra och är lycklig? päls fällningen känns som om det fattas når, jamandet som om han vill säga mig nåt…

Okej, så behöver inte oroa mig för klon då han inte har ont? :)

#34 tack, helt klart värt att prova :)

Emelie-E
0

Fällningen är garanterat normal. Min fäller också massor och han är en tidigare utekatt som nu bara bor inne. Jamandet beror säkert på att han har tråkigt, vill ut, ha sällskap osv. Ja allt som alla andra redan skrivit. Behöver inte vara något "fel" med honom. Så lycklig är han nog inte, men det är inget fel på honom, bara på hur han upplever livet just nu tror jag. Min jamar också en hel del nu det senaste och det har han börjat med sen jag började öppna fönster för att få in lite luft. Han vill alltså ut. Och nej, har han inte ont och inte besväras av klon behöver du nog inte vara orolig.

Supinesophie
2

#35 Kan du inte ta in kissen till veterinären på en "årlig koll" och se om det är några problem? Eller fråga nästa gång du är inne och vaccinerar. Sen kan man även klippa klorna på katter :)

Rafflan
0

#37 var inne på vaccination för typ 1 månad sen ;)
Då nämde dem inget om honom men då hade han haft tratt och inte kunnat sköta om pälsen.
Klipper redan klorna på honom…

Hawknestgrove
1

Suck… om katten fäller mer än en golden, så hade du haft en nakenkatt just nu….och ärligt talat, om du tycker det är så ohygieniskt så utestäng katen från sovrummet då alltid.

Fattar bara inet, varför du inte går till vet och kollar upp killen. Elelr ger honm mer uppmärksamhet och kärlek.

Bättre att låta katten gå ut och bli pizza på vägen då så är du av med problemet.

[Emma--]
2

Tänkte blir det inte en viss skillnad på katters pälsar på de som går ute och de som bara är inne? Nu blir det inte riktigt samma sak som med kaniner, men jag blev ganska chockad över hur mycket kaniner kunde fälla året runt när dom var inne i jämförelse med utekaninen. Nu har jag devons och märker knappt när dom fäller päls, men mina kompisars katter som också är innekatter har fällt som tokar nu under våren. Så konstigt är det knappast? Men hoppas foderbytet hjälper. :) Och hoppas du hittar något som katten tycker är roligt :P kan ju bli svårt att aktivera honom annars.

Niiinah92
0

hemma hos mina föräldrar har jag en katt som är både ute och inne och hon fäller kopiösa mängder men det har vi helt enkelt lärt oss leva med, hon har alltid gjort det och nu är hon 6 år gammal. En svart filt är vit när hon legat därFlört

Carrolinline
1

Jag undrar vem som inte tycker om katter här… "Bättre att låta katten gå ut och bli pizza på vägen då så är du av med problemet." Kanske ska tänka lite på vad du skriver igentligen förstår inte hur du kan tolka trådstartaren som att personen inte tycker om katter, när personen bara vill ha hjälp att få sin katt må bättre.

Iallafall jag tycker också du borde gå till veterinären , kanske inte är något "fel" på katten men dem brukar kunna ge bra tips och råd på vad du skulle kunna göra.

Hoppas de löser sig för dig och kisen!

mjlee
0

Som tidigare sagts, Furminator funkar jättebra. Innekatter fäller i regel lite mer än utekatter, och om han har mycket underhår så kan det bli hela moln. Gör borstning med Furminator till en gossestund med godis och kel och kamma försiktigt. Jag har en burma som enligt rasstandarden inte ska ha underhår men tro mig om jag inte borstade henne regelbundet skulle det flyga små moln härhemma också. Det som lossnar och fäller är ju inte den översta pälsen som du blöter och borstar utan just det som är under (tips, lägg ut lite plast eller liknande innan du kammar för det kan bli små berg).

Vad gäller att han pratar mycket, vissa katter gör det naturligt mer än andra. Du har redan fått massor med tips om aktivering och lek, ofta bra att leka mycket sent på kvällen, avsluta med lite blötmat just innan sänggående så ska du se att han lugnar sig. Och även om jag förstår att det är jobbigt är det inte troligt att grannarna störs av din katt. Hur lyhört är det där du bor? Hur mycket hör du själv av grannarna? Om du inte hör när dom pratar i naturlig ton/spelar musik/tittar på tv så tror jag knappast att de kan höra din katt. Om du är orolig kan du spela in hans jamande och sedan lyssna på det utanför dörren. Alternativt kan du faktiskt när du träffar dina grannar i trappen fråga lite skämtsamt så där appropå om de har hört att du har skaffat katt.

Lycka till!

[Zlarviig]
0

Min mamma brukar putta ner min katt som jag har gett henne när han hoppar upp i hennes knä. Han hårar som en galning och hon säger att håret flyger i hennes ansikte och kläderna blir håriga. Jag har sagt att om hon fortsätter att göra så, kommer jag att ta med honom när jag flyttar.

Katter behöver kärlek och fysisk kontakt, utan det kan de faktiskt bli deprimerade. Om man har katt får man acceptera att kläder och kuddar blir håriga.

Fast jag tycker att det är elakt att säga att TS inte gillar sin katt. Min mamma älskar Lillen. Hon gosar med honom hela tiden. Hon vill bara inte ha honom i knät.

Jag skulle föreslå att du byter mat till katten, och borstar den oftare. Varje eller varannan dag brukar man behöva borsta katter. Jag har gjort det ganska länge nu och Lillen fäller inte alls lika mycket längre.

Jag tror att katten behöver sällskap. Antingen av en annan katt eller så får du helt enkelt låta katten sova i samma rum som du.

Annso_
1

39# vadå nakenkatt !? nu får du väl ta och ge dig !!! jag kan inte se någonstans att TS inte skulle tycka om sin katt så vad i hvete är det du pratar om egentligen ?!?!

Till TS, förstår precis ditt problem ! Min mamma o pappa hade en katt som fällde extremt mycket ! Alltså sjukt mycket (39# hon blev inte naken ;)
Tyvärr visade det sig att hon hade jätte dåliga njurvärden så hon fick tyvärr somna in :'(

Ta inte åt dig angånde alla dumma kommentarer om att fällning faktiskt hör till, för jag kan förstå vad du menar att din katt fäller mängder som inte är normalt!!!

Slashignore
0

Håller med #45 och har hört innan på djur att njurarna kan påvärka direkt hårväxt/fällning. Men det låter ju inte som att det lossnar stora tussar på honom och att han blir naken på fläckar utan han fäller överallt på kroppen, bara jättemycket? Jag har en del kompisar som har korthåriga innekatter (alla fd. utekatter) som är lite smått överviktiga… de fäller allihopa som idioter! Vet dock ej om det beror på deras bmi eller att de har varit utekatter. Har sen även en känsla att over all så fäller korthåriga katter kopiöst mer än långhåriga.

Niiinah92
0

#46 Inte alla, jag har en korthårig som fäller mängder och en som inte fäller överhuvudtaget, inte ett strå fäller han och båda är fd. utekatter.

carlas
0

Hmm, det här är en tråd där TS skrev senast i maj 2012. Och så plötsligt het diskussion (#42+45)? Vad gäller #39 om att bli pizza på vägen så är det helt uppenbart ironiskt-sarkastiskt menat. Huruvida TS nu, ett halvår senare, fortfarande lider av håravfallet respektive fortfarande puttar ned kattstackarn från knäet etc, vet vi inte. Kanske svarar?

Slashignore
0

#47 Men kan ha en betydelse hur tjock katten är med. För hos människor så växer håret antingen snabbare eller så kan man tappa hår om man är överviktig/underviktig. Sånt antar jag kan hända hos katter med? Vissa tjocka katter kanske fäller mer?

Carrolinline
2

Tycker det är konstigt att personen får attackera trådstartaren på det viset och säga saker som att den inte tycker om sin katt m.m. Därför blir man lite irriterad att ingen Sajtvärd kanske sagt till. Att folk kommenterar gamla trådar händer ju också hela tiden.

Rafflan
0

Jaha blev denna tråd aktiv igen ;)

Ang ni som tyckte synd om katten att bo hos mig, att jag skulle låta den bli "pizza" kan jag nformera alla om att katten i #0 är död, ni kanske tyckte det var bättre?…
la ut många 1.000 lappar på honom men fanns inget man kunde göra, avlivas pga cancer, r.i.p min älskade Ninja <3
Förlåt om jag låter arg men blir ledsen att läsa dessa id*ot kommentarer om att jag inte älskar min katt när jag kämpade så för att ge honom ett bra liv men fick till slut inse att det inte fanns något mer att göra…

För dem som är riktigt intresserade av hur det gick med katten innan jag tog bort honom, i augusti-september började han fälla mindre, fortfarande mycket men betydligt bättre :)
Jamanadet slutade han med i augusti, tror han kände sig hemma då för han sluta med alla dumma beteenden då :)

Var in många vändor till veterinären med honom, han fick både en fraktur + cancer och dem såg inge fel på klon utan det var inget att bry sig om :)
Cancern var inte orsaken till att han fällde så enormt så han hade speciell cancer…

Nu har jag 1 röd korthårig katt på 3 år och en skygg svart långårig på ca 2 år, båda dem fäller NORMALA mängder med hår, inte enormt mycket som Ninja gjorde och jamar inte onormalt mycket ;)